Tuesday, March 3, 2015

Mimpi 13

13

“Jul...” panggil Allisa.

“Hm...”

“Awak tak rasa lain?” Allisa pandang sekitar perkarangan taman depan rumah agam Scot. Cuaca cerah. Angin pun bertiup sepoi-sepoi bahasa. Dia tarik nafasnya. Menghirup udara bumi bawah pulau yang pertama kali dia jejak. Hutan ada di mana-mana. Tumbuh melata. Udara yang dia sedut ini melapangkan dadanya walaupun udara di pulau lebih nyaman tetapi dia suka.

“Tak...” jawab Julie lambat. Gadis itu tekun membaca novel tulisan M.J.Horthworths, penulis kegemarannya.

Allisa ukir senyum lebar. “Saya rasa lain.”

“Uh’huh...” kata Julie acuh tidak acuh. “Rasa macam mana?”

Allisa berfikir. Sekarang ini dia berasa seperti seekor burung yang baru lepas dari sangkar dan terbang rendah dan sekejap tinggi tetapi pada masa yang sama dia takut.Takut kepada apa pun dia tidak tahu.  Perasaan yang dia tidak dapat digambarkan dengan kata-kata. “Tak tahu. Tapi saya rasa lain... Saya kacau awak ke?”

“Awak rasa?”

Dari jauh mata Allisa nampak kelibat kereta kuda yang membawa penumpangnya yang baru pulang dari membeli belah. Danielkan? Salah satu sebab dia berasa lain ialah lelaki itu. Kejadian pada malam dia ‘meracau’ itu... dia ingat lagi ekspressi yang Daniel tunjuk. Ada sekelumit perasaan bersalah bersarang di sudut hatinya.

“Jul...” panggilnya lagi.

“Hm...”

“Awak kata yang Daniel dah ada tunangkan? Anita-kan nama dia?”

“Hm... Kenapa?”

“Tak. Tak ada apa-apa. Saya nak ke dapur. Haus. Awak nak air?” Dari balkoni bilik Julie, dia masuk ke dalam bilik. Julie terbaring elok di atas tilamnya dengan skirt dan kain dalam yang terselak, kasut yang berterabur di kaki katil, rambut pula lepas bebas; mengerbang.

Julie intai Allisa sekejap sebelum dia kembali menghadap muka bukunya. “Tak pelah. Tak haus pun. Tahukan dapur dekat mana?”

“Tahu. Selamat membaca dan hati-hati kalau ada orang tiba-tiba ketuk pintu tu. Rambut sikat dulu,” pesan Allisa dan Julie hanya membalas, “hm...”

Allisa tutup pintu bilik tersenyum-senyum sambil menggeleng-geleng. Julie tidak pernah berubah. Ikut suka hati dia hendak buat apa pun. Dari kecil sehinggalah besar. Sampaikan Tuan dan Puan Graham tidak tahu hendak buat apa. Hendak marah pun sudah tidak larat. Bila dia rasa nak melompat, dia lompat. Bila dia rasa nak tertiarap, dia tiarap. Bila datang angin kus-kus, jangan sesiapa pun berani sentuh. Bila datang gila dia, semua orang kena jadi gila macam dia. Bukan semua orang boleh kawal Julie. Juliane pun kadang-kadang pening kepala. Hanya James sahaja yang pandai.

“Ada perkara yang lucu ke kat tombol tu?”

Hampir menjerit Allisa disergah dengan kehadiran Daniel yang tiba-tiba itu. Nasib baik dia jenis terkejut senyap. Jenis yang menjerit tanpa suara. Nak gugur jantung rasanya. Tanpa dia sedar tangannya laju memukul badan Daniel. Kuat.

“Ahh!”

“Padan muka!”

Allisa bergerak ke dapur meninggalkan lelaki itu mengusap-usap badannya yang sengal dek pukulan berbisa Allisa. Boleh tahan juga minah ini.


