Saturday, June 28, 2014

Mimpi 7

7



Jarinya yang runcing tidak henti-henti mengusap permukaan potret kecil yang dilekatkan di cermin mukanya. Momen yang paling bahagia buatnya tika itu dan batu harapannya saat ini yang mungkin kedinginan Daniel adalah sementara.

“Cik muda masih mahu bersedih? Dia mungkin sibuk...”

Anita cuba mengukir senyum. Dia masih cuba berpegang pada batu itu. Dia masih lagi berharap akan hubungan yang tidak pasti ini.

“Mungkin... Saya dengar dia ada tetamu di rumah. Awak tahu tentang hal itu?” Anita berpaling membuatkan kerja Fyna merias rambut Anita terbantut.

“Cik muda maksudkan lelaki yang jatuh menara jam tu?”

Gadis itu mengangguk. Lelaki yang jatuh daripada menara jam. Danielnya terlalu baik untuk menjaga lelaki itu. Ah, itu memang sikap Daniel. Sangat baik hati, peramah, dan lembut. Sikapnya itulah yang membuatkan Anita lebih tertarik pada Daniel. Dia bertuah kerana mendapat lelaki itu tetapi rasanya dia tidak cukup bertuah untuk memperoleh hati lelaki itu. Dia belum cukup bagus lagi.

“Cik muda tak melawat lelaki yang Tuan Muda Scot bantu? Dengan itu, cik muda akan ada peluang nak bersua muka dengan dia,” cadang Fyna yang menyambung kembali menyisir rambut ikal mayang Anita yang perang keemasan.

Anita menundukkan wajahnya. Pada hari Daniel menolak pelawaannya untuk berjumpa dia dapat rasakan Daniel tidak mahu berjumpanya buat seketika. Entah sejak bila, lelaki itu bertukar dingin yang sukar didekati. Selama ini dia percaya Daniel berperasaan yang sama dengannya, tetapi kini dia agak ragu-ragu.

“Saya sayang dia Fyna tetapi saya tak tahu...” Anita pandang potret kecil yang bertentangan dengan iris biru mudanya itu. “... samaada sayang yang saya ada untuk dia ini cukup buat dia untuk sayang saya semula. Saya bukanlah secantik Julie mahupun terkenal sepertinya. Malah saya bawah umur lagi...”

“Itu cik muda jangan risau. Lagi dua minggu, semua tu akan jadi milik cik muda. Bukankah cik muda akan debut masa itu... di majlis ulangtahun tuan dan puan? Jadi cik muda harus senyum dan percaya pada diri cik muda sendiri. Cik muda kena ingat, cik muda yang ikat Tuan Muda Scot dengan usaha cik muda sendiri... pada usia yang cukup muda. Bagi saya umur 16 tahun adalah tahun yang paling manis untuk seorang perempuan,” panjang lebar Fyna bercakap cuba menaikkan semangatnya yang sedia merundum dek seorang lelaki.

Terkebil-kebil mata Anita memandang Fyna. Dia tersenyum. “Fyna awak tu bukannya tua sangat setahu saya. Awak 20 kan tahun ni?”

“Ya saya.”

“Jadi kenapa awak cakap macam tu? Sepanjang dalam ingatan saya, semasa awak 16 tahun, awak melekat sahaja dengan saya. Bila masa awak bercinta?” soal Anita terus terang.

Fyna gelabah. “Ap... apa... yang cik muda katakan?”

“Ha... saya tahu... awak bercinta dengan Roland bukan? Saya nampak hari tu kat kandang kuda...” Anita tersengih-sengih.

“Cik muda nampak apa?”

“Kenapa awak tanya? Takut ke saya nampak awak berci...”

“Cik muda!”

Anita ketawa besar. Terhibur sidikit hatinya dengan kehadiran Fyna di sisinya. Dah macam kakak dia sendiri.

‘Tok, tok, tok.’

“Masuk.”

Seorang pembantu rumah masuk dan mendekati tepi telinganya. Membisik sesuatu. Mata Anita terbuka besar.

“Dia datang?”

Pembantu rumah itu mengangguk.

