Saturday, January 5, 2013

Tujuh Belas



Tujuh belas : The Puppet Master

14 April 2731, 0815am, Saujana Apartment, Posh High

     “Kasturi apa gunanya saya sebagai sahabat, partner, dan orang yang mencintai awak jika awak tak gunakan saya sebagai pendengar setia awak, penasihat awak, peneman awak kala awak senang mahupun susah. Saya bukan insan yang patut awak awak kongsi kasih sayang awak sahaja. Saya juga insan yang boleh kongsi kesedihan awak, beban awak, dan kegembiraan awak. Saya bukakan hati saya untuk awak bukan sahaja kerana saya cintakan awak, Kasturi. Saya mahu jadi sebahagian dari awak. Saya mahu jadi cinta sejati awak.”

     Kasturi mengangkat wajahnya. Kata-kata dari Fairul sedikit sebanyak melembutkan hatinya yang keras seperti berlian. Wajahnya jadi memerah apabila anak mata mereka bertemu. Hatinya berdegup kencang tetapi rasa itu sangat senang. Dia seperti berada di dalam gumpalan awan-awan kapas yang lembut dan tenang. Kasturi mengukir senyuman.

     Fairul turut tersenyum. Senyuman yang lahir dari hatinya. Lalu dia mengesot lagi terus ke dinding dan bersandar padanya. Kemudian dia memandang pada Kasturi pula. Tempat di sebelahnya di tepuk-tepuk perlahan tanda dia menyuruh gadis itu mengesot ke sebelahnya, di bahagian penjuru window bay itu.

     Tanpa teragak-agak Kasturi mengambil tempat di sebelah Fairul. Bantal-bantal yang berselerakan di sekitar mereka, dikutip dan dibina menjadi tembok pemisah di antara mereka. Selesai membina tembok-tembok kecil yang cukup dibuat sebagai alas tangan mereka, Kasturi melentokkan kepalanya pada penjuru bilik itu. Matanya melihat ke luar tingkap yang bulat dan kecil yang berada dua meter dari tempatnya duduk.

     Fairul mencapai cawan-cawan kopi itu lalu dihulurkan satu buat Kasturi dan satu lagi untuknya.

     “Terima kasih,” ucap Kasturi.

     “Kasih diterima,” jawab Fairul lalu mengenyit matanya. Kasturi tergelak kecil. Fairul ini ada-ada sahaja lawak yang mahu dibuat.

     Mereka kembali bersandar pada dinding dan menghirup kopi mereka. Satu sisip, dua sisip... Fairul menjeling Kasturi. Dia tahu Kasturi perlukan masa untuk membuka mulut dan mungkin jawapannya tidak mungkin ada pada hari ini atau esok atau lusa atau tulat juga. Fairul tidak akan memaksa dan dia akan menunggu.

     Bunyi keluhan Kasturi mencuri perhatian Fairul. Fairul tersenyum. Hari ini, esok, lusa dan tulat. Bila agaknya mulut itu akan bercerita?

     “Awak memang nak tahu siapa Wan?”

     “Ehemm,” jawab Fairul sepatah lalu menyisip kopinya.

     “Awak tak tanya abang-abang saya?”

     “Tanya.”

     Kasturi berpaling memandang Fairul.

     “Tapi diaorang cakap diaorang tak de hak untuk bercerita...” tambah Fairul dalam suara yang sayu.

     “Papa saya?” Kasturi teringat ketika malam kelmarin Dato’ Mahmood ada memanggil Fairul untuk berbincang sesuatu. Jadi kesempatan yang ada, dia akan rebutnya.

     Same as your older brothers. Secretive ya keluarga awak ni.”

     “Pujian atau sindiran?” duga Kasturi.

     Both!

     Meletus ketawa Kasturi dan Fairul. Tidak menyangka jawapan itu yang akan keluar dari mulut lelaki yang bernama Muhammad Fairul ini. Apabila ketawa itu mati, keadaan jadi senyap semula. Fairul tidak tahu untuk berkata apa. Kasturi pula sukar untuk memulakan bicaranya.

     “Apa yang awak nak tahu fasal Wan?” soal Kasturi tidak semena-mena.

     Fairul menjungkit bahu. Yang sebenarnya dia tidak tahu untuk tahu perkara apa mengenai Wan kerana semua perkara dia tahu. Wan ialah adiknya. Jadi dia menjadi sedikit blurr untuk soalan itu. “Well, everything that you know, I want to know. Sayakan orang yang awak cintai, jadi untuk tidak buat saya salah faham... cerita ajelah apa-apa yang saya perlu tahu,” jawab Fairul.

