Tuesday, November 19, 2013

Dreamer's Prologue part two



“Aku fikir kau nak beli untuk aku. Mana tahu jadikannya baju couple walaupun buat tidur saja,” rajuk Yuri namun dia masih tidak melepaskan pegangan tangannya pada Suri.
“Tak berminat lansung. Kalau kau tak nak beritahu, apa kata kau tolong belikan untuk aku dan berikannya terus pada dia? Sebab dia peminat kau, tahu.” Suri cuba menarik tangannya kerana tangannya sudah berpeluh dan sangat tidak selesa.
“Kalau macam tu, apakata kita pergi sama-sama? A date?”
Akhirnya Suri dapat meloloskan pegangan tangan Yuri. Dia menelan liurnya. Pandnagan matanya dilarikan. “Aku nak baliklah. Bye.”
“Nanti!” Sekali lagi Yuri mencapai tangan Suri. Kali ini sedikit mendesak. “Ini kali kedua kau tukar topik perbualan dan aku tak suka.” Tajam sekali Yuri memandang wajah Suri menandakan dia benar-benar tidak suka.
Kasar sekali Suri melepaskan tangannya. Dia bercekak pinggang. “Ada aku kisah kalau kau tak suka? Pada aku kau bukan sesiapa. Jadi tolong pergi sebelum kawan saya datang,” tegas sekali Suri menolak Yuri dari terus cuba untuk mencuri hatinya. Dia lemas!
Turi menghela nafas berat. Hatinya sedikit tercuit dengan kata-kata Suri. Namun dia harus akui, ada benar juga setiap kata-kata  Suri dan dia tidak suka akan hal itu. Dia tidak tahu kenapa dan apa yang tidak kena dengan dirinya semenjak dia berjumpa semula dengan Suri, dia menjadi begitu tertarik... seperti ada satu tarikan megnetism antara mereka. Namun Suri seperti tidak merasainya maka sebab itulah dia berasa sangat tertekan.
“Tunggu apa lagi?” gesa Suri, betul-betul menghalau Yuri.
Lelaki itu bangkit. Sesuatu bermain-main di hatinya saat ini. Ligat dan memeningkan. “Suri... kau masih ingat lagi pertemuan pertama kita sembilan tahun dulu?” soal Yuri tiba-tiba.
Suri bercekak pinggang. Apa pula kali ini?
“Aku nampak mata kau penuh dengan ketakutan dan kehampaan terhadap dunia ini. Kau mengasingkan diri kau dari kumpulan walaupun kau berada di hadapan aku, di sisi Orang Tuan Heitai dan di sekeliling kau penuh dengan kenalan-kenalan atuk kau. Aku terfikir apa yang yang menyebabkan gadis kecil seperti kau berasa begitu sekali... kau mungkin tidak tahu tapi aku ikut kau sentiasa pada malam tu. Aku tahu rahsia hati kau yang kau cuba sorok selama ni...”
Hati Suri berdegup laju. Darahnya mengalir deras melalui injap jantung namun rasanya tidak melalui ke mukanya menjadikan ianya berasa begitu kejung. Bibirnya mengering.
“Aku minta maaf sebab aku tak mampu hadiri hari pengubumian ibu kau. Walaupun bayangan kau menangis di sisi ibu kau bermain di minda aku sepanjang hari-hari aku di Perancis... aku masih tak mampu untuk sentiasa cuba menjadi tempat untuk kau berlindung dari dunia kita yang tak pernah kenal erti kasihan...” Yuri menoleh. Alangkah terkejutnya dia melihat air mata menitis dari mata itu. Lelaki itu terkedu.
Terketar-ketar tangan Suri menyentuh pipinya. Air mata yang dia cuba tahan dan tahan dari hari ke hari kini mengalir seperti air empangan pecah. Suri pandang wajah Yuri. Bibirnya diketap. Marahnya dia tatkala ini kerana bila dia fikir yang dia akan mampu untuk terus mengunci dirinya baik-baik dan menempuh segala dugaan yang diberi, tiba-tiba lelaki berlagak bagus itu cakap yang dia tahu satu-satunya kelemahan hati ini. Hah!
“Jadi?” soal Suri. Jari telunjukknya menunjuk ke jantungnya. “Hakikatnya ia masih tidak mampu mengubah yang aku masih lagi banduan dalam penjara mewah atuk aku! Dahlah Yuri, kalau kau fikir yang kau dapat ubah hakikat mutlak itu... kau silap. Lagipun aku tahu, kau sengaja dekati aku sebab harta yang bakal aku warisi kan? Sebab kau nak pakej lengkap yang dah terpampang jelas kat badan aku ni. Aku ni  cuma trofi buat orang macam kauorang!”
“Memang!” jerkah Yuri buatkan Suri terkelu lidah. Riaknya terkejut dengan kejujuran Yuri itu.
“Sejak aku balik dari Perancis, mama aku akan sentiasa cakap pada aku untuk goda kau, dekati kau dan bermacam-macam lagi sebab kau gadis trofi yang diaorang dok kejarkan tu! Setiap hari! Sampai aku rasa naik menyampah dan muak tetapi aku tak faham kenapa setiap hari, mata aku dan hati aku ni sentiasa ikut di mana sahaja kau pergi setiap kali aku nampak kau.” Yuri mendekati Suri. Air mata gadis itu disapu. “Aku rasa macam orang bodoh sebab selalu bertindak di luar kawalan malah sekarang ni juga... aku tak tahu kenapa mulut ni tak boleh berhenti dari bercakap.”
Mereka saling berpandangan. Mata Suri lansung tidak berkelip memandang wajah merah Yuri.
“Kau... tengah cakap apa ni?”
Yuri menundukkan wajahnya. Aduh malu gila.
“Yuri?”
“Aku rasa... aku... mungkin suka kau.”

