Sunday, October 28, 2012

June Issue for e-cerpen : Cinta Itu... :X


      -          Cinta itu melindungi<3
      “White!!!”
     Aku selak langsir bilikku. Senyuman semanis pagi terukir sebaik sahaja mataku tertancap sesusuk tubuh lelaki yang berketinggian 170cm itu. Pantas aku mengangkat lima jariku menyuruhnya menungguku sebentar sementara aku menyambung pakai bulu mata palsuku.
     10 minit selepas itu...
     “Jeez White, setiap kali kelas pagi, aku mesti jadi pak jaga depan rumah kaukan?” rungut Red tidak puas hati. Dia menyeluk tangannya ke dalam poket seluar jeansnya yang bewarna hitam yang dipadankan dengan kardigan krim di luar dan baju kemeja biru laut di dalamnya. Rambutnya yang sedikit panjang itu diikat ala kadar.
     Aku menjeling dirinya.
     “Kisah apa aku. Kau tu yang selalu sangat datang awal, bukan salah aku!” selarku lantas menelak wajahku sekali lagi pada cermin kecil bulat yang aku terima hadiah free semasa aku membeli ais krim ternama itu di salah sebuah kedai runcit.
     Red sudah tidak membalas apa-apa. Dia hanya diam berdiri di sebalahku sambil tersenyum kambing. Macam aku tak nampak ;p Aku menjeling jam di tangan. Lagi lima minit trem akan tiba dan akan membawa kami ke stesen trem yang seterusnya, Bukit N.
     Apabila trem tiba di landasan, orang ramai berpusu-pusu masuk ke dalam trem hingga terpaksa menolak sesama mereka dan aku! Aku yang tersepit macam nak hilang nyawa! Nasib baik ada Red yang tinggi ni, dialah penjaga aku setiap pagi, petang, malam dan bila-bila je aku perlukan sebab Red sentiasa ada di mana sahaja aku ada dan aku senang begitu.
     “Jeez Red, setiap kali kelas pagi, kau mesti jadi anjing aku kan?” ujarku sekaligus meniru gaya dia memerliku. Haha, ingat aku ni tak reti usik orang. Tengok betis laa! Aku ketawa senang hati.
     Red sudah menjeling aku kemudian dia tersenyum nipis.
     “Habis tu kalau aku tak jadi anjing kau, macam mana kau nak tahu aku ni setia atau tak?” ujarnya dalam nada romantik.
     Chait! Ada ke dia main bisik-bisik kat telinga aku macam gitu punya gaya sekali. Ada jugak aku main tampar-tampar karang baru tahu. Dahlah telinga kawasan paling sensitif aku, senang aja warna merah tu timbul tau!
     Aku melemparkan pandanganku ke tempat lain. Baik aku jamu mata aku tengok pemandangan luar, ada jugak faedahnya. Dalam kami diam dan kesesakan orang ramai, aku mula berasa tidak sedap hati. Berasa geli-geli di betis aku. Pantas mataku mencerun melihat kakiku yang berpakaian skirt paras peha itu. Yaaa!
     Buluku meremang. Eh pakcik ni main raba-raba aku pulak. Red!!!
     “Encik,” seru Red.
     Habis semua yang bernama ‘encik’ itu malah yang bukan ‘encik’ juga turut memandang kami. Red memandang wajahku dengan belas kemudian dia memandang wajah pakcik yang berdiri sangat dekat dengan aku. Err, tolonglah boleh pulak dia layan stim pagi-pagi buta ni! Hei, ingat anak bini kat rumah lagi bagus tahu tak! Dapat pahala berganda! Namun kata-kata itu seperti tergantung di kerongkongku.
     “Encik terjatuh ni,” kata Red lantas mengutip surat khabar siapa entah lalu menyerahkan pada pakcik yang nampak terkial-kial itu. Apa lagi pakcik itupun sambar ajelah surat khabar itu lalu bergerak menjauh sedikit dari tempat aku. Leganya!!!
      “Kau tak apa-apa?” soal Red risau.
     Tanpa mempedulikan orang lain, aku menyandarkan tubuhku pada Red. Menutup mukaku yang merah ini pada dada bidangnya itu. Aku rasa selamat sebegini. Terima kasih Red <3