     “Yang tak perlu?”

     “Perlu jugak!”

     Kasturi memuncungkan mulutnya. Apalah! Cakap apa yang perlu sahaja, tetapi yang tak perlu pun perlu juga. Lalu Kasturi mencapai foto Wan yang dia letak di atas meja tadi. Kerana foto itulah, hubungannya dengan Fairul menjadi dingin semalaman. Kasturi melepaskan satu keluhan. “Sebelum saya beritahu, spill it! Mana awak dapat gambar ni?”

     Ett! Secret!

     “Kalau macam tu taknak cerita!” Kasturi hendak merajuk. Apa ni? Lansung berat sebalah tau!

     “Okay, saya akan cerita,” Fairul mengalah. Saat itu mata Kasturi sudah bersinar-sinar. Kalau begitu dia akan selalu merajuk dengan Fairul. Hehe.

     “Tapi lepas awak cerita kat saya fasal Wan,” ugut Fairul bersama-sama tawa kecilnya. Lansung tidak menyangka yang Kasturi akan bertindak seperti kebudak-budakan di hadapannya. Serta-merta dia berasa kembang kempis kerana bukan semua dapat melihat sifat manja Kasturi. Kasturi pula sudah buat muka 14. Hendak tidak hendak, dia mengalah juga.



     SAYA kenal dia masa saya empat tahun. Saya didiognose dengan penyakit jantung berlobang masa saya dua tahun. The rest of my childhood, saya boleh kata saya lebih suka bersendiri dari bermain dengan budak-budak lain. Saya senang dengan kucing robot saya, Neko dan Wan, satu-satunya manusia yang saya rapat,” cerita Kasturi sambil merenung gambar Wan yang ketika itu sedang berdiri di sebelahnya pada hari pemeriksaan kesihatan Kasturi di Hospital Evergreen.

     “Manusia yang awak rapat?” soal Fairul tidak faham.

     Kasturi mengangguk. “Dulu disebabkan saya, papa dan mama selalu kene tegur dengan doktor. Kerana saya juga saya dah tak boleh main dengan pembantu rumah saya. Jadi saya jarakkan diri saya dari mereka. Lagipun saya fikir masa itu, hayat saya seperti telur di hujung tanduk. Hidup saya terlalu rapuh, Fairul. Saya tak mahu papa, mama, pembantu rumah, gardener, driver dan yang lain sedih kerana saya. Saya tahu saya anak kesayangan semua, jadi saya buat mereka semua benci saya, tidak mahukan saya, tinggalkan saya dan saya senang begitu. So, sebab itu satu-satunya benda yang rapat dengan saya ialah Neko,” jawab Kasturi panjang lebar.

     “...dan saya lansung tak terfikir suatu hari nanti saya akan berjumpa dengan Wan,” tambah Kasturi sambil tersenyum sendiri. Memori ketika dia pertama kali berjumpa dengan Wan membuatkan hatinya rasa geli. Seperti perjumpaan rahsia Romeo dan Juliet!

     Fairul berasa sedikit cemburu dengan Wan. Namun dia cepat-cepat buang perasaan itu kerana dia tahu, memori yang Kasturi kongsi bersama Wan sangat berharga sehingga tiada siapa dapat mencelah antara mereka.

     “Dia mesti seorang sahabat yang awak sayangkan?” soal Fairul lembut.

     Kasturi tergelak kecil. Fairul mengerutkan dahinya kerana pelik.

     “Dia butler saya! Seorang yang tiada perasaan dan riak. Macam robot!” kata Kasturi dan terus ketawa. Bertambah kerut di dahi Fairul. Sebuah tanda tanya muncul di dahinya. Kasturi tidak tahu perkara sebenarkah? Fairul mula rasa ada satu perkara yang tidak kena.

     “Kasturi...” panggil Fairul.

     “Hm?”

     “Macam mana awak eja nama One?” soal Fairul yang membuatkan tawa Kasturi mati. Dahinya pula kini berkerut. Fairul juga mengerutkan dahinya. Kenapa soalan itu yang meluncur dari mulutnya? Apa kaitannya dengan persoalan yang berlegar dalam fikirannya?

     “W. A. N. Wan! Awak ni kenapa tanya soalan pelik-pelik?” soal Kasturi bersama sengihan.

