Monday, July 15, 2013

Tiga puluh

Tiga puluh : Mémoire

17 April 2731, 0130am, Lot Parking Bertingkat, Hospital Bernard Gordon, Posh High

            Sebaik sahaja dia selamat berada di dalam perut keretanya, dia mengeluarkan telefon pintarnya dari dalam poket seluarnya. Telefon segi empat tepat bewarna maroon itu dipandang lama.

“Tadi Fai jumpa kawan dekat lobi hospital. Dia ajak Fai minum di rumahnya. Ayah tak kisahkan?”

            Dia melepaskan satu keluhan. Bukan kerana dia tidak suka anaknya itu bermalam di rumah kawan-kawannya tetapi kerana dia tahu sifat Fairul yang tidak pandai menipu itu yang membuatkan dia berasa tidak sedap hati. Ada sesuatu yang memaksa anak itu dari bercakap benar. Bagaimana dia boleh tahu?

“Em, setahu saya yang tinggal kat Evergreen, saya, Kamil, Fazdli, Wei Lin, Kenchana, Sharifah. Kamil sekarang ni ada kat overseas. Fadzli ada kat rumah saya ni. Wei Lin ikut husband dia tinggal kat Port Beylurm. Fairul tak rapat dengan Kenchana. Diaorang itu macam anjing dengan kucing. Kalau Sharifah pulak... saya tak pastilah pulak uncle sebab kita orang dah lost contact dengan dia since dia break up dengan Fairul tiga tahun lepas.”

            Encik Hazril mengetuk-ngetuk stereng keretanya. Tidak mungkin Sazlee menipunya. Anak muda itu telah dia kenal semenjak dari tahun pertama Fairul di Universiti Keselamatan dan Pertahanan Awam hampir sedekad yang lalu. Budak itu jujur orangnya. Lebih-lebih lagi Sazlee bercakap dalam dia separuh sedar. Jadi tidak mungkinlah anaknya itu mahu pergi minum dengan Sazlee ataupun Fazdli. Sharifah pula?

“Kalau sekalipun Fai tersempak dengan dia, tidak sesekali Fai akan toleh dua kali. Fai dah buang dia jauh-jauh dari hidup Fai!”

            Tidak mungkin juga Fairul akan mengikut gadis itu sementelah apa yang telah gadis itu lakukan terhadap Fairul tiga tahun lepas. Jadi hanya ada satu kemungkinan sahaja.

            ‘Pasti Fairul berada di luar kawasan Evergreen.’ Dia berfikir dengan lebih dalam. Pukul 1.30 pagi pergi minum lalu kawasan Evergreen.

“...Fai jumpa kawan dekat lobi hospital...”

            Jumpa? Siapa sahaja pagi-pagi buta duduk di lobi hospital melainkan kawannya orang sini-sini juga sedangkan Evergreen punyai banyak hospital kerajaan dan swasta. Kenapa perlu sampai ke Posh High? Dia semakin curiga dan semakin pandai menilai sikap anaknya. Lantas dia menggelongsor jemarinya di atas permukaan telefon itu sambil fikirannya masih lagi berfikir. Tiba-tiba matanya terlihat nombor telefon gadis itu dalam log panggilannya. Pantas fikirannya menerjah memori dua hari lalu. Keningnya bercantum. Jika benar telahannya, Kasturi pasti ada bersama dengan Fairul!



            LAILA menuruni anak tangga rumahnya satu persatu. Dalam kelam itu, tangannya teraba-raba memegang dinding rumahnya, memandunya ke bahagian dapur rumah. Dia membuka peti sejuk. Mencari minuman untuk menghilangkan dahaga malam-malam begini. Sebaik sahaja dia menjumpai bekas kotak susu, dia tersenyum senang lalu isi kotak itu dituang ke dalam gelas sehingga penuh. Berharap selepas minum minuman ini, dapatlah dia tidur dengan lena.

            “Tolong jawab telefon! Tolong jawab telefon! Jangan biar saya macam ni!” bising telefon pintarnya yang terdapat di dalam poket jubah tidurnya.

            Laila hampir tersedak mendengarkan suaranya sendiri menjerit-jerit memanggilnya. Dia cepat-cepat meletakkan gelas susu itu dan sambil dia menyapu bibirnya, tangan kanannya mencapai telefon pintar itu.