      -          Cinta itu melengkapi <3
     Aku membukan pintu kelas untuk dia. Sengaja mahu tunjuk lagak gentlement untuk dia. Biar dia tahu yang aku ini suka melindunginya. Ada bunyi siulan nakal dari atas auditirium kelas kami tapi aku buat bodoh sahaja. Ada aku kesah?
     “Thank you Red,” ucap gadis manis itu. Siapa lagi kalau bukan White yang suka berhias ni. Hm, aku pun apa kurangnya. Cuma aku ni beza sikit dari dia.
     Well, aku bangun seawal lima pagi untuk mandi dan membersih segala apa yang patut. Dari muka sampailah ke kaki aku. Semuanya wangi. Lebih-lebih lagi rambut aku ni. Hah! Bukan senang tau nak jaga baby aku ni.
     Lepas tu, aku buat sarapan untuk diriku dan kedua ibu bapaku; aku ni memang rajin masuk dapur ;) Bertuah siapa dapat aku tahu! Lepas tu aku akan membelek almari pakaian aku sambil tu aku berfikir, White akan pakai baju apa hari ni. Minah tu setiap hari ada tema dia. Jadi aku fikir untuk pakai baju mengikut tema ‘jom pergi sekolah!’. Dah lama juga White tak pilih tema ni, harap-harap tepotlah andaian aku.
     Selepas itu pula aku beralih pada meja solek aku yang tak berupa meja solek ni. Hei, laki mana main meja solek, aku main almari solek! Hahaha! Mula-mula aku sapu bedak dulu. Ala tepek ala kadar je. Aku bukannyer jenis budak kosplay yang siap pakai founation bagai. Cukup bedak kompek silky girl jer. Lepas tu, aku start mengerjakan rambut aku. Memandangkan rambut aku macam rambut Kim Hyun Joong, jadi aku bushy kan sikit, sebelum tu aku letak wax rambut Getsby yang botol dia warna ungu. Ini feveret aku sebab bau dia pun sikit punya baik. Malah White pun suka bau ini.
     Akhir sekali, kasut... Alah kasut aku bukannya banyak mana pun, tiga pasang jer. Jadi aku pilih yang paling selesa dan sesuai dengan tema hari ini, kasut supra. Haha:p Ingat aku suka sangat pakai kasut potong dengan jeans? Tak pelah, terima kasih. Jadi persiapan aku mengambil masa dua jam, yelah termasuk dengan gayut kejap kat telefon, kejut White bangun. Walaupun macam tu, minah tu akan bangun tepat jam 7.15 pagi. Aku sendiri pun tak faham, kenapa mesti 15 minit lepas aku tepon dia? Ini mesti kes sambung tidur dan 15 minit lepas tu mak dia dah membebel, kejutkan dia bangun.
     “Red...” panggil satu suara.
     Aku mengalihkan mukaku memandang wajahnya yang dihias cantik itu. Tidaklah tebal sangat dan taklah nipis sangat. Cukup menunjukkan feminismnya itu.
     “Aku rasa laparlah... aku tak sempat nak makan tadi,” rengek White macam anak kecil. Kelas akan bermula lagi 10 minit. Nasib baik kitaorang sampai awal.
     “Kau ni macam-macamlah,” marahku. Acah je, saja taknak tunjuk kat dia yang aku nji manjakan dia. Lalu aku mengambil beg sandang aku yang aku sangkut pada kerusi aku. Aku pasti saat ini mata White sudah bersinar-sinar.
     “Yay! Red kau ni memang anjing yang paling aku sayang sekali!” teriak White gembira apabila aku mengeluarkan sebekas makanan bekal. Alah takat roti celup telur je. Bukannya apa pun. Aku tahu minah ni mesti tak makan pagi lagi. Selalu sangat dah. Sebab tu aku selalu jenguk dapur pagi-pagi. Shh, jangan beritahu mak bapak aku tau fasal anak teruna dia ni nak pikat perempuan guna cara ni. Hahaha! 