     Fairul tidak percaya dengan jawapan Kasturi. Sekejap-sekejap. Wan dan One. Dua perkataan yang berbeza ejaan dengan bunyi yang serupa. Tetapi kenapa Kasturi memanggilnya Wan dan bukannya One? Fairul mula keliru.

     “Fairul? Awak okay?” Kasturi menjadi risau melihat riak Fairul yang seperti pucat itu. Fairul pantas mengangguk. Lalu seukir senyuman dihadiahkan buat Kasturi. Kasturi membalas senyuman Fairul. Lega hatinya melihat senyuman Fairul yang terukir.

     “Jadi sekarang ‘One’ dekat mana?” soal Fairul dengan sengaja menekankan perkataan One.

     “Tak tahu. Last saya jumpa dia 20 tahun dulu. Di hari pembendahan pemindahan jantung saya. Hilang bak angin lalu. Dia selalu janji dengan saya yang dia akan sentiasa berada di sisi saya, Fairul. Tapi, entahlah. Janji tinggal janji. Dia tu manusia paling pelik yang pernah saya jumpa,” jawab Kasturi sambil matanya melihat ke luar tingkap. Rintik-rintik hujan mula kelihatan di kaca tingkap.

     Mendengarkan jawapan Kasturi membuatkan jantungnya terhenti seketika. Ayat ‘manusia paling pelik’ dan ayat sebelum ini. Ayat ‘satu-satunya manusia’ menjadikan seluruh kekeliruannya menjadi sebuah potret yang lengkap. Fairul memandang Kasturi. Dia berasa tidak percaya dengan apa yang dia dengari ini.

“Kamu kene sedia untuk yang terburuk Fai.”

     Tiba-tiba pesanan ayahnya malam tadi menjengah mindanya. Air matanya seperti hendak mengalir sahaja jika dirinya diletakkan di tempat Kasturi yang diumpakan serupa dengan ‘Hidup tanpa mengetahui apa-apa!’ Dada Fairul menjadi berombak. Sarat dengan oksigen dan rasa pedih yang amat. Pantas Fairul mengusap-usap dadanya dan beristighar banyak kali. Ya Allah, dugaan apa yang telah kau berikan pada hambamu ini Ya Allah?

     “Fairul? Awak pasti ke awak okay?”

     “Awak okay Kasturi?” soalan dibalas soalan.

     Meletus ketawa Kasturi. Dia menekup mulutnya dengan tangan kanannya dan tangan kirinya menahan rasa senak di perut. Sah! Fairul sakit! “Saya rasa... awak patut... balik, hehe.”

     “Hah?” soal Fairul tidak faham. Dia pelik kenapa Kasturi berkata sedemikian padanya? Kenapa dia perlu pulang?

     Kasturi menggeleng perlahan. What a ride! Hari ini Kasturi rasa seperti hidupnya baru sahaja melepasi halangan tertinggi roller coaster! Sudahlah pagi tadi dia dikejutkan dengan panggilan dari Nura, dengan mengatakan ada orang sedang mengekorinya, kemudian dia menerima berita tentang penglibatan junior-juniornya secara terangan. Sudahlah tu, tadi dia menangis, kini dia ketawa tidak henti-henti?

     Perlahan-lahan Fairul sedar sesuatu dan sesuatu adalah senyuman dan gelak ketawa Kasturi begitu cantik dan beharga kerana ia mahal buat sesiapa sahaja yang kenal Kasturi begitu sahaja. Dia rasa dia tahu kenapa orang-orang di sekeliling Kasturi menyembunyikan kebenaran bahawasanya One atau Kasturi panggil Wan itu adalah robot! Robot manusia ciptaan pertama ayah angkatnya, Profesor Doktor Hazril, bekas ahli saintis Ahli Kaji Universe.

     Namun, Fairul berfikir. Kenapa perlu mesti dirahsiakan? Kenapa tidak diberitahu sahaja? Bukankah hidup Kasturi akan lebih mudah begitu? Senyumannya juga takkan mati untuk satu jangka masa yang lama. Sekejap, sekejap. Adakah ini bermakna Zareen juga mengetahui kebenarannya? Bagaimana dengan Syukri? Haidil? Zulaika? Tetapi yang paling utama, adakah Kasturi mempunyai apa-apa perasaan pada One? Persoalan ini kerap bermain di fikirannya sejak semalam, sejak Syukri asyik bermain teka-teki dengannya selepas majlis itu di kafe di Gleam City.

