Thursday, March 27, 2014

Mimpi 5

5



Suasana ruang makan pagi itu sunyi ditemani bunyi sudu, garpu dan pisau yang berlaga dengan permukaan pinggan masing-masing. Buat pertama kalinya, mereka bertiga; Julie, Benjamin dan Daniel, makan bersama di meja makan. Yang paling gembira akan sarapan pagi itu, ialah Daniel. Namun melihatkan dua orang tetamunya seperti tiada perasaan melayan kerenahnya pagi itu, dia bertindak untuk menutup mulut. Julie lebih banyak termenung dan merenung wajah Benjamin tidak henti-henti. Manakala Benjamin pula lebih menumpukan perhatiannya pada makanan. Apatah agaknya yang terjadi semalam sehingga suasana pagi ini berasa begitu pudar sekali.

Encik Callagan, memasuki ruang itu. Langkah diatur tenang menuju ke arah Daniel. Lantas dia menunduk sedikit, berbisik. “Cik muda Whetherspoon mohon untuk berjumpa pagi ini di kandang kudanya. Dia baharu sahaja telefon. Tuan muda nak pergi?”

Daniel memandang butlernya. “Dia telefon?”

Encik Callagan mengangguk.

“Hari ini saya tak boleh. Saya ada tetamu. Lain hari saya akan layan dia,” dingin sekali Daniel menjawab.

“Tapi tuan muda...”

“Muktamad.”

Encik Callagan mengangguk faham. Kemudain dia berlalu pergi. Julie yang terperasankan perbualan kecil itu memandang Daniel. Dahinya berkerut. “Tak apa ke Daniel?”

“Saya belum jadi suami dia lagi dan saya tak pernah berangan nak jadi seorang pun. Pertunangan tu satu kesilapan dari kebodohan saya. Perlu ke kita bincang perkara ni di meja makan?” Daniel meletak garpu dan pisaunya. Seperti menghentak. Seleranya tiba-tiba tumpul.

Benjamin terkerjut. “Awak okey Daniel?”

“Ya.”

Benjamin dan Julie saling berpandangan.

“Apa kata hari ini kita bersiar-siar di bandar? Awak nak pergi mana Ben?”

Terkebil-kebil mata Benjamin melihat Daniel. “Saya tak kisah,” jawabnya walaupun dia sedikit gusar dengan cuaca yang cerah di luar sana.

“Julie?”

Julie memandang wajah Daniel. Kemudian pada wajah Benjamin yang sabar menanti jawapan dari mulutnya. Walaupunbegitu pandnagan Benjamin tidaklah sepenuh terhadapnya. Kadang-kadang gadis itu akan memandangnya dan kadang-kadang ke arah makanannya. Julie tahu dia tidak silap dalam menilai orang. Dia tahu Benjamin itu ialah Allisa. Sahabatnya yang hilangkan diri secara tiba-tiba. Buktinya, kening Benjamin. Allisa ada kening halus dan terbentuk cantik mengikut alur tulang dan dihiasi satu kesan calar di hujung kening di sebelah kiri. Hasil tangan abangnya 10 tahun dulu.

“Kita pergi pasar? Saya nak beli alatan melukis,” cakap Julie. Dia mengukir senyum apabila matanya bertemu pandang dengan Benjamin. “Saya pasti awak akan suka ke sana.”


ISTANA Diraja Brynn tersegam indah yang terletak di pusat pulau itu. Terdapat dua penjuru utama istana. Selatan dan Utara. Penjuru Utara lebih kepada bilik-bilik formal, dewan mahkhamah, pejabat setiausaha, bendahari dan pustaka. Manakala penjuru Selatan lebih kepada ruang privasi keluarga diraja dimana terdapat lima buah rumah yang dibina berasingan, dua buah taman bunga dan sebuah ruang khas untuk tetamu menginap. Salah sebuah rumah itu, ialah rumah tempat Allisa tinggal bersama datuknya, Raja Dominick IV. Seorang lelaki yang tegas dan keras di luar, tetapi lembut dan peramah di dalam. Lebih dikenali dengan sifatnya yang penyayang. Sangat menyayangi.