-                    -            Cinta itu memahami <3
     Aku mengemas barang-barangku lalu ku simpannya ke dalam beg sandang vintajku. Red pula awal-awal lagi sudah menungguku di muka pintu. Aku selalu sangat lambat tapi Red tak pernah merungut malah dia sentiasa sabar dengan kelembapan aku ni.
     Sebelum aku mendekati Red, aku ucap selamat tinggal pada rakan kuliahku dan mengajak-ajak ayam jika mereka mahu ikut aku dan Red ke Grenneday, pusat beli-belah yang menjual barangan aksesori, pakaian dan restoran makanan segera dengan harga yang berpatutan. Boleh kata tempat lepak pelajar-pelajar universiti yang berdekatan.
     Aku menarik lengan baju Red menuju ke kedai menjual baju bertemakan stail Harajuku Street. Aku suka pakai baju ikut tema. Red juga sama. Aku sebenarnya ingin mencari boot baru untuk digandingkan dengan dress nipis corak bunga-bunga besar yang sesuai dipadankan dengan kardigan warna blok.
     Mataku sudah rambang melihat pelbagai jenis boot disusun pada raknya. Aduh! Nak pilih yang mana? Laju saja aku melihat Red bertanyakan pendapatnya. Memang Red tempat aku meminta komentar setiap kali aku membeli barang. Tidak kisahlah dari baju, seluar, aksesori kecuali pakaian dalam. Itu aku ajak mak aku tak pun pergi sendiri-sendiri tak juga dengan rakan-rakan kuliah.
     “Untuk dress yang baru beli minggu lepas ke?” soal Red seperti tahu-tahu sahaja aku cari boot ini untuk apa. Aku apa lagia ngguk saja dengan wajah berseri-seri.
     “Kau rasa?” soalnya sekali lagi macam orang bodoh.
     Ish, apa guna aku tanya kau kalau aku sendiri pun tak tahu nak pilih mana? Makyun betul lah! Aku buat muka lalu berjalan keluar dari kedai itu. Merosakkan mood betullah!
     “Eh White?” Red pula sudah terpinga-pinga lalu mengejarku. Lantas tanganku dicapainya dan memaksa aku memandang wajahnya. Jelas terukir rasa tidak faham akan perubahan moodku ini.
     “Hei kenapa ni?” tanyanya prihatin.
     Aku pandang anak matanya tetapi tak lama. Aku tahu aku akan kalah kalau aku pandang matanya lama-lama. Jadi aku pandang hidungnya lepas tu bibir dia. Memang stail aku mcam tu. Cepat gelabah.
     “White Houten? Kenapa dengan kau ni?”
     “Kau lansung tak memahami aku pun. Tu masalahnya!” kataku dalam nada rajuk. Aku sudah berpeluk tubuh dengan mata sudah pejam celik pejam celik memandang lantai. Hei, jangan nangislah perempuan!
     Tiba-tiba Red sudah mentertawakan aku. Yaaah! Tak nampak ke aku tengak bengang dengan kau ni?! Mulut aku sudah mengepam tidak puas hati apabila Red ketawa tidak henti-henti. Ketawalah sampai kau mati. Nak berguling dari kedai ni sampai hujung shoping comlex ni pun tak pe, aku tak kisah dan aku takkan ngaku kau ni kawan aku.
     “White, white...” ujarnya sambil geleng-geleng kepala.
     “Kau ni, lansung tak memahami aku tau.”
     Pulok dah. Hei makyun betullah dia ni. Aku kata dia, dia kata aku. Boleh pulak kan main aci macam tu.
     “Aku cakap macam tu tadi kat kau sebab aku nak kau tahu kehendak kau sendiri. Kalau aku yang pilih, maknanya itu pilihan aku bukan pilihan engkau. Lagipun...” Red jeda seketika.
     Lelaki itu memandang aku dengan senyuman manisnya itu dan kemudiannya menarik aku memasuki semula ke dalam kedai itu. Aku pula hanya mengikut langkahnya, masih menanti kata seterusnya.
     “Aku tahu apa yang kau suka, tapi takkan aku nak beri pendapat dahulu sebelum kau sendiri buat pilihan? Kau kan stailista, jadi benda-benda macam ni, petik jari je untuk kau kan?” pujuknya lalu menepuk lembut kepalaku. Telingaku kebas, mataku mencerlung ke bawah dan tanganku mula berpintal-pintal macam budak sekolah yang baru jumpa cinta pertama. Parah ni...