     He’s my first love,” jawab Kasturi tenang apabila Fairul mengajukan pertanyaan itu pada Kasturi. Fairul pula berasa seperti batu besar yang menghempap dirinya. Sungguh, beratnya hingga dia rasa beban yang tergalas pada bahu Dato’ Mahmood, Datin Melur, Zareen dan yang lain. Perasaan tidak sanggup itu menjalar ke seluruh hatinya. Dia kini sedikit faham akan tindakan keluarga Kasturi dengan menyembunyikan hal sebenar dari Kasturi dan juga mungkin keadaan mereka ketika pertama kali mengetahui perkara ini sama sepertinya. Apapun, dia perlu memastikan hal itu dulu dengan Zareen. Pantas tangannya mencapai telefon pintarnya dan menaip sms.

     Hujan terus lebat menyimbah bumi. Suasana mula menjadi sejuk. Fairul ingin bertanya lagi mengenai apa yang Syukri sebutkan malam tadi atau yang sebenarnya provok, namun ditahan dahulu apabila dia melihat Kasturi turun dari window bay lalu menuruni anak tangga menuju ke alat kawalan pintas. Ikon ‘heater’ ditekan dan alat pemanas pun terhidup. Tidak mengapalah, nanti sahajalah aku tanya, fikir Fairul.

     “Fairul, lunch sini okay? Kita ada tukang masak kat rumah lagipun hujan kat luar,” laung Kasturi dari dapur dan turut serta bersama Nura yang sibuk memotong itu dan ini di kabinet isle.



     ZAREEN menekan ikon ‘open door’ pada skrin alat kawalan pintarnya. Sebaik sahaja pintu itu menggelongsor perlahan, membuka pintunya buat tetamu yang hadir malam itu, tersembul Fairul dengan wajah yang lesu. Zareen tersenyum nipis lalu menjemput Fairul masuk.

     Fairul masuk ke dalam rumah dengan perasaan yang berkecamuk. Salam diberi dengan suara yang perlahan. Kasutnya dibuka lalu disusun cantik di tepi. Selipar sarung yang disediakan itu disarung malas oleh Fairul. Zareen yang melihat cuaca mendung yang bermukim di wajah Fairul, membuatkan hatinya timbul dengan pelbagai tanda tanya.

     ‘Bergaduh lagikah? Takkan Fairul yang penyabar ini pun boleh kalah dengan Si Egois Kasturi?’ Zareen mula membuat andaian. Setahunya, satakat ini hanya Fairul sahaja mampu membuatkan Kasturi yang keras itu lembut dan mendengar kata selain daripada Wan.

     Kedua-dua lelaki itu melangkah ke ruang tamu yang tidaklah seluas ruang tamu di rumah Kasturi. Cukuplah ada satu set sofa yang juga boleh diubah menjadi tilam tidur itu dan sebuah meja kopi yang berbentuk seperti barel yang dicantum dengan dua buah lagi barel yang berbeza saiz. Sebauh televisyen LCD slim 80’ inchi turut terlekat di dinding ruang tamu itu.

     “Fairul duduklah dulu, abang nak pergi dapur jap,” jemput Zareen lalu berlalu ke dapur. Fairul pula terus melabuhkan punggungnya apabila tuan rumah sudah berkata begitu. Sesekali dia membetulkan urat-urat tegang di lehernya dengan memusingkan kepalanya ke kiri dan ke kanan. Matanya pula terpejam rapat. Selesai mengurut lehernya, dia melentokkan kepalanya ke kepala sofa itu.

     Masih terngiang-ngiang lagi pertengkarannya dengan Kasturi petang tadi. Entah di mana silapnya. Dia sendiri tidak tahu. Ingatkan pagi itu, dia dan Kasturi sudah berbaik, tetapi hari yang panas disangka hingga ke patang rupanya hujan di tengah hari. Begitulah hubungannya dengan Kasturi jika digandingkkan dengan perumpamaan. Sudah tiga kali dia bercinta, ini adalah kali pertama dia rasa seperti betul-betul bertemu buku dan ruas!

     Celik mata Fairul apabila terdengar bunyi laga cawan dan permukaan meja kopi. Pantas dia menegakkan duduknya. Zareen yang dilihat, berhati-hati menuang kopi pekat yang berasap ke dalam cawan silinder yang bewarna jingga.