Anita mengeluh berat. “Perlukah saya turun?”

“Ini perintah tuan besar.”

Gadis itu memandang bias Fyna di cermin. Hatinya agak berat untuk turun menemui tetamu bapanya.

“Baiklah... beritahu bapa saya yang saya akan turun. Tetapi lambat sedikit. Mungkin di taman terus. Saya nak bersiap dahulu,” putus Anita.

Pembantu rumah itu menunduk akur lalu mengundur dan keluar dari bilik tidur Anita yang serba serbi merah jambu itu.

“Boleh saya tahu siapa nak datang cik muda?”

Sekali lagi Anita mengeluh. Kali ini agak panjang. “Abang Julie.”


PUAN Scot berlari mendapatkan anaknya. Sungguh dia rindukan anak yang satu ini. Setelah dua tahun di negara orang, baharu hari ini dia dapat bersua muka dengannya. Air matanya mengalir.

“Oh tuhan, anakku. Vince, kamu pulang juga akhirnya. Mama rindu sangat pada kamu,” tangis Puan Scot.
Vincent ketawa senang. “Saya rindu mama juga.” Dia memeluk erat tubuh tua mamanya.

Isterinya, Adella, berdiri di sampingnya tersenyum sambil menyapu air matanya yang mengalir di tubir matanya. Berada di perantauan, banyak dugaan yang menduga hubungan mereka sekaligus membuatkan mereka, masing-masing merindui saat di dalam pelukan sebuah keluarga.

“Ma, Vince nak perkenalkan anak Vince yang mama dah lama tak jumpa.” Vince meleraikan pelukan mereka.

Puan Scot terkejut. Gembira juga. Seorang kanak-kanak lelaki berumur 2 tahun. Seperti Vince versi kanak-kanak. Sungguh comel dengan mata hijau tua, rambut perang kemerahan dan pipi putih kemerahan.

“Oh cucu nenek. Dulu kecil sekarang dah besar. Nenek gembira jumpa kamu sayang...” Puan Scot menangis lagi dan mencium-cium pipi mongel cucunya.

Vince tersenyum bahagia. Dia pandang papanya yang berdiri tidak jauh. Dia mendekati lelaki tua itu lalu memeluknya erat.

“Selamat pulang anakku.”

“Saya dah pulang pa. Danny.” Vince kalih pandang wajah adiknya yang berdiri bersebelahan dengan papanya.


“MACAM mana Prace? Selesa seperti selalu?” soal Tuan Scot ketika mereka sekeluarga juga Julie yang duduk berhadapan Daniel, berada di meja makan untuk makan malam.

“Selesa seperti biasa juga tempat yang hebat untuk pelancongan. Menara Prace dah siap dan kita dapat satu tapak untuk berniaga di sana. Mungkin ada bonus hujung tahun ni,” lawak Vincent dan diikuti oleh tawa yang lain. Hanya Daniel yang tersenyum.

Abangnya pandai kenadalikan perniagaan keluarga sehingga mampu menyewa satu tapak di Menara Prace yang merupakan mercu tanda negara tersebut. Dia patut berbangga tetapi dia tahu bila perkara seperti ini berbangkit, tidak lama pasti dia pula akan menjadi sasaran papanya.

“Baguslah tu. Menara Prace adalah terikan utama pelancong dan papa dengar bukan senang nak menang tapak sewa tu. Papa bangga dengan kamu.”

“Terima kasih pa.”

“Nasib baik kamu ada, kalau harapkan adik kamu...” Tuan Scot mengeluh sedikit.

“Sayang!” bisik Puan Scot. Dia tidak suka bila hal ini diungkit di meja makan. Jangan sentuh isu Daniel dalam hal kerjaya! Dia tidak mahu anak-beranak ini bergaduh di meja makan.

Tuan Scot perasankan perubahan air muka Daniel. Dia berdeham sedikit.

Vincent juga yang perasankan hal itu, cuba memikirkan isu lain yang mahu bicara. “Daniel, mana tetamu yang abang dengar kamu selamatkan dari menara jam tu?”