ALLISA urut dadanya. Kus semangat. Tidak sangka dia akan bertemu Daniel secepat itu. Memang niat dia ingin mencari Daniel bila keluar dari bilik Julie tetapi rupanya Daniel sendiri yang datang menyerah diri padanya. Siap main cak-cak lagi. Memang dia suka.

“Apa yang saya boleh bantu cik muda?” tegur Mary bila Allisa sampai ke muka pintu dapur.

Allisa ambil tempat duduk. Dia lepaskan lelahnya di situ. Penat berjalan laju melarikan diri dari Daniel. “Bagi saya air kosong Mary. Terima kasih.”

Mary ketawa nipis. “Dulu... Ben panggil saya makcik. Sekarang cik muda panggil saya Mary. Rasanya saya lagi suka kalau cik muda panggil saya makcik. Yang lain pun panggil macam tu,” beritahu Mary. Dia tuangkan air masak ke dalam gelas dan kemudiannya dia letakkan di atas meja.

Allisa pandang Mary. Dia tidak ingat memorinya sepanjang dia berada di sini tempoh hari, jadi dia berasa sedikit bersalah pada Mary. “Saya minta maaf kalau saya tergores hati Mary tapi kalau Mary panggil saya Ben sebelum ni dan sekarang panggil saya cik muda... saya rasa adillah saya panggil Mary, Mary-kan?” Allisa ukir senyum. Dia bukannya menyindir tetapi dia rasa selesa kalau orang tuan ini memanggilnya dengan nama berbanding cik muda. Kebanyakkan pembantu rumahnya juga panggil dia dengan nama memandangkan rata-ratanya baya-baya Mary juga.

“Kalau macam tu...”

“Kalau macam tu panggil saya All dan saya akan panggil Mary, makcik. Okey?” potong Allisa pantas. Dia hulurkan jemarinya untuk berjabat tanda perkenalan yang baru. Mary teragak-agak untuk menyambut huluran tangan Allisa. Betullah kata pembantu-pembantu lain. Allisa yang ada di depan mata berbeza dengan Benjamin yang mereka kenal. Allisa ini tampak lebih berani, peramah dan periang orangnya. Walaupunbegitu dia rindukan Benjamin yang introvert dan pendiam itu. Senyap-senyap Benjamin, bila dia marah, bergegar juga rumah agam ini. Senyap-senyap Benjamin juga, gadis itu mendengar kata. Macam mana sekalipun, Benjamin dan Allisa ialah orang yang sama. Doktor Harper sendiri juga sudah mengingatkannya yang perangai Benjamin akan berubah semula ke perangai asalnya. Itu sebahagian daripada simptom post trauma amnesia dan setiap memori yang berlaku ketika dia menjadi Benjamin akan dilupakan.

“Kenapa makcik?” Allisa gelabah bila Mary tiba-tiba menangis di hadapannya. Dia ada tersalah cakap ke? Atau ada perkara lain yang membuatkan wanita ini menangis sampai begitu sekali. “Makcik saya minta maaf kalau saya ada buat makcik sedih. Saya tak maksud pun untuk buat macam tu,” pujuk Allisa.

Tiba-tiba Mary memeluknya. Terhingut-hingut tubuh wanita itu cuba menahan sendu. Allisa jatuh kasihan. Dia pasti sebelum ini dia pasti rapat dengan Mary jika tidak, takkan Mary akan bertindak sehingga memeluknya erat macam ini. Dia akan pastikan yang dia yang sekarang ini juga akan berkawan baik dengan Mary. Wanita ini lembut orangnya.

“All tak buat salah pun. Makcik rasa bersyukur sangat sebab All dah dapat memori All semula. Makcik cuma sedih bila fikirkan yang All mungkin akan tinggalkan makcik bila All dah dapat semula memori All. All dah macam anak makcik...” luah Mary.

Oh, itu rupanya. Allisa peluk kuat tubuh gempal Mary bersama ketawa kecil. “Yeke makcik? Saya gembira sangat kalau makcik terus fikir macam tu. Saya takda mak tetapi saya ada ramai mak angkat. Makcik bolehlah jadi salah seorangnya kan?”