     “Abang Reen ni susah-susah je,” kata Fairul lantas cuba mengambil tempat sebagai penuang kopi.

     “Tak perlu. Fairul kan tetamu abang, jadi biar abang yang sediakan.” Pantas Zareen menolak tangan Fairul dengan lembut. Cawan kopi ketiga itu hampir dipenuhi olehnya apabila Fairul bertanya sesuatu padanya.

     “Tiga? Siapa lagi sorang bang?”

     Zareen hanya tersenyum. Tiba-tiba loceng rumahnya berbunyi tanda ada tetamu yang berada di hadapan pintu rumahnya. Lalu Zareen bangkit dan pergi ke entrance hallnya. Fairul mengerut dahi. Setahunya, malam ini hanya dia dan Zareen sahaja yang akan berbincang. Siapa lagi seorang? Harap bukan Syukri. Dia tidak mahu bergaduh dengan lelaki panas baran itu seperti semalam.

     “Assalamualaikum Zareen.”

     Suara orang yang memberi salam itu membuatkan Fairul terserantak. Punggungnya menjadi ringan untuk bangun apabila kelibat lelaki itu menjelma di depan matanya.

     “Ayah...” ucap Fairul terkejut.

     “Bila kamu sampai Fai? Nampaknya saya yang terlambat ye...” ujar Encik Hazril seraya itu ketawa kecilnya meletus. Zareen yang berada di belakang pantas membalas.

     “Tak lah prof. Prof awal lima minit dari yang dijanjikan. Fairul ni hah, lagi awal dia sampai.”

     Serentak itu, ketawa Encik Hazril dan Zareen berpadu dan menambahkan lagi kedut di dahi Fairul. Matanya tidak lepas-lepas memandang wajah lelaki-lelaki dihadapannya silih ganti.

     Melihatkan Fairul yang kelihatan seperti rusa masuk kampung itu, Encik Hazril mengambil tempatnya di sebelah kanan Fairul. Lalu bahu anak muda itu ditepuknya perlahan. Zareen pula sudah berlalu ke dapur. Katanya mahu mengambil sesuatu lagi.

     “Maaflah ayah tak beritahu kamu awal-awal tentang ni Fai. Ayah fikir Zareen ada maklumkan pada kamu,” pohon Encik Hazril lalu mengajak anaknya duduk di sofa.

     Fairul seperti kehilangan kata-kata. Sudahnya dia hanya menggeleng dan menjemput Encik Hazril untuk minum. Zareen muncul sejerus kemudian bersama-sama sandwich telur yang dibuatnya sendiri.

     “Jemputlah makan. Makanan orang bujang, takdelah istimewa sangat tetapi hanya itu sahaja yang mampu saya sediakan,” kata Zareen merendah diri.

     “Saya tak kisah Zareen. Sandwich pun dah kira cukup. Malam-malam macam ni nak buat apa makan yang berat-berat dan berminyak? Saya ni dah tua, kena jaga badan, kalau tak nanti susahkan Fairul juga,” kata Encik Hazril sambil itu mengingatkan dirinya yang tidak berapa sihat semenjak paras kolestrolnya meningkat dua tiga bulan lepas.

     Zareen dan Fairul sudah tersenyum simpul mendengar nasihat lelaki tua itu. Lantas mereka mencapai juga sekeping sandwich dan disuakan ke mulut. Seketika suasana menjadi sepi dan yang kedengaran hanyalah bunyi cawan yang berlaga.

     “Macam mana Kasturi, Fai? Pagi-pagi tadi lagi kamu dah cari dia?” kata Encik Hazril sebagai pembuka perbualan dan juga antara sebab kenapa mereka bertemu di rumah Zareen malam itu. Semuanya gara-gara memori lalu Kasturi.

     Fairul meletakkan cawan kopinya. Satu keluhan kecil terbit di hujung bibirnya. Tidak tahu bagaimana dia harus menjawab pertanyaan itu. Mengingatkan Kasturi membuatkan jiwanya resah gelisah. Perasaan yang bercampur aduk yang dirasai olehnya pagi tadi kini mula menular semula.

     “Dia sihat-sihat saja, ayah.”

     Kening Encik Hazril terangkat. Dia berpaling melihat Zareen yang berada di sofa individual seat yang terletak di kiri Fairul. Zareen turut berbuat demikian. Pelik melihat angin yang melanda Fairul.