            “Abang Hazril?” soal Laila kehairanan. Dengan dahinya yang berkerut, dia menjawab panggilan lelaki itu lalu mengambil tempat di kerusi di meja makan bulat yang kecil terletak di tengah-tengah ruang dapur itu.

            “Hello?”

            “Waalaikumsalam...” Laila termalu sendiri. Dia mengetap bibirnya.

            “Tak adalah. Adik tak kisah. Lagipun adik tak boleh tidur,” tuturnya. Kemudian dia tersenyum mendengarkan keprihatinan lelaki itu.

            “Bukanlah. Adik risau fasal Abang Araf. Dia janji nak telefon hari ni tapi lansung tak ada khabar berita. Abang sihat?” soalnya lalu melihat langit malam melalui tingkap dapur. Bulan bersinar terang dan menerangi malam yang kelam itu.

            Tiba-tiba dia ketawa kecil. “Itulah abang suka sangat makan benda-benda bergoreng. Abang kena ingat umur abang tu dah lanjut!” Kemudian dia ketawa lagi lalu menjauhkan telefon itu dari telinganya. Sengaja dia mahu mengusik lelaki itu.

            “Sorrylah bang. Saya kesunyian. Siapa sahajalah nak kat saya ini. Hihi,” dia berseloroh. “Oh baru saya teringat, hari itu, Fairul ada tertinggal barang dia kat rumah saya. Nanti abang pesan dia suruh datang ambil ye?” ujarnya dan berharap sangat Fairul datang ke rumahnya. Dapatlah dia menatap wajah kacak dengan senyuman yang menggoda milik lelaki itu. Bukan selalu dia dapat melihat lelaki bandar di sini.

            “Disket lama. Saya takut nak pos sebab benda tu macam penting je. Abang Hazril jangan lupa pesan pada dia ye?” Lunak sahaja suaranya memohon pada lelaki yang sudah dia anggap seperti abang kandungnya itu. Lebih-lebih lagi lelaki itu sudah banyak membantu Ashraf dan dirinya dalam mengharungi kehidupan tanpa belaian kasih ibu bapa beberapa tahun selepas kejadian di belakang rumahnya itu.

            Namun lamunannya terhenti tatkala halwa telinganya diterjah kenyataan yang mengerutkan dahinya.

            “Apa dia bang?” soalnya sangsi.
           


            FAIRUL melihat pemandangan Laut Biru Seaview malam itu. Laut yang tenang bergelora, bulan penuh yang bersama bintang menghiasi dada langit malam. Suasana malam seperti ini mengingatkannya pada ibu bapanya, pada kejadian itu dan pada jeritan ibunya yang nyaring.

            “Awak? Taknak turun ke?” soal Kasturi sedikit bengang setelah berkali-kali dia memanggil nama lelaki itu namun tidak diendahkan. Namun apabila dia melihat pandangan redup milik lelaki itu dia tersentak. Pandangan mata itu seperti hilang seri yang sering dia lihat dan dia rindui. Lelaki itu seolah-olah menahan tangisnya.

            “Kenapa ni?” Lembut dia menuturkan soalan itu. Dia mengusap pipi lelaki itu.

            Fairul memandang terus ke dalam anak mata Kasturi. Mata redup yang lembut dan penuh dengan keprihatinan. Gadis di hadapannya ini ialah gadis yang dia kenali. Gadisnya telah kembali setelah mungkin ubat yang diambil oleh gadis itu hilang kesannya. Fairul memegang jemari runcing yang menyentuh wajahnya.

            “Saya ingatkan saya dah hilang Kasturi saya,” ujarnya perlahan lalu menutup matanya. Dia lega kerana Kasturi yang dia lihat sebentar tadi adalah sementara sahaja. Lagi-lagi pula dalam keadaan jiwanya yang tidak keruan, dia akan menjadi lebih emosional jika kekal asturi menjadi seperti itu.

            Sekali lagi Kasturi tersentak. Adakah berbeza sangat watak yang dia mainkan tadi dengan watak yang sering dia dalami jiwanya sedangkan kedua-dua watak itu adalah dirinya.

            “Awak tahu, bukan maksud saya untuk awak jauhkan diri awak dari saya. Jauh sekali untuk kita jadi dua manusia yang berbeza. Saya tak nak kehilangan orang saya sayang lagi, Kasturi. Awak buat saya takut,” jujur Fairul meluahkan rasa yang terbuku di hatinya. Dia kini sudah tidak lagi berasa was-was pada Kasturi kerana gadis itu sudah kembali. “Saya janji saya takkan letak awak di dalam situasi seperti itu lagi.” Dia tidak akan, kerana dia tidak mahu kehilangan lagi.