“Selepas ibu bapa Allisa meninggal, harapan saya ada pada Allisa. Dialah tempat saya curahkan perhatiannya. Cucu-cucu saya yang lain saya sayang juga tetapi Allisa permata hati saya. Dialah pengubat rindu saya terhadap mendiang, menemani saya tika sunyi. Sekarang ini, mana cucu saya dah pergi? Saya taknak susahkan rakyat dan saya juga taknak susahkan kamu Juliane. Semua menyayanginya. Berita ini akan sampai juga ke pengetahuan penduduk di bawah... bila ia jadi begitu, saudara mara malah cucu saya yang lain... semua ini akan jadi huru hara,” luah Raja Dominick. Air tehnya dipandang tiada maya. Berita kehilangan Allisa hanya diketahui dalam kalangan orang terdekat Allisa.

“Apa yang patut saya lakukan tuanku? Allisa tiada di sini...” soal Juliane. Dia duduk berhadapan Raja Dominick. Badannya bersandar pada kerusi. Hanya jari-jarinya yang bermain-main dengan telinga cawan.

“Mungkin... juga tidak. Dia boleh berada di mana-mana. Saya yakin dia masih ada. Saya pasti!”

“Saya juga tuanku.”

Mendengarkan balasan dari bibir Juliane, membuatkan lelaki berusia 60 tahun itu mengeluh lemah. Rasa menyesal bila mengingati saat kali terakhir dia berbual dengan cucunya tiga tahun lalu. “Saya tak patut cakap begitu padanya tempoh hari,” keluhnya perlahan.

Juliane tertanya-tanya dan dia teringin sekali untuk bertanya tetapi dia tidak mampu luahkan. Apa yang sebenarnya membuatkan Raja Dominick sentiasa sesal atas perlakuannya terhadap Allisa tiga tahun lalu?

Raja Dominick melirik bakal menantunya. Dia tidak tahu mengapa agak berat untuk dia berkongsi cerita yang satu ini. Padahal ianya berkaitan Allisa, tunang Juliane. Lelaki itu berhak untuk tahu. Namun mungkin atas satu faktor lain, dia lebih banyak memendamkan hal ini.

“Saya dengar Julie ke Darmadin.”

“Ya. Dia nak cari ketenangan. Hatinya sedih.”

“Jadi kenapa kamu tak ikut sekali?”

Juliane tersentak. Raja Dominick juga bertanyakan soalan yang sama seperti orang tuanya. Dia nampak teruk sangatkah? Walaupun dia harus akui dia sedikit tidak menjaga penampilan semenjak kehilangan Allisa tetapi yang lain, dia sembunyi dengan baik.

“Saya bukan maksudkan apa-apa Juliane. Di sini kamu tak boleh buat apa-apa. Pergerakan kita terbatas. Sentiasa ada yang memandang...”

“Saya faham tuanku. Saya sebenarnya sedang memikirkan tentang hal itu...” Dia jeda. “Saya tak pernah ke bawah. Sepanjang saya mengenali hayat saya, saya lebih suka di atas ini. Semuanya cukup di sini – ”

“Tetapi sekarang ini cucu saya tiada. Itu membuatkan salah seorang orang kepercayaan saya berada dalam keadaan yang tidak stabil. Juliane, dengar nasihat saya. Di sini ada pasukan khas yang bantu kita cari Allisa. Kamu tak perlu risau. Jadi saya nak kamu turun ke Darmadin dan ambil angin baru. Segarkan minda kamu. Mana tahu mungkin, kamu jumpa apa yang kamu cari?”

Juliane berfikir. Dia tidak pernah ke bawah. Bukan kerana dia tidak mahu, tetapi dia tidak pernah terfikirkannya pun. Di dalam fikirannya hanya Allisa. Sehingga pekerjaanya kini, dipengaruhi oleh gadis itu. Dia seorang pegawai khas istana yang menguruskan bahagian pentadbiran istana. Pejabat pentadbiran yang berada dekat dengan tempat tinggal Allisa, menjadi tumpuannya.

“Juliane, ini satu perintah.” kata Raja Dominick. Dia perasan yang Juliane agak berat hati mahu menurut perintahnya. “Saya perintahkan awak untuk turun ke bawah sehingga dipanggil balik ke atas. Awak mahu murka saya?”