     “Sebenarnya, apa yang berlaku prof?” soal Zareen cuba mengetahui duduk perkara sebenar. Dia sebenarnya kurang faham dengan perkara yang berlaku lebih-lebih lagi, ketika Fairul menalefonnya petang tadi mengatakan yang dia mahu berjumpa dan berbincang sesuatu mengenai masa lalu Kasturi. Zareen yang berasa tidak sedap hati, terus menalefon Encik Hazril dan meminta lelaki itu hadir sekali, sekurang-kurangnya jika ada perkara yang tidak dapat dia beritahu pada Fairul, Encik Hazril yang akan menjawabnya.

     Encik Hazril lihat pada Fairul yang bermuram durja itu. “Kamu tahu bukan bahawa Fairul ini abang kepada One, Zareen?” soal lelaki itu. Setahunya One adalah robot. Bagaimana Fairul boleh jadi abang sedangkan teruna di hadapannya itu manusia ataupun seorang half-cyborg. Malah persoalan yang pernah bermain dalam mindanya dahulu, masih tidak terluah. Adakah malam itu dia akan peroleh jawapannya?

     “Abang? Maksud prof?”

     “Fairul merupakan contoh model kepada One. Boleh kata, seorang mentor kepada seorang protege,” jawab Encik Hazril serius.

     Zareen menggeleng-geleng tanda tidak faham. Dia tidak mengerti maksud Encik Hazril dengan kata-kata mentor dan protege. “Saya tidak faham prof,” ujar Zareen terus terang.

     Encik Hazril mengeluh. Terlampau banyak rahsia dia dan Dato’ Mahmood simpan sehinggakan melukakan hati orang yang mereka sayangi. Lantas Encik Hazril menjeling Fairul yang masih lagi tenggelam dalam dunianya. Semalam, ketika anaknya pulang dari Vila Harmoni, anaknya itu seperti orang hilang kawalan diri. Habis segala barang disepahkannya. Setiap album yang tersimpan dibongkarnya.

     “Ada sesuatu yang saya rahsiakan dari kamu Zareen. Sesuatu yang penting dan perkara ini telah diketahui oleh papa kamu. Saya mahu kamu bertenang dahulu.”

     Terkebil-kebil mata Zareen melihat betapa seriusnya wajah Encik Hazril tika ini. Jantungnya tiba-tiba sahaja berlari laju. Dia mula berasa tidak sedap hati. Seperti ada sesuatu yang menekan-nekan dadanya. Fairul yang berada di kanannya, masih lagi diam dan tidak menunjukkan sebarang reaksi terhadap kata-kata Encik Hazril. Perlahan-lahan, dia menarik nafas dan dihembusnya dengan tenang. Walau apapun yang bakal Encik Hazril bongkarkan selepas ini, dia harus bertenang dan mengawal dirinya. Dugaan seperti ini merupakan salah satu ujian untuknya menjadi pengganti Dato Bandar Square Enix.

     “Kamu tahukan One itu robot?” soal Encik Hazril.

     Fairul yang tadi menunduk kini berpaling memandang Zareen. Menanti jawapan daripada lelaki yang sangat dia hormati itu. Jawapan yang bakal menjawab sebahagian daripada persoalannya.

     Zareen mengannguk yakin. Perkara itu telah lama dia ketahui semenjak dia mula menjejakkan kaki ke Vila Harmoni dan perkara itu sendiri telah diberitahui oleh Datin Melur, mama tirinya.

     Mata Fairul membulat melihat anggukan lelaki itu. Jadi betullah apa yang dia fikirkan sepanjang satu hari ini. Satu kenyataan yang jika dia berada di tempat Kasturi, seolah-olah dirinya telah ditikam dari belakang.

     One datang ke Vila Harmoni sebagai robot penjaga pesakit kemurungankan?” soal Zareen yang begitu khusyuk dengan perbualannya dengan Encik Hazril sehingga tidak sedar akan renungan tajam Fairul.

     Encik Hazril mengangguk. “Ya... tapi itu semua diperingkat percubaan.”

     “Percubaan?” Kerut di dahi Zareen sekali lagi terkelihatan. Apa maksud Encik Hazril dengan peringkat percubaan? Adakah selama ini Kasturi hanya sebuah alat pengukur percubaan sebuah robot? Begitu?

     “24 tahun yang lepas, setelah lima tahun, saya masih lagi tidak dapat menyudahkan satu bahagian yang terdapat pada tubuh projek 001 ataupun kamu panggilnya O.N.E atau W.A.N. Iainya sebuah projek yang orang panggil ‘gila’...” tiba-tiba Encik Hazril berjeda. Memori lalu menggamit mindanya membuatkannya sedikit sukar untuk menyambung ceritanya.