Mata Mary terkebil-kebil melihat Allisa. “Tak pe ke?”

“Tak pe... Mak angkat All pun rata-ratanya macam Mary juga. Comel dan manis. Tapi diaorang tu semua banyak mulut. Bising setiap hari. Pening kepala All. Harapnya makcik tak macam tu,” usik Allisa bersama ketawa yang panjang. Teringat dia pada Pengajar Coxe. Setiap kali dia buat salah pasti wanita itu akan memberi ceramah panjang sehingga dia boleh tertidur.

“Itu makcik tak boleh janji...” Mary berhenti bercakap. Matanya fokus pada satu arah. Allisa dilanda hairan. Dia ingin berpaling tetapi Mary pantas menariknya duduk. Wanita itu kelam kabut memanggil-manggil pembantu lain yang ada di dapur supaya mengikutnya keluar. Allisa sekali lagi berasa hairan. Dia pasti ada sesuatu di belakangnya yang membuatkan Mary berjalan seperti lipas kudung. Allisa buat tidak tahu. Dia menahan Mary.

“Makcik nak pergi mana cepat-cepat ni? Temanlah saya minum. Kesian saya sorang-sorang...” Allisa buat suara ala-ala manja gitu. Jarang dia nak guna suara ini kecuali jika dia terdesak. Bukan main lagi dia teringin nak minta maaf pada Daniel itu, alih-alih bila lelaki itu ada, dia cuba mengelak dari berjumpa. Apa kena entah dengan badan dia. Dia pun tidak faham.

Mary pula yang serba salah. Tidak tahu hendak mengikut arahan siapa? “Maafkan makcik All tapi makcik ni kerja makan gaji. Jadi makcik kenalah ikut arahan tuan rumah,” bisik Mary sebelum meninggalkan Allisa bersama Daniel yang sudah bersandar di muka pintu dapur sejak mereka berdrama air mata tadi.


WAJAH Allisa bertukar keruh. “Kalau awak datang nak minta maaf, saya dah maafkan dah...” cakap Allisa tanpa memandang Daniel. “... dan kalau awak dah tak ada apa-apa alasan lagi untuk jumpa saya, saya minta awak tinggalkan saya seorang diri...” Allisa pandang Daniel yang kini sudah duduk di sebelahnya sambil menuang air masak ke dalam gelas. Muka lelaki itu selamba sahaja seperti tidak buat salah apa-apa.

Bagi Allisa mudah sahaja. Kalau orang itu tidak mahu pergi, biar dia yang pergi.

“Nanti!” Daniel tahan Allisa. Tangannya pantas menggapai pergelangan gadis itu.

Mata Allisa terbeliak. Juliane nak pegang tangan dia pun minta izin inikan Daniel yang bukan ada apa-apa pertalian dengannya pun pegang tangannya sesuka hati. Sungguh tak percaya!

“Duduk dulu. Dengar apa yang saya nak cakap,” minta Daniel.

Patut ke? Allisa berfikir dan wajahnya keruh tidak dapat disorok dari pandangan mata Daniel. Apa lagi mata Allisa yang terjuling-juling memandang tangan mereka.

“Maaf,” ucap Daniel sekaligus menarik tangannya. Hatinya berdebar kencang. Sekencang angin Laut Reannean. Sakit. Seperti ruang udara pernafasannya tiba-tiba menjadi sempit.

Kedengaran Allisa hembus nafas berat. Gadis itu kelihatan serba tidak kena dan mengetap bibirnya kuat. Lalu dengan berat hati, Allisa duduk di tempatnya tadi. Gelas yang telah kosong dipegang buat pengalir semangat yang sekejap ada dan sekejap tidak.

“Sebenarnya, yang perlu minta maaf ialah saya,” cakap Allisa. “Julie dah beritahu saya segalanya. Pertemuan kita di hadapan menara jam dan macam mana awak jaga saya seperti menatang minyak yang penuh... maafkan saya sebab tiada satu pun ada dalam memori saya... saya pasti saya dah banyak menyusahkan awak, Daniel.”