            “Tak Fairul saya yang salah,” potong Kasturi.

            Fairul mendongak, memandang wajah Kasturi yang kelihatan sayu. “Saya yang tak patut letak awak dalam situasi macam itu. Saya yang buat awak rasa teruk.” Gadis itu mengetap bibirnya. “Saya – .”

            Tanpa sempat Kasturi menyambung katanya, Fairul terlebih dahulu mengunci bibirnya dengan jari telunjuknya.

            “Kita sama-sama bersalah dalam hal ini. Jadi kita seri. 0-0 okey?” soalnya dengan senyumannya yang senangsentiasa membuatkan jantung Kasturi berdetak laju. Lantas gadis itu tersenyum lucu.

            “Jom? Saya tetap nak disket itu juga,” kata gadis tanpa kenal erti mengalah.

            “Spoil-lah awak ni!” rengek Fairul.

            Kasturi ketawa lantas dia meninggalkan Fairul dan berjalan menuruni platform ASP itu. “Sorry-lah tapi ada nyawa yang bergantung pada disket tu,” tutur Kasturi perlahan.



            BARU sahaja Laila ingin mendaki anak tangga menuju biliknya, dia terdengar orang memberi salam di hadapan rumahnya di ikuti ketukan di pintu. Gadis 28 tahun itu sedikit terkejut dengan kedatangan tetamu pada dua pagi ini. Siapa sahaja yang datang melawat pagi-pagi buta ini? Laila berasa seram sejuk. Dengan hati-hati dia menyusun langkah ke pintu rumahnya. Sebelum itu dia mengintai dari tingkap rumahnya yang berada bersebelahan pintu rumahnya.

            Pantas dia menutup mulutnya. Tidak menyangka kehadiran lelaki itu begitu cepat sekali. Pukul dua pagi! Lebih tepat lagi 2.15 pagi. Tergesa-gesa dia membetulkan rambutnya dan memperkemaskan pashmina yang membaluti tubuhnya itu. Dengan sekali nafas dia menjawab salam Fairul lalu membuka pintu rumahnya.

            “Hai!”

            “Hai!” balas Fairul. Sejenak dia mengetap bibir. “Saya tahu kedatangan saya agak mengejutkan dan saya minta maaf sebab... dah ganggu awak pagi-pagi ni,” pohon Fairul sambil menggaru-garu belakang kepalanya.

            “Tak, tak apa-apa. Saya belum lagi nak tidur,” balas Laila lalu memandang kiri kanannya. Takut juga dia mengganggu jiran berdekatan walaupun jaraknya agak jauh juga. “Erm masuklah, kita gerak pergi dapur. Awak mesti sejuk,” ajak gadis itu sedikit teragak-agak samaada untuk membiarkan sahaja lelaki itu di luar atau ajaknya masuk ke dalam rumah. Sudahlah jantungnya tidak sudah-sudah berlari laju. Rasa seperti tidak cukup oksigen sahaja.

            “Ah, erm... terima kasih,” ucap Fairul lalu melangkah dengan kaki kanan dan membaca basmallah di dalam hati. Harap di jauhkanlah dari segala gangguan tika badannya memang memerlukan air coklat panas. Bagaimanalah dengan keadaan Kasturi yang menunggu di dalam ASP berdekatan dengan ladang herba milik Laila.

            “Fairul dari mana?” soal Laila lalu menunjukkan jalan menuju ke dapurnya. Dia menekan butang suis lampu dapur.

            “Northens Garden,” jawab Fairul tanpa sedar apabila fikirannya masih lagi menerawang memikirkan tentang Kasturi.

            “Northens Garden?” Laila mengerutkan dahinya. Apa kejadah datang dari sana?

            “Hah? Tak, maksud saya hotel sebelah Northens Garden.” Pantas Fairul membetulkan kesilapannya.

            “Oh, Hotel Wolfsberg. Coklat panas?”

            “Sangat diperlukan. Terima kasih.”

            Laila tersenyum manis. Dengan cekap dia membancuh coklat panas. Sambil itu otaknya berjalan cuba memikirkan soalan yang bernas untuk ditanyakan.