     “Di saat saya temui kebuntuan... saya jumpa Fairul bersama-sama dengan barang yang mampu...  menyumbang kepada kejayaan projek 001 dan atas rasa terima kasih saya terhadap apa yang saya terima... saya reka wajah, personal, dan segalanya yang ada pada Fairul, sebiji dan sebulat pada One. Mereka ialah kembar dari segala sudut...

     “...kecuali pada riak One. Fairul mampu untuk ketawa, manangis dan marah tetapi One tidak mampu. Itu yang membezakan mereka. Namun... ada sesuatu yang menghubungkan mereka yang membuatkan saya fikir... One... harus berada pada tahap percubaan dengan skala yang sangat tinggi.” Diakhir kata lelaki itu menghembuskan nafas yang berat. Mulutnya menjadi kian berat untuk membuka. Betapa kenyataan yang seterusnya adalah sesuatu di luar jangkauan ciptaan manusia.

     “Saya dan One mampu berkongsi rasa antara satu sama lain...” sambung Fairul seperti tiada rasa di hatinya. Matanya masih lagi merenung wajah Zareen yang berkalih memandangnya.

     Kening Zareen bertemu. Kekeliruannya bertambah mendengarkan kenyataan itu. Bukankah tadi Encik Hazril berkata bahawa One tiada riak sedangkan lelaki di hadapannya ini mampu untuk ketawa, menangis dan marah. Kemudian tiba-tiba Fairul kata mereka mampu untuk berkongsi rasa. Apa yang sebenarnya yang mereka cuba beritahu?

     “Pada zahirnya, kamu lihat One itu hanya sebuah robot biasa yang tidak berasa apa-apa. Hakikatnya,  robot itu tahu apa gembira? Apa itu sedih? Apa itu geram? Dia rasa segalanya Zareen. Tetapi saya tidak sedar itu semua pada awalnya Zareen. Saya tidak tahu mana silapnya Zareen,” ujar Encik Hazril dalam nada yang sangat perlahan.

     “Sekejap. Apa yang prof cuba katakan sebenarnya? Adakah ketika prof hantar One ke vila, prof sudah sedar akan kehadiran ‘sesuatu’ itu?” Pantas Zareen memotong. Memikirkan hal itu, dadanya mula berlari lebih laju. Kepalanya mula berpinar.

     “Tidak Zareen. Tidak! Pada mulanya ia sekadar satu sentuhan rasa!”

     “Rasa?”

     “Setiap kali saya letak tangan kiri di dada One, saya rasa seperti satu arus tenaga mengalir melalui setiap saraf yang ada dalam tubuh saya, Abang Reen. Seolah-olah ada satu tindak balas,” jawab Fairul sambil memandang ke arah telapak tangan kirinya. Sebuah kenyataan yang masih lagi memberi tanda tanya pada dirinya memandangkan apa yang telah berlaku pada dirinya dan Kasturi tiga minggu lepas.

     “Arus tenaga?” Wajah Zareen yang tadi penuh kerut kini bertukar kendur. Entah kenapa mendengar jawapan itu, otaknya seolah-olah menjadi kosong. Blank!

     Encik Hazril menelan liur. Melihat perubahan wajah Zareen dia menjadi sedikit takut akan perubahan yang seterusnya. Namun, perlahan-lahan dia mengutip semangat yang ada supaya dia, Fairul waima Zareen sekalipun mampu menempuh sesi itu. Semalam, dia telah bercerita perkara yang sama pada anaknya dan hari ini dia membuka pekungnya sekali lagi. Ah! Semua ini salahnya. Dia tidak sepatutnya memulakan projek itu. Dia tidak sepatutnya menjadi terlalu tamak. Namun, nasi telah menjadi bubur. Apa yang telah terjadi, tetap terjadi, dan apa yang bakal terjadi, pandai-pandailah dia mencoraknya. Jalan sudah ada di hadapan mata. Cuma menunggu masa sahaja untuk dipilih.

     “Satu fakta yang menjadikan sebuah hypothesis dan seterusnya kepada inferencenya... dan untuk mencapai sebuah bukti kukuh untuk fakta itu, saya hantar One pada papa kamu terus ke adik kamu Zareen.”

