Wednesday, August 20, 2014

Mimpi 8

8

Dari jauh mata Julie dapat melihat bayang badan seorang gadis yang duduk berhadapan dengan abangnya itu. Tidak lain dan tidak bukan, Anita Freaser Wheatherspoon.

Juliane menghulur senyuman gembira apabila dapat melihatnya dan Anita berpaling memandangnya. Julie mengukir senyum paksa. Dia tidak senang dengan gadis itu.

“Saya rindu abang sangat-sangat,” tegur Julie. Dia memeluk badan abangnya. Melepaskan rindu yang sudah beberapa minggu mereka tidak bersua muka.

“Rindu adik juga. Abang dah pesan teh untuk adik. Duduklah,” pelawa Juliane. Dia menarik kerusi untuk Julie, bersebelahan dengannya. Julie duduk dan Juliane melambai supaya pelayan membawa air yang mereka pesan untuk Julie.

“Tak sangka abang nak bawa teman hari ni,” kata Julie merujuk kepada kewujudan Anita di pertemuan mereka.

“Anita dengan baik hati sekali tawarkan perkhidmatan untuk bawa abang pusing-pusing kota Darmadin. Kalau bukan kerana dia, abang takkan sampai Fredrick lagi tau,” balas Julieane. “Julie patut terima kasih pada Anita.”

Julie mengetap giginya. “Terima kasih bawa abang pusing kota hari ini,” ucap Julie antara dengar dan tidak.
Anita ketawa. “Perkara kecil aja ni. Lagipun saya dah lama tak jumpa kawan saya. Macam mana rasanya menetap di rumah Daniel? Dia tak dingin dengan awak bukan?” soal Anita dengan mimik muka tak bersalah dan ala-ala ‘saya budak bawah umur yang naif’ itu.

“Dingin? Oh tak. Dia seperti biasa. Kaki sibuk dalam banyak perkara. Sebab tu kebelakangan ni dia sibuk sampai tak sempat nak lawat awak hari tu. Harap awak faham,” balas Julie semula dengan mimik muka yang sama. Apa? Dia 18 eh! Sekejap!

“Abang, kita ada tunggu siapa-siapa ke?” soal Julie yang terperasankan tempat di sebelah Anita yang sedia menunggu tuannya.

“Maaf abang...”

“Saya yang jemput dia datang. Lagipun dia sepupu saya,” celah Anita.

Saat itu sebuah kereta kuda berhenti di luar tingkap kedai Fredrick, betul-betul di sebelah mereka. Seorang joki kuda tergesa-gesa berlari membuka pintu untuk penumpangnya. Melihatkan penumpang yang turun dari kerata kuda itu, Julie menutup mata tidak percaya.

Anita melambai pada Willson apabila mata mereka bertentangan.

Julie semakin resah. Dia sudah cuba untuk mengelak berjumpa dengan Willson. Sejak hari mereka berjumpa pertama kali di rumah agam Scot tetapi si Anita ini telah buat dia rasa macam nak satu beg pasir untuk menumbuk!

“Saya ke tandas sekejap,” minta Julie tanpa menegur Willson yang baharu sahaja tiba di meja mereka. Kakinya pantas mengatur langkah menuju ke tandas. Tangannya dikepal-kepal cuba menahan marah yang amat terhadap Anita.


DIA menggenggam jemarinya erat. Kecut di perutnya tidak tertahan. Wajah Daniel dipandang.

“Daniel saya rasa tak sedap badanlah. Macam ada benda je kat dalam perut ni...” bisik Benjamin.

Daniel ketawa sadis. “Awak gemuruhlah.”

“Serius! Macam ada bergerak-gerak. Saya pergi bilik air eh?” Benjamin baru sahaja hendak lari apabila tangan Daniel pantas menariknya.

“Tak payah mengada. Yang awak nak takut tu kenapa? Macam nak jumpa bakal mak mentua je,” kutuk Daniel.

Benjamin menjeling Daniel. Tiba-tiba hati jadi panas. Kenapalah Daniel semenjak dua ini asyik menjengkelkan hati perutnya? Mary kata kerana hormon yang tidak stabil, sebab itu dia rasa macam tidak senang sahaja dengan lelaki ini. Hm, sabar ajalah.

“Dah sedia?”

“Kalau nak tunggu saya sedia memang sampai kucing bertanduklah jawabnya,” perli Benjamin.

Daniel mengetap bibirnya. Sabar. Sabar. Dia mendeham beberapa kali lalu dia mengetuk pintu ruang tamu. Dia menjengah sedikit.

Benjamin lihat dengan ekor matanya. Daniel masuk sedikit demi sedikit ke dalam ruang bilik itu dan daun pintu itu tertutp sendiri. Dia masih lagi berdiri di luar berasa gementar. Tiba-tiba Daniel membuka semula daun pintu itu, dengan wajah yang tertahan-tahan.

“Cepatlah!” marahnya.