Juliane pantas menggeleng. Dia sedar dia sudah tidak boleh kata apa. Kata-kata raja adalah mutlak. Dia sudah tiada pilihan lainlagi selain daripada menjejakkan kaki ke negeri yang terkenal dengan sifat penduduk yang tidak suka mencari masalah.


“KENAPA awak pakai topi macam ini?” tegur Julie melihatkan Benjamin melurutkan bahagian depan topinya sehingga menutupi matanya. Benjamin pantas mengelak tangan Julie dari menyentuhnya. Dia bukannya sengaja bertindak sebegitu tetapi ia adalah satu tindakan refleks.

“Maaf,” ucap Benjamin.

“Tak...” Jujujurnya Julie terasa dengan sikap Benjamin itu tetapi... “... saya yang patut minta maaf sebab buat awak rasa tak selesa. Ah! Kita dah sampai. Mari, sudah lama saya tak singgah ke sini,” Julie pantas menuruni kereta kuda. Menonong dia memasuki kedai alatan seni tanpa menunggu Benjamin dan Daniel turun dari kereta.

“Tak perlu tunggu. Kami pulang dengan teksi,” pesan Daniel pada joki kereta kudanya. Anak muda itu mengangguk dan menunduk hormat.

“... tak pun kita pulang berjalan kaki sahaja. Julie akan ambil masa lebih dari yang awak sangka,” cakap Daniel, memikirkan kemungkinan yang mereka akan berlama di dalam. Tiba-tiba dia terfikirkan Cremebul  buatan Clara. Bibirnya tersenyum tanpa sedar. Wanita itu patissier yang terbaik yang dia pernah jumpa!

Benjamin terkebil-kebil di tepi bahu jalan. Melihat Daniel membontoti langkah Julie ke dalam kafe yang berbau harum. Bau yang cukup nostalgia. Sepertinya dia kini berada di laman belakang sebuah rumah, di atas meja terdapat pelbagai jenis kuih muih yang berbau lazat. Harum jus epal, senyuman yang menghias memorinya. Belon-belon yang bewarna pestal.

“Selamat hari lahir sayang...”

Perlahan Benjamin buka kelopak matanya. Tanpa sebab, air matanya bertakung di tubir matanya. Bola romanya menegak. Tuhan, betapa dia tidak memahami situasi yang dia alami kini. Dia berasa sebak tiba-tiba hanya kerana memori sebuah haruman. Ianya sebuah memori?

“Benjamin... kenapa?” soal Julie.

Benjamin tersentak. Julie berdiri dekat dengannya.

“Awak menangis?”

Gadis itu pantas menggeleng. Dia melihat sekelilingnya. Dia kini sudah berada di dalam kafe, berdiri betul-betul di hadapan sebuah potret keluarga yang kecil dan bahagia. Wajah seorang wanita yang anggun dan lembut menarik perhatiannya.

“Itu siapa? Yang duduk di tengah-tengah tu...” soal Benjamin. Matanya tidak lepas daripada wajah wanita itu.

Julie memandang ke arah yang Benjamin maksudkan. Kemudian dia pandang wajah gadis itu semula.

“Ibu sahabat baik saya.”

Benjamin senyap. Lama dia menatap wajah itu tidak jemu. Menatap senyuman yang menghias wajah itu.

‘Kring...’

“Selamat datang!”

“Saya nak tahu sesuatu Julie...”

Julie sabar menunggu ayat yang mahu Benjamin utarakan.

“... daripada mula, macam mana awak boleh tahu yang saya seorang perempuan? Bagaimana awak dapat fikir kemungkinan yang saya ini kawan awak, Allisa? Sedangkan Danial tidak dapat lihat itu. Luarannya saya seorang lelaki...” Benjamin berpaling memandang Julie. Sejak semalam dia amhu bertanyakan hal itu tetapi dia tidak tahu bagaimana dia hendak menyoal Julie yang seperti keliru setiap kali melihatnya.