Daniel menggeleng. Sedih hatinya bila mendengarkan yang gadis ini lansung tidak mengingati dirinya. Walaupun dia sudah sedia maklum, namun mendengarkan sendiri dari mulut itu, rasa seperti hendak menangis. Mungkin ini karma. Setiap perbuatan jahat dia buat pada Anita akhirnya terbalas.

“Tapi... saya nak ucapkan terima kasih juga pada awak. Tanpa awak, mungkin saya masih lagi tak ingat siapa diri saya. Mungkin saya berjalan tak tentu arah, hidup macam pengemis...” Allisa ketawa kecil bila memikirkan yang dia akan menjadi pengemis di tepi jalan. Dengan muka kotor dan tidak terurus. Terkeruk-keruk seperti anak monyet. Walhal dirinya yang sebenar ialah sangat pembersih. Pantang ada kotoran, cepat-cepat dia bersihkan.

Daniel ukir senyuman Allisa di ingatannya. Senyuman yang manis. “Saya rasa bangga sebab dapat tolong awak Allisa. Sekurang-kurangnya tak adalah hari-hari saya bosan. Awak banyak menghiburkan saya dan lansung tidak menyusahkan.”

Allisa pandang Daniel curiga. “Betul ke? Lansung tak? Awak jangan nak bodek saya-lah. Bagitahu saya!” perintah Allisa tanpa dia sedar.

“Tak. Tak pernah sekelumit pun saya rasa awak ni menyusahkan,” beritahu Daniel laju menyusur lidahnya. Dia kemudian terkebil-kebil memandang Allisa. Apatah lagi Allisa. Gadis itu sendiri sangat terkejut. Jarinya menggenggam gelas itu erat. Ada sesuatu. Sesuatu yang menghentam memorinya tetapi pintu menuju ke memorinya itu tidak mampu dia buka walaupun sekuat mana sesuatu menghentam kepalanya.

Ketawa Daniel pecah. Hatinya digaru rasa lucu melihatkan wajah Allisa yang serba salah itu. “Awak ni kelakarlah Allisa. Janganlah serius sangat.”

Allisa tergamam. Kemudian dia senyum perlahan-lahan. “Maaflah terbawa-bawa pula. Awak pun apa kurangnya. Terus aja jawab. Tahu takut...” usiknya dan turut sama ketawa bersama Daniel.

“Jadi macam inilah rupanya Allisa Reed. Baru saya tahu,” cakap Daniel sesuadah tawanya habis.

“Kenapa?” Allisa berasa hairan bila Daniel berkata begitu.

Daniel jungkit bahu. “Yelah masa saya pertama kali kenal awak dulu, awak ni perahsia. Duduk dalam bilik aja. Asal petang, tidur. Malam berjaga macam burung hantu. Saya tak tahulah apa masalah awak. Julie sendiri pun naik risau tengok perangai awak,” ceritanya.

Bahagian ini Julie tidak cerita padanya. Allisa benar-benar tertarik. “Ya? Pelik. Saya ni bukannya jenis tidur petang. Asal pukul 11, saya dah tertidur. Lagipun saya ni suka duduk luar. Berbasikal, naik kuda, main tenis, memanah... apa  sahaja lagi yang saya tak buat?” Allisa memikir sejenak. “Oh, memandu!”

“Saya boleh ajar awak,” tawar Daniel.

“Betul ke? Awak boleh pandu kereta?” soal Allisa teruja. Sudah lupa dengan rasa marahnya pada Daniel tadi.

“Dah tentulah. Tapi awak tak kisah ke?”

“Kenapa?”

“Yelah, dengan skirt awak tu... ropol-ropolnya... boleh ke awak nak memandu dengan pakaian awak tu?”