Benjamin merengus. Nafasnya ditarik lalu dihembus perlahan. Dia melangkah perlahan memasuki ruang itu.
Matanya merenung setiap sudut yang ada dalam bilik itu. Sofa, lampu meja, almari, langsir, renda, kusyen, karpet, siling dan akhir sekali ke arah lima orang manusia yang duduk menantinya di sofa. Tampak sebuah keluarga yang sempurna. Benjamin gugup.

“Hai...” sapanya.

Mereka tersenyum. Ada yang mengangkat tangan. Abang Daniel rasanya.

Vincent bangun dan merapati Benjamin. “Hai. Saya Vincent. Panggil saya Vince. Abang Daniel. Mari,” sapa Vincent ramah dengan bahasa yang lembut dan begitu mengalukan kedatangannya. Dia menjeling Daniel sekejap sebelum dia mengikuti langkah Vincent ke tengah ruang tamu yang serba luas dan penuh dengan barangan serba mewah.


“LAMA pergi tandas. Sakit perut ke?” tegur Juliane sekadar bergurau namun Julie sudah mahu main jeling-jeling.

“Maaf lama,” ucapnya. Dia duduk di tempatnya berhadapan dengan Willson.

“Tidak mengapa. Ambillah seberapa banyak masa yang awak nak. Kami dah pesan makanan untuk awak. Pasta okey dengan awak?” soal Willson. Lembut sahaja. Itu yang buatkan Julie rasa tidak menentu. Rasa bersalah.

Julie mengangguk ala kadar. Dia berpaling memandang Juliane. “Kakak macam mana?”

“Dia okey. Cuma dia tak puas sebab Julie tak balik tengok dia dan Chris,” maklum abangnya.

“Ada gambar Chris? Saya teringin sangat nak tengok si kecil tu...” sampuk Willson.

“Ada.” Juliane mengeluarkan dompetnya lalu mengunjukkan gambar si kecil Christopher R. Schoonmaker.

“Wah ada rupa pakcik dialah,” kata Anita lalu memandang Willson. Lelaki itu sudah tersengih-sengih.

“Mana ada. Ni rupa abang sayalah. Kan Julie?”

Julie tersentak. Dia memandang tiga pasang mata yang menanti riaksinya. Dia memaksa senyum. “Haha. Entahlah. Macam rupa Jannice pun ada,” katanya cuba menutup gugup.

“Yeke?” kali abangnya pula cuba melihat semula gambar anak buahnya itu.

 Julie menggenggam kuat kain renda bajunya. Kenapalah dia tidak kuat menumpuh perasaan yang seperti ini. Dia yang mencintai lelaki yang berkahwin dengan kakaknya dan kebenaran itu bukan sahaja Allisa yang tahu tetapi Willson, adik kepada lelaki yang dia cinta.


“NANTI!” Julie menarik lengan James. “Nanti James. Saya nak dengar sendiri dari mulut awak. Awak juga cintakan saya bukan?”

James memandang wajah Julie kasihan. Lidahnya kelu. Dia tidak sangka yang dia akan berkahwin dengan kakak Julie dan bukannya dengan gadis yang dia cuba sunting ini dahulu.

“Cakap James! Kenapa awak buat saya macam ni? Awak tak cintakan saya?” tangis Julie. Dia memeluk badan James. Erat.

Lelaki itu mengusap rambut gadis itu lalu mencium ubun-ubunnya. “Saya juga cintakan awak, Julie.”

“Jadi... jadi kenapa dengan kakak saya? Kenapa?” soal Julie tidak faham. “Sebab saya ni tak cukup umur? Kalau itu, awak silap James. Saya dah 16. Saya dah boleh kahwin. Kita boleh kahwin.”

James mengeluh berat. Dia memandang wajah Julie. Wajah yang dia tatap sejak gadis itu berusia 12 tahun. Pertemuan pertama mereka di rumah agam Scot, menyuntik perasaan cinta. Dia yang pada waktu itu tidak mengenali Julie cuba menafikan perasaan itu kerana dia baharu sahaja mendapat tahu berita pertunangannya dengan salah seorang anak gadis Tuan Graham. Pertemuan demi pertemuan, dia menjadi percaya yang Julie merupakan anak Tuan Graham yang ditunangkan kepadanya. Rupanya, takdir bermain dengan mereka.

“Julie...”

“Tak. Apa kata kita kahwin lari? Sekarang ni juga pun boleh. Saya tak kisah hidup susah. Saya dah biasa. Hm, James?”

“Julie!” James menggegar tubuh gadis itu. Terkejut Julie dibuatnya. Matanya memandang tepat ke arah James.

“James?”

Lelaki itu menghela nafas berat. Wajah keruhnya tidak dapat disorok walaupun dalam kelam malam itu.

“James...” Air mata Julie mengalir. Dia tahu apa yang lelaki itu cuba sampaikan tetapi seboleh mungkin dia cuba menyorok apa yang dia fikirkan selama ini.

“Tak guna Julie. Awak masih muda. Terlalu mentah untuk tempuh kesusahan dan caci hina dunia. Saya tak nak awak hadapi semua tu. Saya sayang awak.”