Julie berfikir. Dia membalas pandangan mata Benjamin sekejap sebelum dia melihat potret keluarga Allisa. Potret yang dia sendiri lakar. “Gerak hati,” jawab Julie kemudian dia tersenyum nipis. Dia tahu Benjamin ialah Allisa dan Allisa ialah Allisa. Agak sukar untuk dia menerima perubahan yang berlaku di hadapan matanya kerana Allisa yang berdiri di sebelahnya seperti tidak mampu untuk menerima hakikat siapa dirinya.
“Saya kenal Allisa sejak kecil. Kami membesar bersama-sama. Dah macam adik beradik. Dia bagi saya ialah segalanya. Tanpa dia, saya takkan berada di sini. Mungkin takkan bernafas lagi. Dialah dorongan saya. Jadi saya tahu siapa Allisa bila dia tak ingat dirinya walaupun luarannya macam ini.”

Benjamin terkedu. Dia tidak tahu hendak kata apa. Dia hendak mengakui yang dirinya Allisa tetapi segala imbasan memori dalam fikirannya menafikan sebaliknya. Julie di hadapan matanya ialah gadis bernama Miza Tamami di memorinya. Perwatakan mereka sama yang bezanya ialah situasi mereka.

Julie mengundurkan dirinya. Cuba menyembunyikan air matanya yang bertakung. Dia cuba mengalihkan perhatiannya terhadap warna-warna akrilik yang di pamer di atas rak pameran untuk jualan. Kadang-kadang dia akan cuba mengatur semula warna-warna itu walaupun sudah disusun kemas. Kemudian dia ke bahagian cat minyak. Cuba menyibukkan diri. Sudah lama dia tidak menjejakkan kakinya ke kedai ini.

“Ben, sini. Cuba rasa cremebul  ni. Pastri paling sedap kat kota ni tau!” Daniel manarik tangan Benjamin. Dipaksanya gadis itu untuk mencuba pastri itu. Benajamin hendak tidak hendak, telan juga. Tidak lama pastri itu berada dlaam mulutnya, dia tersenyum paksa. Dia tak suka beri biru.

“Sedap?”

“Bo...leh lah...”

“Bolehlah?”

“Kalau tak paksa orang, tak boleh ke Daniel?” tegur Julie lalu meletakkan segelas air masak ke atas meja. Dia menjeling Benjamin yang laju sahaja mencapai gelas air masak itu.

“Saya tak paksa!”

“Oh ye ke?”

“Terima kasih...” Benjamin melepaskan rasa lega. Rasa beri biru yang kuat itu sedikit memuakkannya. Dia lebih suka kepada rasa vanilla dan coklat.

“Nak Biskut Mentega? Clara baru angkat dari oven,” jemput Julie. Tanpa menunggu jawapan dari Benjamin dia terus ke dapur mencari patissier itu.

“Tak apa ke Julie masuk dapur suka hati? Tuan kedai ni tak marah ke?” soal Benjamin perlahan.

Daniel menggeleng. “Ni kedai abang dia. Sebab tu dia macam tu,” jawab Daniel.

“Kedai abang dia?”

“Ya. Dah lima tahun abang dia bukak kedai ni. Tapi dia jaga. Abang dia tak pernah datang jenguk kedai ni. Macam abang dia sebenarnya penyumbang dana untuk kedai ni aja,” jelas Daniel. Dia menyapu bibirnya dengan kain napkin. Kenyang.

“Kenapa abang dia tak pernah datang sini?” soal Benjamin lagi.

Daniel jongket bahu. “Sibuk layan tunang dia mungkin,” andai Daniel. Ada nada cemburu.

“Tunang? Abang dia dah ada tunang?”

“Yang awak sibuk tanya fasal tunang orang tu kenapa?” Rimas pula Daniel rasa apabila mulut Benjamin itu tidak berhenti-henti menanyakan soalan tentang Juliane.


Benjamin terkejut. Bukan kerana dek jerkahan kecil Daniel, tetapi akan sikapnya yang tiba-tiba sangat tertarik dengan ‘abang’ Julie yang dia tidak kenal itu. Entah kenapa, dia rasa teringin sangat untuk berjumpa dengan abang kepada Julie. 

No comments:

Post a Comment