Thursday, May 28, 2015

Mimpi 20

20

Pedati kuda yang membawa dua orang gadis dimana seorang berpakaian gaun teh bewarna krim peach dan seorang lagi berpakaian kemeja dan kashmiri kardigan yang longgar bersama-sama sepotong seluar slack yang bewarna coklat gelap, berhenti di hadapan kafe Au Lait dengan sekali tarikan yang dilakukan oleh joki kuda.

“Awak tunggu sini kejap. Saya nak tempah bahan sikit,” pesan Julie walaupun dia tahu yang Allisa sekarang ini tidak dengar satu patah ayat dari bibirnya. Sepanjang perjalanan gadis itu mengelamun ke luar tingkap dengan air mata yang tak berhenti-henti mengalir. Jauh di sudut hati, Julie fahami keperitan yang Allisa rasakan. Terpisah dari orang yang kita sayang memakan hampir seluruh tenaga yang kita ada. Walaupun James sentiasa ada di hadapan matanya, tetapi hakikatnya, ia terasa sakit kerana wujudnya James di situ pun bukan kerananya. Sebahagian hatinya gembira bila Janice bahagia tetapi sebahagiannya lagi, dia tidak pernah rela. Kadangkala, dia cuba juga demi kebaikan dirinya tetapi bila kita lakukan sesuatu perkara dengan keadaan terpaksa, semuanya jadi tunggang terbalik. Jadi sebab itu, dia ambil keputusan sebulan selepas perkahwinan Janice dan James, dia tuntut janji bapanya untuk duduk di rumah banglow dua tengkat berdekatan dengan istana milik keluarg Allisa. Walaupun Tuan Graham agak berat hati tetapi lelaki itu tunaikan juga kerana itu hadiah hari lahir yang ke-16 permintaan Julie.

Tetapi sekarang dalam masa seminggu yang akan datang, dia dan Allisa akan berpindah pula ke rumah teres empat tingkat di Jalan Willow Garrack. Sehari sebelum itu, pembantunya, Clarice bersama-sama seorang lagi pembantu rumah akan turun ke Darmadin untuk membersih rumah teres itu. Oleh itu, dia pinta dengan abangnya supaya menghantar pembantu rumah yang baru. Bukannya yang memang sedia ada di rumah banglonya atau di rumah agam mereka. Tetapi yang baru sahaja memulakan tugas selepas beberapa siri interview. Dia tak mahu jika kedatangan pembantu rumah yang lama membawa buah mulut yang bukan-bukan ke Brynn memandangkan keadaan Allisa juga tidak berapa menggalakkan beberapa hari ini ditambah lagi dengan perpisahan sementaranya dengan Juliane.

Dia berpaling ke arah Allisa sebelum dia melangkah keluar dari kotak pedati yang boleh memuatkan empat orang lelaki dewasa ini. Kemudian dia memandang joki pedati ini. “Tunggu sekejap. Cik Reed ada di dalam. Boleh saya percayakan awak?”

“Ya cik.”

Julie berlalu ke kafenya dan joki itu mengintai sedikit ke dalam pedati dahulu baharu dia menutup pintu.

Allisa menghembus nafasnya sambil mengelap kesan-kesan air mata di pipi dengan sapu tangan yang Juliane beri padanya tadi. Hampir lencun sapu tangan itu dek air matanya. Sapu tangan itu dia pandang dengan rasa sugul.

“Gadis menangis untuk saya? Saya rasa bangga tapi rasa terkilan juga. Awak nak terus buat saya rasa bersalah ke Lisa?” Juliane menyapu air matanya dengan barhati-hati dan penuh lemah lembut. Sesudah itu dia menghulur sapu tangan bewarna biru dengan corak dua jalur halus di bahagian setiap bucunya yang bewarna krim dan dihiasi lambang huruf JK di hujung bucu.

Allisa mengetap bibirnya. Juliane dengan ayat pujuknya yang tak sudah membuatkan dia rasa terbeban. Tetapi...

“Lagipun, bukan ke ni permintaan awak? Saya bukannya cuba untuk memahami awak tetapi saya taknak hati saya jadi tamak. Perpisahan kita selama tiga tahun buat saya jadi lemah All. Saya taknak awak terkejut akan apa yang yang saya tak mampu tahan. Jadi, saya rasa ini peluang untuk diri saya, untuk saya menilai semula diri saya. Saya akan tunggu awak di Brynn sehingga awak jumpa apa yang awak cari. Saya akan rindukan awak.”

Sebungkus plastik berisi biskut mentega dengan variasi bentuk disuakan kehadapan wajahnya. Allisa tersentak ke belekang dan matanya terkebil-kebil melihat makanan kegemarannya yang tiba-tiba menjengah ruang penglihatannya.

Plastik beg itu diunjuk lagi, memaksa dia mengambil beg makanan yang comel dihiasi reben merah yang dipintal-pintal. Teragak-agak Allisa mengambilnya lalu matanya berkalih melihat Julie yang sudah selamat duduk di dalam pedati sambil tersenyum manis ke arahnya. Julie, kemudiannya mengangkat sebekas beg air. “Jus epel,” bisiknya.