            “Erm, sebenarnya saya datang ini nak ambil barang saya yang tertinggal dua hari lepas,” terang Fairul, tidak betah berlama-lama di situ.

            Laila memandang Fairul. “Barang?” soalnya cuba menduga Fairul.

            “Disket lama. Saya teringat saya ada tertinggalnya kat sini.”

            Laila mengangguk faham. Perlahan dia mengacau coklat itu. Dia tidak faham kenapa dia berharap Fairul dapat berlama di situ. “Awak macam mana? Dah sihat?”

            Tangannya berhenti dari menggosok sesama sendiri. Fairul memandang belakang Laila kemudian ke luar tingkap. “Sihat. Kalau awak tak telefon ayah saya, mungkin saya dah mati...” tenang dia menutur jawapannya. Dia berfikir jika ayahnya tidak datang secepat mungkin, dia mungkin akan ‘mati’ di tempat dia sepatutnya ‘mati’. Dia tersenyum nipis.

            “Laila, boleh tak saya nak disket itu sekarang? Saya nak cepat. Sorry.” Kalau bukan atas desakan Kasturi, dia fikir tunggu matahari naik nanti dia akan minta pada Laila. Sudah itu, dia seorang sahaja yang perlu datang ke sini sedangkan gadis itu senang lenang tunggu di dalam kereta. Memikirkan keadaan Kasturi yang sendirian itu membuatkan dia lebih tidak betah untuk berlama-lama.

            Dengan cermat Laila menghidangkan mug berisi coklat panas itu. “Minumlah dulu sementara saya pergi ambil disket itu kat atas.”

            Fairul mengucapkan terima kasih lalu menghirup sedikit air coklat itu sambil itu matanya melirik tubuh Laila yang menghilang di balik dinding. Lantas dia letak mug itu di atas meja dan mula mencari bekas air plastik untuk dia isikan air panas itu. Dia mahu kongsi air itu dengan Kasturi. Kasihan gadis itu yang kesejukan di dalam ASP di awal musim bunga ini. Pasti sudah menggigil kesejukan.



            ADA lagi empat jam sebelum matahari terbit di ufuk timur itu. Namun matanya tetap tidak berganjak daripada terus memandang ke hujung sisi pemandangan, berharap matahari akan menjenguk dirinya yang menunggu itu. Nafasnya dihela perlahan. Matanya dikatup rapat. Tangannya disilangkan. Nasib baik ada pemanas di dalam ASP ini, jika tidak dia akan menggigil kesejukan. Baju sejuknya di berikan pada Fairul kerana kasihan pada lelaki itu. Lagipun takkan dia mahu lelaki itu turun dengan baju kalis peluru?

            “Tak guna kau Haidil, aku dah agak kerja kau mesti selekeh. Jaga kau,” katanya sambil mengepal-ngepal penumbuk di tangan kanannya. Bagaimana lelaki itu boleh terlupa untuk isi baju sejuk bersama di dalam beg Fairul?! Namun gumpalan kejap itu semakin kendur apabila dia melihat jemarinya itu dengan pandangan yang sukar dimengertikan.           

“Saya ingatkan saya dah hilang Kasturi saya.”

“...Saya tak nak kehilangan orang saya sayang lagi, Kasturi. Awak buat saya takut...”

            Kasturi mengetap bibirnya. Kenapa lelaki itu berkata demikian? Apakah benar dia mencintai lelaki itu sedangkan masa silam lelaki itu tidak pernah dia ketahui? Apakah yang membuatkan lelaki itu kehilangan tangannya? Tidak pernah pun selama ini dia ingin mengetahui kerana dia menjadi ‘dia’. Kasturi yang tidak pernah kisah tentang sesiapa pun. Yang dia tahu hanya Wan, Wan dan Wan.

“Walaupun ada masanya saya keliru antara awak dengan Wan... tetapi saya tak pernah meragui perasaan saya pada awak, Fairul. Tidak pernah! Wan adalah masa lampau saya, awak pula adalah masa depan saya dan saya tak boleh tolak hakikatnya bahawa saya menyimpan rasa terhadap dua orang yang sama tetapi berbeza personaliti.”

            Mengingati kembali kata-katanya tempoh hari membuatkannya mengeluh berat.

“Choose Kasturi, between the past or the future. Mana satu hati awak berada sekarang ni Kasturi? Saya tidak mahu menjadi sandaran Wan jika hati awak masih lagi pada Wan. Walau macam mana lain sekalipun saya daripada Wan... choose, saya atau Wan?”