     “Kasturi jadi alat kepada sebuah uji kaji?!” marah Zareen tiba-tiba. Hatinya menjadi sakit mendengar kata-kata itu. Hati adiknya telah dipermain-mainkan dengan dijadikan sebagai alat pengukur kepada seekor tikus putih? What the?

     “Zareen bertenang. Saya tahu kamu terkejut dengar tentang hal ini tapi...”

     It is unacceptable! Mengarut! Prof tahu tak, prof dah main-mainkan perasaan adik saya! Prof tipu dia!” jerkah Zareen. Kali ini dia sudah tidak boleh bertenang. Hatinya benar-benar telah dijilat api kemarahan.

     “Habis Abang Reen tipu Kasturi boleh pulak?!” marah Fairul tiba-tiba. Sudah lama dia menunggu masa untuk menghamburkan kata itu. Namapaknya pada hari ini, Si Penyabar Fairul dan Si Tenang Zareen, masing-masing sudah tidak seperti diri masing-masing.

     What?!

     “Abang Reen rahsiakan hakikat sebenar yang One tu robot dari Kasturi tu, boleh pulak? For 20 years! Wow! Syukri pun tahu ke hal ni? Kak Ika? Dato’ dan Datin? Yang lain? Apa ni? Masing-masing pakat tipu Kasturi. Untuk apa?!” jerit Fairul. Segala rasa yang terbuku di hatinya kini beransur hilang. Dirinya kini rasa kosong, teramat kosong.

     Encik Hazril yang duduk di sebelah Fairul sedikit terkejut dengan perubahan mendadak anak terunanya. Semalam juga Fairul bertindak sebegitu tetapi tidaklah sehebat ini. Nampaknya, anaknya kali ini benar-benar mengamuk.

     Wajah merah Zareen tadi kini beransur hilang. Apabila dirinya dijerkah begitu, membuatkan dia tersedar sesuatu. Perlahan-lahan Zareen menekup wajahnya.

     Is it because of what Kasturi felt?” Suara Fairul kembali mengendur setelah menyedari dia telah bertindak kurang sopan di hadapan orang yang dihormatinya. Ah marah! Perasaan itu membunuh rasa hormat seseorang! Sesuatu yang Fairul pelajari hari ini.

     Zareen mengangkat wajahnya. Terkejut mendengar pertanyaan Fairul.

     Need no worry. Saya tersedar sendiri masa saya jumpa Kasturi pagi tadi dan saya tak beritahu dia apa-apa tentang One,” kata Fairul membuatkan hati Zareen sedikit lega. Lega kerana kebenaran masih lagi tidak terbongkar. Lalu lelaki 30 tahun itu meraup wajahnya dan sekaligus menolak rambutnya ke belakang.

     “Kau jumpa dia pagi tadi?” soal Zareen sambil matanya memerhati Encik Hazril yang mencapai secawan kopi.

     “Ha’ah. Saya perlu dengar sendiri dari mulut Kasturi tentang Wan walaupun semalam, ayah ada beritahu saya. Tapi bukan sepenuhnya. Jadi saya jumpa dia.”

     “Ada dia beritahu yang dia hampir bunuh diri sebab kemurungan?” soal Zareen tiba-tiba.

     “Hah?” Terbeliak mata Fairul mendengar soalan Zareen. Pantas dia menggeleng tanda Kasturi tidak beritahu padanya tentang hal itu.

     Zareen ketawa kecil. Kepalanya disandarkan pada kepala sofa. “Ada tak dia cerita dia kelar tangan dia sebab tak boleh terima hakikat yang Wan hilang dari hidup dia?”

     Sekali lagi Fairul menggeleng. Sungguh, Fairul tidak menyangka gadis berumur sekecil itu mampu melakukan perkara yang sebegitu. Susah baginya untuk percaya akan tindakan bodoh Kasturi suatu masa dahulu. Perasaan simpati dan bersalah mula bersarang di hatinya. Tiba-tiba hatinya diserang sesuatu hakikat yang ingin Zareen sampaikan.

     Bagaimana jika Kasturi tahu Wan itu seorang robot?

     Apabila matanya berkalih melihat wajah Zareen, jawapan mudah kepada persoalan yang timbul itu berulang bunyi di mindanya. Birai mulutnya kering. Serasa air liur yang berkumpul tadi bertukar menjadi pasir-pasir halus di pantai. Adakah kerana jawapan itu semua mengambil jalan untuk membisu. Mati?




No comments:

Post a Comment