Daniel angkat wajahnya. Dia pandang Julie kemudian tempat kosong di sebelahnya. Kemudian dia pandang semula wajah Vincent. “Dia tak berapa sihat. Sehari dua nanti sihatlah dia dan abang boleh jumpa dia.”

“Doktor Harper kata dia sakit apa? Konkusi?”

“Pos trauma.”

“Agaknya bila dia akan pulih?” soal Adella prihatin sambil dia cuba menyuap anaknya, Tommy.

“Bergantung pada keadaan pesakit. Kita tak dapat pasti bila dia akan dapat semula memori-memori dia.”

Vincent mengangguk. “Abang ada dengar cerita fasal kes macam ni tapi dia pelik sedikit.”

“Penyakit baru?” soal Tuan Scot.

Vincent jungkit bahunya. “Dia bukan penyakit pa. Ia kes yang sama berlaku pada pesakit pada kawan Vince dan pesakit ni dia kemalangan yang teruk di kepala. Nasib baik dia selamat cuma dia jadi orang lain bila dia sedar.”

“Maksudnya?” Puan Scot berminat.

“Pesakit ni dulu dia seorang yang pendiam dan anti-sosial tetapi lepas dia sedar hari itu, dia jadi peramah dan sedikit liar. Keluarga pesakit macam tak kenal dia. Kemudian beberapa hari pesakit ni mohon untuk keluar dari hospital dan jauh dari keluarganya. Itu apa yang kawan Vince bagitahulah.”

Sudu yang Julie pegang tiba-tiba jatuh. Matanya membundar. Tiba-tiba dia tersedar, semua mata memandangnya. Matanya mendarat pada wajah Daniel. Dadanya tidak henti-ehnti berdebar.

“Awak okey, Julie?”

Julie memandang bawah mencari sudunya yang jatuh tadi.

“Julie...!” Daniel separa bangkit apabila gadis itu terperasankan yang sudunya sudah diganti dengan sudu yang lain. Entah bilanya pun dia tidak perasan. Dia ketawa kecil sambil menyapu dahinya.

“Sa... saya minta maaf tapi saya perlu ke ruang rehat sekejap.” Julie bangun. Sekelip mata bayangnya hilang dari dewan makan itu.


“BEN?” Julie menolak daun pintu bilik gadis itu perlahan. Suasana di dalamnya kelam dengan hanya lampu meja sisi katil sahaja yang terpasang.

“Julie?”

“Boleh saya masuk?”

Ben membetulkan posisinya bila Julie melangkah perlahan mendekati katilnya lalu gadis itu duduk di birai katil. Memandang wajahnya tidak henti-henti.

“Kenapa Julie? Ada sesuatu menganggu awak?”

Julie pantas menggeleng. Kata-kata Vincent berulang tayang dalam mindanya. Menipulah dia tidak terganggu. Cuma entah kenapa di hadapan Benjamin, takutnya hilang. Perlahan dia menggapai tangan Benjamin lalu diulus lembut. Dia perasan kuku gadis itu terpotong cantik.

“Allisa... dia ada tangan yang lembut sama seperti awak. Kuku merah jambu yang cantik. Runcing. Macam awak. Setiap hujung bulan, saya dan dia akan pergi ke salun dan buat rawatan kuku. Tapi kuku awak... awak baru potong?”

Benjamin mengangguk. Sedikit rimas dengan kuku yang panjang.

“Cantik dan kemas. Allisa tak pandai potong kuku. Dia pasti akan merungut setiap kali dia potong kuku dia sendiri. Cepat-cepat dia akan cari salun,” beritahu Julie. Tangannya tidak henti-henti mengusap kuku Benjamin.

“Terima kasih,” ucap Benjamin.

“Senggugut awak macam mana?”

Dia tersenyum. “Tak pernah sebaik ni. Macam mana makan malam? Pasti sedap.”

Julie bangun dan duduk di sebelah Benjamin. “Saya tinggalkannya separuh jalan.”

“Sayang.”

“Betul tu.”

Mereka ketawa. Entah apa yang kelakar, mereka tidak tahu.

“Haa... akhirnya abang saya turun juga.”