TERMENGAH-MENGAH Suri berlari dari stesen keretapi menuju ke pusat lapangan yang terletak 2 kilometer dari stesen. Dari jauh Suri nampak Yuri menunggunya dengan penuh sabar. Suri berhenti berlari. Dadanya diurut-urut. Dia tidak mahu Yuri nampak yang dia terlalu mengikut dengan kehendak lelaki itu sedangkan dia lansung tidak boleh tidur malam tadi kerana terlalu teruja dengan date pertamanya ini. Well, practically... dia sendiri tidak tahu macam mana dia akhirnya boleh tersangkut dengan temu janji ini selepas sedaya upaya dia cuba mengelaknya.
“Handsome gila... kenapa tadi kau tak tegur dia? Diakan dah senyum kat kau!”
“Memanglah tapi aku tak berani... dia macam tengah tunggu awek dia je.”
Suri menoleh apabila terdengar perbualan dua orang gadis yang melintasinya. Kemudian dia berpaling semula ke Yuri. Mereka tengah cakap fasal Yuri ke?
Perlahan-lahan Suri mendekati Yuri. Dia perasan ada beberapa pasang mata memerhatikan Yuri sambil tersenyum-senyum malu. Wajah mereka merah dengan mata yang bersinar. Kelihatan begitu teruja. Bagaikan melihat seorang idola.
“Lambatnya...” rungut Yuri apabila gadis itu berdiri di hadapannya dengan mata yang terkelip-kelip, penuh tanda tanya.
Yuri rasa tidak senang. Jantungnya berdebar laju. “Kenapa kau pandang aku macam tu?”
Suri masih lagi merenung wajah Yuri. Kemudian dia tersenyum; lebih kepada mentertawakan sikap tidak ambil pusingnya itu. “Kau ni... popular jugakkan? Aku fikir orang cuma nampak kakak kau aja,” cakap Suri lebih kepada menyindir. Dia melihat lagi sekelilingnya. Ketawanya hilang apabila menyedari yang mereka menjadi tumpuan orang ramai. Dia jadi gugup.
Wajah Yuri sedikit memerah. Malu sebenarnya kerana kata-kata Suri kedengaran seperti pujian buatnya. Dia tidak perasan seorang dirikan? Lalu dia melihat sekelilingnya juga. Sudah lama dia sedar, orang sedang memerhatikannya dari tadi tetapi dia tidak pernah kisah sehinggalah Suri menegurnya tadi. Malah sekarang ini orang semakin ramai memerhatikan mereka kerana mereka melihat Suri dan bukannya dia. Hatinya rasa tidak sedap. Ekor matanya mencuri lihat wajah Suri yang dilapisi solekan nipis. Pantas dia menarik gadis itu pergi dari terus menjadi tumpuan orang.
Hatinya sakit bila melihat wajah muram Suri itu. Dia tidak suka gadis itu sering menjadi bahan kritikan sekeliling. Hatinya lebih pedih, jika dia tidak mampu untuk berbuat apa-apa untuk Suri.
“Sakit...”
Yuri berhenti berjalan. Dia berpaling melihat Suri kemudian pada tangannya yang terlalu erat memegang pergelangan gadis itu. Oh!
“Sorry.” Yuri melepaskan pegangannya namun Suri menarik semula tangannya. Gadis itu memandangnya dengan senyuman yang nipis dan tidak memaksa.
“Kau tahu... aku bersyukur sangat masa kau tarik aku tadi,” ujar Suri dalam nada perlahan. “Selalunya bila aku dalam situasi tu, aku jadi kaku dan takut. Rasa sangat sunyi dan gelap. Tapi kau dah selamatkan aku. Kau orang pertama yang tarik aku keluar dari situ. Tangan ni...” Kedua belah tangannya menakup erat tangan besar Yuri.
“Jadi kau tak perlu rasa bersalah dan aku sepatutnya cakap terima kasih.”
Saat itu, Yuri rasakan yang dunia seperti berhenti berputar. Masa seakan membeku. Namun jantungnya seakan tidak kenal erti penat untuk berdegup. Semuanya kerana gadis bernama Suri Nomiya.
“Argh...” Yuri duduk mencangkung. Wajahnya ditundukkan kerana dia tidak mahu Suri melihat betapa merah dan membahangnya wajah dia ketika itu. Tangan kirinya mengusap-usap rambut belakangnya. Ini tak boleh jadi. Aku dah kalah dengan perempuan ni... bisik hati Yuri.
Terkebil-kebil mata Suri melihat aksi pelik Yuri yang tiba-tiba sahaja mencangkung depannya itu. Ini dah kenapa pulak?