            Kali ini dia menutup mukanya semula. Bodohnya dia selama ini. Dia telah mempermainkan perasaan seseorang tanpa dia sengaja. Kasihannya Fairul. Teruknya dia. Sepanjang dia berkenalan dengan lelaki itu hatinya hanya melihat Fairul sebagai Wan walaupun akalnya kuat mengatakan itu ialah Fairul namun dia tetap tidak boleh menerima hakikatnya yang lelaki itu bukannya Wan dan berapa kali perlu dia lukakan perasaan lelaki itu? Kenapa baru kini dia tersedar?

“Saya ingatkan saya dah hilang Kasturi saya.”

            Ayat itu terus bergema-gema di dalam fikirannya.



            SEGAN sekali Fairul melangkah keluar dari dapur itu bersama-sama sebotol tarmus berisi air coklat panas. Dia sudah tidak tahu hendak letak di mana lagi pipinya yang memerah itu.

            Laila tersenyum geli hati. Lelaki itu sering mencuit hatinya. Walaupun dua hari mereka berjumpa, sedikit sebanyak hatinya yang kosong ini terpaut pada personaliti lelaki ini. “Lain kali kalau datang sini jangan lupa singgah rumah saya.”

            Fairul menggangguk. Kemudian dia berpaling ingin melangkah pergi. Belum sempat dia melangkah keluar dari pagar belakang rumah itu, suara Laila menerjah cuping telinganya.

            “Erm... Fairul!”

            Lelaki itu berhenti melangkah lalu berpusing 90°. “Ya?”

            “Betul awak taknak saya temankan awak pergi sana?” laung gadis itu.

            Fairul tersenyum nipis lantas dia menggeleng. “Tak mengapa, saya nak pergi sendiri. Terima kasih untuk ini.” Dia mengangkat tarmos itu. “Juga layanan awak. Terima kasih lagi. Assalamualaikum,” ucapnya tidak sudah yang sebenarnya rasa segan itu masih lagi bersisa di hati. Tidak dia sangka akan tertangkap dengan Laila dalam keadaan dia tergesa-gesa mencari bekas plastik dan straw untuk menuang air coklat panas itu ke dalamnya. Tidak fasal-fasal, dia terpaksa tebalkan muka dan meminta Laila untuk membuat lagi satu kononnya untuk dia bawa ke IHTC.

            Dengan berhati-hati dia menutup pintu kayu itu. Kemudian dia memandang Laila yang masih lagi berdiri di ambang pintu, melihatnya dengan pandangan lembut. Fairul melemparkan senyuman lalu melambai pada gadis itu.

            “Hati-hati,” pesan gadis itu.

            Fairul memberikan gadis itu gaya ‘peace’ dan mengangguk. Dengan cermat dia mengatur langkah menuruni bukit melalui denai yang telah dibina cantik dengan tangga batu kerikil dan pembahagi jalan yang diperbuat dari kayu kompos juga lampu jalan yang comel. Nampaknya denai ini dijaga baik. Tambahan lagi dengan pemandangan berjalan di bawah rimbunan pokok maple yang tumbuh dalam jarak yang berkala. Sangat indah.

            Apabila kakinya menjejak anak tangga denai itu, matanya terbuka luas. Terbentang di hadapan matanya satu pemandangan laut nan luas di bawah cahaya rembulan, malah sebenarnya ia tampak serupa sahaja dari tempat ASP Kasturi berada. Adakah tika ini Kasturi juga melihat tempat yang sama?

            Fairul tersenyum sendiri. Kemudian dia memandang kanannya. Kata Laila, jika dia berjalan terus dari sini, dia akan sampai juga di Hotel Wolfsberg dimana terletak juga Northens Garden milik Laila. Secara tidak lansung matanya menangkap lekuk yang dalam di tebing ini. Dengan perasaan gementar, Fairul mendekati lekuk itu yang sebenarnya tempat nahas trafik udara yang mengorbankan ibu bapanya dan selari dari lekuk itu... di dalam hutan itulah dia dijumpai oleh bapanya, Encik Hazril.

            Tanpa dia sedari, tangan kanannya mencapai lengan kirinya. Di sebalik kulit buatan itu terdapat besi yang menjadi momentonya daripada ibu bapanya.


No comments:

Post a Comment