     Tapi, Red Misury ialah cintaku yang pertama dan yang terakhir. Aku tahu dia juga sukakan aku dia juga begitu Cuma kami lebih senang untuk tidak berkata apa-apa. Untuk melonjak ke aras lebih serius aku mahupun dia sendiri tahu yang kami perlukan masa untuk memberi komitmen. Kami masih lagi dalam proses dan jika ada jodoh aku mahu Red terus lamar aku untuk jadi suri dia. Aku tak mahu terus dalam hubungan yang tidak nampak halatujunya dan ya aku seorang penyokong istitusi perkahwinan.
     Dalam aku sibuk bermonolog, mata aku masih lagi sibuk meneliti setiap satu boot yang ada. Hm, tak minat! Lantas aku menarik lengan Red menuju ke butik seterusnya dan seterusnya dan seterusnya sehinggalah aku dan Red kelelahan di restoran makanan segera.
     “Nah.”
     Red menghulurkan aku sebekas air Mountain Dew dan aku menyambutnya dengan ucapan terima kasih. Red tahu sahaja feveret aku iaitu sesuatu yang masam dan segar macam limau atau oren.
     “Lepas ni nak pergi kedai mana?” soal Red tidak jemu dengan kunjungan rasmi aku terhadap setiap kedai yang menawarkan boot. Aku tahu dia penat, tapi dia teman juga aku kerana dia tahu aku perlukan seseorang untuk memberi pendapat untuk setiap pilihan aku.
     “Erm...” Sebenarnya aku agak berkenan dengan boot dari butik B yang terletak di aras 2 bahagian selatan bagunan ini. Jika aku mahu usung Red ke sana, kesian dia pula terpaksa berpatah balik ke sana. Tak pelah. Lain hari aku boleh beli dan hari pun dah nak senja.
     “Kita balik ajelah,” jawabku perlahan dan lembut.
     “Betul ni?” tanyanya meminta kepastian. Dia mengunyah kentang gorengnya dengan perlahan-lahan. Aku mengangguk pasti. Tolonglah Red jangan buat aku ubah fikiran!
     “Tapi aku nak singgah satu tempat dulu...”
     Mataku terbeliak. Eh?
     “Yeke? Kalau macam tu...”
     “Tak, tak payah. Kau tunggu sini okay? Aku pergi kejap. Tandas je pun. Hehe...” tawanya sambil tersengih-sengih macam kerang busuk. Lorh, emergency rupanya. Tak pelah. Aku tunggu sahaja di sini sambil-sambil tu aku makan kentang goreng ni.
     Daripada dua bekas kentang goreng, aku tambah lagi menjadi tiga dan kini aku beratur lagi untuk membeli lagi satu bekas kentang goreng. Aduh, mana pula Red ni pergi. Aku telefon dia tak angkat, tunggu punyalah lama sampai aku rasa segan nak pesan kentang goreng lagi dekat akak jaga kaunter ni yang sah dah tahu aku nak beli apa.
     Air aku pula sudah bertambah tiga kali, dan malam sudah berlabuh. Mama sudah menelefonku bertanya akan kepulanganku. Terpaksalah aku mereka-reka cerita pada mama yang aku terpaksa pulang lewat kerana ada perbincangan di kampus dan mereka ajak makan di luar. Nasib baik mama memahami.
     Red berdiri di sebelahku di sebalik kaca restoran itu semasa aku sibuk membina Aifel dengan kentang gorengku dan Aifel itu runtuh tatkala aku ternampak beg kertas yang dibimbit oleh Red yang cuba disoroknya namun mataku ini bak helang. Pantas sahaja aku nampak logo butik B itu. Aku pula apa lagi, mulut ternganga seluas-luas alam dan apabila Red duduk di hadapanku, lelaki itu menyuapkan dua batang kentang goreng ke dalam mulutku. Chait!
     “Kau beli?” soalku tidak percaya.
     “Beli apa?” soalnya semula dan meletakkan beg kertas itu pada kerusi sebelah.
     Tanpa menghiraukan soalan bodoh Red itu, aku menyambar beg kertas itu dan melihat isi dalam beg tersebut. Bergenang air mata aku. RED!!!
     “Red...” seruku dalam tangis.
     Lelaki itu Cuma mengakat kening sambil tersenyum.
     “Nak hug boleh tak?”

-----
sumimasen, minta maaf banyak2 sebab dh lama tak buat entri cerpen. So, seblum aku relaese TNJ, aku bagi korang chill2 dlu. Aku top up mana yg masih kosong. walaupun ada isu bulan july, aug, sept, dan okt juga nov utk aku n3kan. tpi x pe, it'll be there. So, tunggu ;)

No comments:

Post a Comment