MEREKA memasuki butik pakaian yang menjual pakaian untuk perempuan dan lelaki mengikut trend fesyen terkini. Suri tidak menyangka yang Yuri akan betul-betul membawanya ke butik ini kerana mahu membeli baju yang sama untuk Miza; seperti apa yang dia pinta dahulu. Kebaikan lelaki itu, mengusik hatinya.
“Selamat datang,” sahut seorang gadis di kaunter dengan suara yang rendah dan comel.
Suri lihat tangannya yang berpimpin dengan Yuri. Sejak tadi sehingga sekarang, lelaki itu lansung tidak mahu melepaskan pegangan. Begitu juga dia. Pelik. Ini kali pertama sejak 10 tahun lalu dia berpimpin tangan dengan seorang lelaki. Kali terakhir, bersama bapanya. Yang anehnya, semalam, dia berasa rimas ketika lelaki itu menggenggam erat tangannya. Namun hari ini... dia sangat selesa. Jadi adakah semua ini bergantung pada setiap persepsi kita pada setiap orang?
“Pelik, hari itu macam banyak lagi baju tu... takkan dah habis?” rungut Yuri. Lelaki itu terus membelek setiap baju yang bergantungan di pameran.
Jantung Suri berdebar. Yuri, dia boleh sahaja untuk tidak endahkan permintaan main-mainnya hari itu. Dia boleh sahaja bazirkan duitnya untuk perkara lain. Tetapi, Yuri mengikut permintaannya dan sanggup bazirkan duitnya untuk membeli sehelai baju untuk Miza. Miza... kau mesti bahagia bila kau tahu Yuri beli baju untuk kau, bisik hati Suri.
“Cik...” panggil Yuri.
“Tak pelah Yuri. Kalau dah habis kita beli lain kali,” tegah Suri. Segan pula rasanya bila Yuri beria-ria menunaikan permintaannya.
“Apa pulak. Kau kata kawan kau suka baju tu? Apa salahnya beli baju yang sama untuk dia? Or kau sebenarnya jealous?”
“Tolong sikit!” Suri menepuk lembut bahu Yuri.
Gadis jurujual datang menghampiri mereka. “Ya, apa yang saya boleh bantu?”
“Colourful Printed Blouse ada jual lagi tak?” soal Yuri.
Oh itu blouse ke yang aku pakai buat baju tidur tu? bisik hati Suri sambil mengetap bibir. Dia memang tidak kenal fesyen. Dia Cuma sarung sahaja baju yang di sediakan oleh pambuntu rumahnya. Terutama sekali bila menghadiri majlis-majlis formal bersama Orang Tua Heitai. Nak mati kalau main sarung baju ikut suka hatinya? Cuma kadang-kadang sahaja, dia akan keluar pakai baju ikut suka hatinya. Contohnya lewat malam, senyap-senyap pergi makan ramen di 7E.
“Maaflah encik. Stock dah habis buat masa ni,” beritahu gadis jurujual itu.
“Other branches ada jual tak?” soal Yuri lagi. Gadis itu menggeleng.
Melihat gelengan itu, Suri berasa hampa. Walaupun dia main-main mahu membeli baju itu buat Miza tetapi Miza ialah sahabat baiknya sejak dari tadika. Melihatkan betapa Miza sukakan baju itu, membuatkan dia teringin untuk membeli baju itu buat Miza.
“Sorry Suri,” ucap Yuri kesal. Suri menggeleng tanda tidak kisah.
“But, we do have new pattern untuk koleksi yang sama. Mahu lihat?” syor gadis jurujual itu.
“Comel tak?” tergesa-gesa Suri menyoal. Yuri terkejut melihat gadis itu bertanya sambil tidak lepas memegang tangannya. Rasa seperti pasangan kekasih yang betul.
Gadis jurujual itu tersenyum. Dia mengangguk lalu berlalu ke stor belakang.
Perasan yang Yuri masih lagi merenungnya, Suri mencebikkan bibirnya pada Yuri. “Miza suka benda-benda comel.”
Yuri ketawa. Suka hatinya dapat melihat wajah malu Suri.
Sambil menunggu gadis itu ke hadapan bersama baju, Suri terperasankan sepasang baju cardigan yang bercorak bintang bisang di dadanya. Sangat simple dan tampak selesa. Tanpa sedar, dia berjalan ke arah baju itu dan menarik Yuri bersamanya. Dia memegang kain baju itu. Sedap.
“Cik tolong bungkus baju ni,” suara Yuri menerjah telinga Suri.
“Hah?” dengan wajah blurr, Suri memnadang Yuri yang sudah tersenyum-senyum kambing.
“Jom, baju kawan kau dah sampai tu...” kata Yuri dan menarik gadis itu ke arah kaunter.  