Gadis di sebelahnya berpaling. Tidak percaya. “Abang awak turun? Tuan kedai turun?”

Ketawanya pecah lagi. “Berminat nampak?” 

Benjamin jungkit bahu. “Saya rasa tertarik aja. Saya perempuan... kan?”

Julie mengukir senyum. Benjamin ialah seorang perempuan. Seorang gadis. Seorang yang bernama Allisa.


SENJA petang yang indah. Kakinya berada di gigi air laut. Cetek. Angin laut berselang seli dengan bunyi camar menampar-nampar kepalanya. Dia mengangkat jemari kirinya tinggi. Ada sebentuk cincin emas putih yang cantik, berkilau dibias cahaya jingga. Dia tersenyum bahagia melihat lelaki di sisinya.

“Bila akan jadi hari bahagia kita?” soalnya.

Lelaki itu menjungkit bahu. “Saya rasa macam hari-hari hari bahagia kita. Awak tak rasa bahagia dengan saya?”

Dia ketawa senang. “Yuri!”

Kelopak matanya terbuka tiba-tiba. Dia berkalih memandang sebelahnya. Julie tidur nyenyak dengan pakaian makan malamnya. Katanya malas mahu tukar baju. Tak sesak nafas ke? Namun sekali lagi, dia menikmati satu malam yang seronok dengan Julie. Rasa seperti dia benar-benar seorang gadis dengan sahabat baiknya. Bercerita tentang lelaki, cinta... dan perkahwinan.

“Saya rasa saya betul-betul bercakap dengan Allisa saya namun awak berbeza sedikit,” beritahu Julie.

“Berbeza yang macam mana?”

“Allisa yang saya tahu bila dia bercakap tentang lelaki... dia orang yang paling malu tetapi dia akan ketawa setiap kali kami bercerita tentang lelaki. Siapa-siapa sahaja. Awak... awak banyak mendiamkan diri. Macam berfikir. Mungkin saya dah tersilap menilai yang awak ni sahabat saya Allisa.”

Teragak-agak Benjamin cuba membuka langsir biliknya. Pantas bila cahaya mentari mencium kulit wajahnya dia menutupi matanya dengan kedua belah tangannya. Pening... tetapi dia cuba buat seperti yang Doktor Harper sarankan beberapa hari lepas. Katanya dia banyak menghabiskan masa di tempat gelap jadi bila dia didedahkan kepada cahaya matahari dengan mendadak, dia akan jadi pening kepala. Juga, ia salah satu kesan amnesianya ini.

Perlahan dia menjatuhkan tangannya. Kelopak matanya tertutup. Warna yang dia lihat kini bukanlah sepenuh gelap tetapi jingga. Di dalam fikirannya penuh warna itu. Seperti dalam mimpinya.

“Bila akan jadi hari bahagia kita?”

“Saya rasa macam hari-hari hari bahagia kita. Awak tak rasa bahagia dengan saya?”

“Yuri!”

Benjamin hela nafasnya. Siapa Yuri? Terlalu sukar untuk dia mengaku bahawa mimpi yang dialaminya itu adalah mimpi dan terlalu sukar juga buatnya mengaku yang itu ialah cebisan memorinya. Mengakui ianya mimpi, rasa seperti dia tidak sanggup menganggap sesuatu yang sebegitu benar sebagai mimpi. Mengakuinya memori berasa seperti terlalu indah buatnya. Cincin emas putih... terlalu mahal buatnya yang miskin.

“Ben, selamat pagi!” Julie menguap luas.

“Hei, buruk perangai!”

Julie menjuling matanya ke atas. “Terima kasih sebab bagi saya tidur bilik awak semalam. Tiada siapa cari saya semalam kan?”

Benjamin menggeleng.

Julie senyum puas. “Ergh, saya nak kena siap. Lepas ni saya nak jumpa abang saya dekat Fredrick.” Julie bangkit dan membetul-betulkan kainnya berkedut itu.


“Okey. Hati-hati,” pesan Benjamin. Dia menghulur segaris senyuman nipis.

No comments:

Post a Comment