“Jadi kenapa mesti dengan kakak saya?! Kalau awak tak nak lihat saya menderita, tak nak lihat saya dipandang hina, putuskan pertunangan ni sekarang juga!” desak Julie.

“Tak boleh Julie! Saya dah cuba! Tapi tak boleh! Awak sendiri tahukan. Tolong jangan desak saya Julie,” rayu James. Lelaki itu melutut di hadapannya.

Air mata Julie semakin deras. Dia rasa seperti seorang yang tidak memahami. Pendesak. Terdesak! Dengan tunang kakak sendiri pun mahu berebut. Mana perginya etika seorang perempuan sopan? Tatasusila? Hah. Julie Tasnynn Graham tidak pernah ambil kisah tentang semua itu. Tetapi sekarang, lihatlah betapa rendahnya martabat dia sehingga seroang lelaki melutut di hadapannya kerana perangainya yang teruk!

“Pergi.”

James mendongak.

“Awak pergi pada kakak saya. Kahwini dia. Bahagia dengan dia. Cita-cita Jennice nak dapat anak sulung lelaki. Jadi... dapatkan anak dengan dia. Jangan pedulikan saya lagi. Mulai malam ini, saya tak pernah kenal James Schoonmaker dan awak tak pernah kenal Julie Graham. Kita orang asing. Pergi!”

Teragak-agak lelaki itu bangun. Dia cuba meraih tubuh Julie.

“Saya kata pergi, awak pergilah! Saya tak mahu awak. Saya tak pernah cintakan awak. Pergi!” jerit Julie.
Hujan turun lebat malam itu dan dia menangis seperti langit menangisinya.  Cinta pertama yang menyakitkan dan  pernah ada bahagia untuk sekejap cuma. Jatuh cinta dengan tunang kakak sendiri. Sedih, cliche.

“Nak tisu?”

Julie mendongak.

“Atau awak lebih kepada sapu tangan renda?”

Gadis itu memandangnya tidak berkelip.

“Apa?”

“James?”

Lelaki itu ketawa. “Awak suka sangat kat dia sampai awak nampak saya ni macam dia ke?”

Julie tidak faham.

“Sudahlah Julie. Tak guna awak menangis untuk lelaki seperti abang saya,” pujuk lelaki itu lagi.

“Macam mana awak tahu?”

“Saya tengok dari awal. Kerusi hadapan pementasan teater,” candanya.

Julie cuba mencerna wajah lelaki di sampingnya ini. Wajah seakan-akan James tetapi ada perbezaan dari intonasi suara dan seusatu yang tidak dia kenalpasti. Keadaan malam menyukarkan dia untuk mengenalpasti siapakah gerangannya yang bercakap dengannya kini. “Siapa?”

Kecewa rasanya bila dirinya yang selalu berada di samping abangnya tidak pernah menjadi tumpuan gadis itu. “Saya Willson. Willson Schoonmaker.”


DARI ruang tamu, mereka berpindah ke dewan makan untuk makan tengah hari. Pai Sheperds dengan daging Wllington bersama krim yogurt perahan lemon. Perlahan Benjamin menyuap cebisan potongan daging pai itu. Sedap memang sedap tetapi dia tetap tidak berselera untuk makan. Nak kata dia tidak sihat, tidak juga. Biasa-biasa sahaja.

“Kenapa Ben? Tak sedap ke?” tegur Puan Scot.

Benjamin senyum nipis. “Tak adalah. Dagingnya sedap, lembut je. Saya suka.”

Tiba-tiba Daniel menukar pinggan mereka. Masing-masing tergamam apalagi Benjamin.

“Dia memang macam ni ma. Susah nak makan. Tu yang kurus kering,” komen Daniel yang masih lagi berlagak selamba, memotong-motong daging pai Benjamin. Lelaki itu berpaling memandangnya.

“Makan saya punya. Dah nak habis. Biar saya habiskan untuk awak,” bisik Daniel.
Benjamin rasa segan. Adella sudah pandangnya semacam. Puan Scot lagilah. Tersenyum-senyum.

“Nasib baik ada Danny, dia tu kuat makan. Badan je keremping tapi perut ada lima,” usik Vincent.

Yang lain sudah ketawa. Tommy yang tidak faham apa-apa pun ketawa.

“Makanlah banyak mana pun... kalau badan tak kuat macam mana nak pergi berlayar? Nak menjelajah dunia?” perli Tuan Scot tiba-tiba. Masing-masing terdiam.

“Abang...” tegur Puan Scot.

“Apa?” Tuan Scot buat-buat tidak faham.

Puan Scot buat muka tidak puas lalu dia menarik senyum dan dihadiahkan pada Benjamin. Gadis itu membalas tidak faham. Dia mengintai Daniel. Riak wajah lelaki itu berubah 180°.

“Daniel?”

Lelaki itu berpaling. Dia memberi senyum tawar. “Makan,” arahnya kemudian menghadap makanannya semula.


Benjamin ketap bibirnya. Daging pai dipandang. Nafas dihela perlahan. Hatinya diijentik sesuatu.

No comments:

Post a Comment