SURI duduk menunggu di meja makan sementara Yuri membuat pesanan di kaunter. Suasana di dalam Mc Donald sesak dengan manusia yang berbagai ragam dengan satu persamaan. Makan.
Susuk tubuh Yuri tidak lepas dari pandangan mata Suri sejak tadi. Lelaki itu kadang-kadang akan berpaling ke arahnya, memastikan dia tidak lari ke mana-mana atau dikacau lelaki lain. Apabila kadang-kadang dia berasa tidak keruan apabila dipandnag oleh sepasang mata milik Yuri, dia akan pandang arah lain dan konon-konony aberminat dengan iklan di kaca televisyen atau bermain-main dengan telapak tangannya yang dari tadi asyik berpegang tangan dengan Yuri.
Yurino Genji. Nama itu bergema dalam hatinya. Dia tidak pasti sama ada perasaannya tika ini cinta atau sekadar suka-suka yang akan berlegar di hatinya untuk sementara waktu. Dia tidak pernah jatuh cinta. Hanya perasaan suka-suka yang sering dia alami. Kehidupannya membataskan perasaannya. Mudah kata, kelak dia tidak mahu mencari masalah dengan atuknya.
Tetapi sekarang, apa yang dia tengah buat? Berjanji temu dengan Yuri, berpegang tangan dan menyimpan rasa kasih... apa dia dah gila? Entahlah. Dia tidak pasti.

“Maaflah tetapi tewan wanita saya ni bukannya artis atau model untuk awak minta dia jadi duta clothing line butik awak.”

Suara Yuri bergema di mindanya. Lelaki itu begitu tegas dalam melindunginya. Pada saat dia tidak berpijak di dunia nyata dan orang mudah mengmbil kesempatan ke atas kelebihan dirinya. Yuri hadir dalam hidupnya, bagaikan cahaya tika dia terkapai-kapai dalam lautan penuh manusia bertopeng yang menakutkan.
“Makanan dah sampai.”
Suri mendongak memandang Yuri yang menyusun-nyusun burger, kentang goreng dan minuman mereka di atas meja. Wajah lelaki itu ceria dan bersemangat. Alangkah mudahnya hidup dirasakan bila dia mampu untuk tersenyum seperti Yuri. Bagaikan masalah di dunia ini hanya masalah sementara walau berat macam mana sekalipun.
“Terima kasih,” ucap Suri perlahan. Dia membuka bekas kertas yang membalur burgernya. Senyap-senyap dia menjamah makannanya.

Tiba-tiba yuri menyapu sesuatu di bibirnya. 

No comments:

Post a Comment