“Selalu bila awak sedih, awak makan ni bukan? Walaupun tak sama macam yang pengasuh awak buat tapi ianya sedap. Makanlah,” tambahnya lagi.

Allisa memandang kembali bungkusan biskut itu. Biskut mentega ini dulu semasa dia kecil-kecil bukanlah kegemarannya. Kering dan keras. Tetapi dia berpura-pura menyukainya kerana dia tidak mahu buat Samantha, pengasuhnya sedih. Wanita itu setiap hari menyediakannya kerana yang dahulunya kuat merengek dan cengeng bila setiap kali ibu dan bapanya tiada setiap kali dia hendak tidur. Jadi Samantha buatkan dia biskut berbagai jenis yang mewah dan penuh perisa dan bersama-sama susu suam, wanita itu bawakan untuk dia. Melihatkan biskut itu, buatkan dia terlalu sedih. Sedih kerana yang membawa dulang itu bukan orang yang dia harapkan. Jadi dia memberontak. Dia buang biskut-biskut itu ke dalam tong sampah dan kadang-kadang dia campaknya ke muka Samantha. Namun bila suatu hari Julie datang ke rumahnya ditemani seorang kanak-kanak lelaki yang beza umurnya lima tahun dari mereka, dia berubah.

“Ingat tak bila malam tu abang bawa biskut ni untuk awak dan awak makan, Makcik Sam menangis?” celah Julie. Dia menoleh melihat Allisa yang masih lagi merenung beg plastik itu.

Sahabatnya tersengih kecil.

“Pertama kali saya lihat orang menangis sambil ketawa,” ujar Allisa.

“Makcik baik orangnya...” Julie terimbau wajah Samantha yang tersenyum penuh keibuan tak pernah jemu melayan kerenah mereka yang cerewet dan nakal, terutama sekali Allisa. Kini wanita itu hanya wujud dalam kenangan mereka. Pergi dan tidak kembali. “Dia sayang sangat dekat awak, All.”

Allisa mencebik. “Dia lebih sayangkan abang awak.”

“Itu sebab abang saya je yang boleh pujuk awak. Awak tu degil tak makan saman. Bila saya kenang balik, saya kasihankan Makcik Sam yang tak putus-putus menyayangi awak sehingga ke akhir hayatnya,” bidas Julie.

Allisa dapat rasa air matanya bertakung. “Sampai kadang-kadang saya fikir, siapa ibu saya yang sebenarnya?” Dia tarik nafasnya berat. Kemudian dia hembusnya perlahan. “Walaupunbegitu Jul, saya masih lagi sayang ibu saya. Dia yang lahirkan saya dan susukan saya siang dan malam. Dodoikan saya setiap malam. Dia tak pernah lupa hari lahir saya walau sesibuk manapun dia. Tanpa dia... dan tanpa bapa saya, saya tak mungkin akan jumpa Makcik Sam, jumpa awak dan tak mungkin saya akan jumpa lelaki yang saya sayang sepenuh hati.” Perlahan dia buka bungkusan itu lalu mengambil sekeping biskut mentega.

Julie gembira bila melihat Allisa yang kini mengunyah biskut mentega itu. Sedikit sebanyak, dapat menghilangkan perasaan sedih Allisa terhadap perpisahan sementara ini. Sekejap atau lama, abangnya pasrah dan akan setia menunggu kepulangan Allisa. Bila dia kenang semula, abangnya lebih utamakan Allisa dari dia, adik kandungnya sendiri. Dia masih ingat lagi, bila setiap kali dia dan Allisa menangis pada waktu yang sama dia menangis kerana hal yang remeh temeh, Juliane pasti akan berlari mendapatkan Allisa dahulu baharu dirinya yang pada itu sudah berhenti menangis dan bangun sendiri. Malah dia turut sama memujuk Allisa supaya ceria semula. Menipulah dia tidak cemburu dengan perhatian yang Juliane beri pada Allisa tetapi bila suatu hari itu ketika dia berumur 13 tahun, dia menjadi saksi pada janji suci yang Juliane lafazkan pada sahabatnya di tengah padang bunga daisy di kawasan rumah percutian keluarga Reed di Sreopynn, sebuah pulau terapung tidak jauh dari Brynn sendiri.

“Ayah tak fikir yang kamu akan bertindak sebegitu... semberono! Kamu sedar tak dengan siapa kamu ikat diri kamu?!”

Bahu Julie mengecut mendengar jerkahan Tuan Graham yang memarahi abangnya bila mereka pulang dari rumah percutian itu. Dia yang mencuri dengar perbualan ayahnya dan abangnya mula rasa serba salah. Dari celah pintu itu dia hanya nampak Tuan Graham yang sudah berdiri sambil bercekak pinggang dan mengurut dahi pada waktu yang sama. Dia mencari-cari kelibat Juliane.