Kening Allisa terangkat. Tidakkah lelaki ini nampak yang dia sedang memakia pakaian apa? Ada nampak ropol-ropol ke? “Awak cabar saya Encik Scot?” Fikirkan air laut sudah surut rupanya ia kambali mengganas! Hatinya terbakar tiba-tiba.

Ke situ pula... Daniel menggeleng. “Saya tak maksudkan. Saya cuma risau. Awak tak takut?”

Allisa ketawa sinis. Nampaknya Daniel tidak kenal siapa Allisa Reed. Cakap macam tahu. Huh! “Awak jangan menyesal awak sebut ayat tu Encik Scot. Sekali saya kata saya akan buat, saya buat.” Allisa bergerak ke dapur. Mencari air masak. Panas! Panas!

Kenapa perlu dia berasa marah tiba-tiba sedangkan Daniel memang maksudkannya. Lelaki itu tiada niat hendak mencabarnya. Apatah lagi sepatutnya ini bukan masa untuk dia berasa tercabar! Bukankah Daniel ada katakan dia asa sesuatu hendak dikatakan?

Memikirkan perkara itu Allisa pandang belakangnya. Ke arah Daniel. Siap dengan jelingan. Bukan dia sengaja tetapi mungkin sisa marah itu masih ada. Namun dia pula terkedu bila terpandang air muka Daniel yang lembut itu. Tersenyum-senyum. Tidak jadi Allisa untuk menyoal secara berhadapan. Gelas dipegang erat. Jantungnya berdegup laju. Gemuruh. Entah ke mana marah itu lari tiba-tiba dek penangan senyuman Daniel itu.

“Seb... sebenarnya awak nak cakap apa dengan saya?” Allisa gugup. Janganlah soalan-soalan yang dia tidak mampu jawab. Jangan kata Daniel tahu statusnya yang sebanar sudahlah. Dia sudah beritahu adik beradik Graham itu agar tutup mulut dan jangan beritahu akan statusnya sebagai seorang puteri. Dia tidak mahu dibeza-bezakan. Lebih-lebih lagi, mereka yang sudah tinggal dengannya selama dua minggu ini, pasti akan berasa kekok. Tetapi kalau Daniel tahu... dia tahu dari siapa? Siapa antara dua orang itu yang mulut tempayan? Rasanya tiada antara mereka yang berani.

“Malam sabtu ni awak pergi tak? Majlis Ulangtahun Perkahwinan pasangan Wheatherspoon?”

Soalan Daniel membantutkan syak wasangka Allisa yang bukan-bukan. Penat sahaja dia fikir yang jauh-jauh rupanya, tentang majlis ulangtahun bakal bapa mertua Daniel. Allisa menghembus nafas lega. Dadanya kini berasa lapang.

“Tak.” Tanpa memikir panjang, Allisa menjawab. Dia punya banyak sebab untuk kenapa dia tidak perlu pergi. Perlukah dia tergedik-gedik hendak pergi majlis orang yang dia tidak berapa kenal hanya kerana orang menjumputnya selaku tunang Juliane? Walaupun dia ada rasa sekelumit rasa kesian pada Juliane yang terpaksa menghadiri majlis itu tanpanya tetapi Julie-kan ada. Julie boleh ganti tempatnya dan gadis itu tidak perlu memaksa diri untuk bersama Willson.

Belum sempat bibir gelas itu capai ke bibirnya, Allisa letak semula gelas. Dia pandang Daniel semula. Ada kerutan di dahinya. “Awak ada cakap dengan saya ke tadi Daniel? Saya tak berapa dengar.”

Mata Daniel terkedip-kedip. Riak tidak bersalah. “Saya tak cakap apa-apa. Awak dengar apa?”


“Tak. Saya rasa tadi saya dengar awak cakap...” Allisa tidak berani menyebutnya. Takut dikatakan perasan sendiri. Tetapi telinganya tidak pekak lagi dan dia sangat-sangat pasti yang Daniel katakan ayat itu padanya. Makin bertambah-tambah debaran di dada Allisa. Kata-kata Daniel terus terngiang-ngiang di mindanya.

No comments:

Post a Comment