“Kenapa kamu senyap? Sedar yang kamu buat silap?” garang Tuan Graham melontar soalan. Matanya bagai nak tersembul melihat satu-satunya anak teruna dia yang berdiri senang diri dengan wajah tertunduk. “Ni nanti apa yang ayah nak cakap dengan tuanku kalau dia tanya? Ayah dengar yang dia nak pasangkan anaknya dengan anak tuan hakim mahkhamah tinggi. Tak fasal-fasal keluarga kita jadi buah mulut kat dewan politik nanti,” keluhnya. “Orang akan kata ayah tak pandai jaga anak dan biarkan budak-budak buat percaturan sendiri. Lagi-lagi kamu sendiri yang tawar janji tu dekat tuan puteri. Betul ke?”

Juliane senyap. Wajahnya masih tertunduk.  

Tuan Graham mengeluh sedikit. Dia bersandar pada meja kerjanya. Tangan disilangkan. Dia tidak sangka bila dia sering lepaskan Julie pergi melawat anak Raja Edmund, Juliane akan mengikut hanya bertindak sebagai penjaga dan teman sepermainan sahaja. Patutlah sejak kebelakangan ini dia asyik dengar benda-benda yang tidak enak sahaja bila dia berselisih dengan ahli senat yang lain. Dia yang pada mulanya cuba untuk buat tidak endah, tidak dapat buat tidak tahu sahaja bila anaknya sendiri datang mengaku.

“Ayah nak kamu pergi putuskan janji kamu dengan tuan puteri selagi tuanku tak tahu hal ni. Tuan puteri kecil lagi dan kamu pun baru 18. Jadi orang pandang sebagai kesalahan kecil dan skandal biasa-biasa sahaja. Terangkan pada dia yang kamu terikut-ikut kata hati dan tak dapat bezakan perasaan. Cakap yang kamu tak serius dan pandang dia sebagai adik sahaja. Dia mesti faham,” arahnya dan sekaligus menokhtah perbualan ini.

Namun Juliane terus berdiri di situ lansung tidak berganjak. Julie sudah mengetap bibir. Hatinya sendiri sudah memanggil-manggil supaya Juliane cepat keluar sebelum ayahnya naik berang lagi. Lebih-lebih lagi sekarang ini dia bermain cinta dengan seseorang yang tiada siapa tahu kecuali Allisa.

“Kamu dengar tak Juliane?”

“Saya dengar.”

“Jadi kamu tunggu apalagi?”

Tiba-tiba Juliane berdiri tegak. Bahu dan tulang belakang memperkemaskan diriannya. Wajahnya memandang terus ke wajah ayahnya. Tanpa ragu dan tanpa sebarang rasa takut. “Bagaimana kalau saya kata yang sejak kecil lagi tak pernah pandang Allisa seperti saya pandang Julie?”

Rahang Tuan Graham mengeras. Namun tiada satu patah kata pun yang keluar dari bibirnya.

“Apa yang harus saya buat tuan kalau saya sejak dulu saya pandang dia sebagai seorang gadis? Tak pernah pun saya anggap dia sebagai adik saya. Kata-kata saya hari itu memang lahir dari hati saya. Saya tahu saya bertindak melulu dan saya nak minta maaf pada tuan sebab saya dah calar maruah tuan tapi saya tak tergamak nak tarik balik kata-kata saya tuan. Saya cintakan dia.”

Mulut Julie melopong. Tidak dia sangka yang abang dia sebegitu berani sekali berhadapan dengan ayahnya itu, memberitahu suara hatinya dengan lantang dan penuh rasa yakin.

Suasana bertukar menjadi sunyi selepas rasa tegang yang menyelebungi. Julie mengetap-ngetap bibirnya. Berharap sangat yang ayahnya itu tidak melakukan sesuatu yang drastik seperti tiba-tiba menampar wajah kacak abangnya itu.

Tawa Tuan Graham tiba-tiba meletus. Dia menepuk-nepuk tangannya. “Bagus anakku. Bagus!”

Juliane termanggu. Buat seketika dia rasa tertipu.

Ayahnya merapti dirinya lalu memeluk bahunya. “Sebenarnya ayah nak uji kamu. Nak lihat sejauh mana kamu serius dengan kata-kata kamu tu. Beberapa hari lepas tuanku sendiri datang dan merisik kamu. Ayah baru nak beritahu kamu dan kamu dah beritahu ayah berita ini dulu. Jadi macam mana rasanya jadi lelaki sebenar?”

Dia betul-betul terkena dengan ulah ayahnya. Dia mahupun Julie masing-masing rasa seperti hendak rebah saat itu bila mendengar pengakuan ayah mereka. Juliane satu hari suntuk itu tidak mampu untuk memandang terus wajah ayah mereka yang walaupun garang tetapi kuat mengusik itu.

Julie ketawa sendiri mengingati wajah merah abangnya. Allisa di sebelahnya tertanya-tanya dengan perangai Julie yang tiba-tiba itu.

“Apa yang kelakarnya Jul?”


Julie menggeleng. Dia akan simpan rahsia abangnya ini sampai ke kubur kerana ini juga merupakan modal untuknya mengenakan Juliane bila pasangan itu sudah kahwin nanti. Dia dan ayahnya sudah berpakat untuk mengusik Juliane. Tidak sabar rasanya. Huhuhu!

No comments:

Post a Comment