Monday, August 10, 2015

Mimpi 31

31



Kanopi katil direnung kosong, umpama merenung bintang di langit malam yang tampak lebih jelas di Brynn dari Darmadin. Seakan dia nampak dirinya yang berdiri berhadapan Willson, tiga bulan lalu. Berada dalam dakapan lelaki itu buat kali pertama dan kali terakhir. Dia tidak pernah sedar hakikat itu sehinggalah saat itu. Willson walaupun setiap masa dia panggil lelaki itu kaki berfoya-foya, tetapi lelaki itu tidak pernah sentuhnya.

Wajahnya memerah. Jemarinya menekup muka. Badan bergolek kiri dan kanan.

Tiga bulan.

Tiga bulan, setiap malam, dia macam ini. Walaupun hari-harinya bersama Peter Grovenor, tetapi dia tidak pernah lupa bisikan Willson. Degup jantungnya saat itu.

Julie tepuk-tepuk pipinya. “Sedar Julie! Sedar!”

Selepas dia menepuk pipinya, wajahnya bertukar muram. Air matanya mula bertakung. “Lelaki tak guna. Aku beri peluang tapi kau tolak?!” Dia rakus menyapu air matanya. “Siapa yang minta dulu hah? Kau ke aku?” Julie hembus nafas berat.

‘Tok, tok, tok.’

“Pergi Clarice! Saya nak bersendirian!” laung Julie. Dia menyelubungi badannya di bawah gebar tebal. Malam semakin sejuk dan hidungnya semakin sensetif.

Pintu terbuka sedikit.

“Ni akak, Julie. Boleh akak masuk?” pinta Jenice. Namun tiada riaksi dari balik gebar itu. Jenice memberanikan dirinya memasuki bilik tidur adiknya buat kali pertama di rumah banglo yang adiknya minta dengan bapa mereka beberapa tahun lepas. Lantas dia duduk di hujung katil. Matanya tidak lepas dari memandang figura adiknya yang berbungkus seperti mayat.

“Julie Tasnynn...” panggil Jenice kali ini sambil menarik gebar dari menutupi wajah Julie yang sudah basah dengan air mata.

Jenice tersenyum. “Kalau dah suka kenapa letak syarat macam tu sekali? Terima dia seadanya, tak boleh?  Ibu dan ayah tak halang pun kalau Julie nak kahwin dengan dia...” pujuk Janice lembut.

Senyap.

Janice tarik nafasnya dalam. “Sampai bila Julie nak buat perangai macam ni? Semua orang, Julie tolak. Jangan buat diri sendiri sakit. Awak perlukan seseorang untuk terus berdiri. Akak dan James sangat risaukan keadaan Julie.”

“Saya tak perlukan risau James!” suara Julie naik. Kemudian dia tersedar. Bibirnya diketap. Wajah Janice yang terkejut dipandang sekilas.

“... waima akak sekalipun. Kalau saya bersendiri sehingga tua pun, saya tak pernah kisah. Cukup saya sayang diri saya sendiri sudah,” dingin Julie membantah kata-kata Janice. Hatinya tiba-tiba berasa sakit. Pedih. Kenapa perlu James kisah tentang dirinya? Julie tidak pernah anggap James sebagai abang iparnya pun. Biarlah dia hendak letak apa syarat sekalipun, semua itu hidupnya. Sakitnya sendiri.

“Pandang akak, Julie.”

Julie mengeraskan badannya. Matanya dikatup. Dia berdegil untuk tidak mahu dengar nasihat siapa-siapa. Dia menarik selimutnya semula dan menyelubungi dirinya. Jika dia mampu lupa, dia ingin lupa. Jika dia ada kuasa magis, akan dia hilangkan parut di hatinya ini. Sekalipun, sekarang ini dia mampu untuk menerima Willson tapi dia belum mampu terima James. Segala penderitaan dan kebahagiaan yang ada tersimpan di dalam hatinya ini, umpama asid yang terus melukakan walaupun yang tinggal hanya parut.

“Kenapa Julie buat Willson macam tu?” soal Janice. Dia bangun dari katil itu lalu berpusing menuju ke arah posisi pembaringan adiknya. Di hujung katil, di letak dirinya  dan tangan kirinya dihulur memegang hujung kaki adiknya yang mengerekot. “Dia betul-betul nak kahwin dengan awak, Julie. Dia cintakan awak.”

Julie senyap. Tidurkah? Janice tertanya-tanya samaada gadis itu dengar setiap patah katanya. Dia tarik nafasnya. Cuba menarik sebanyak mana ion positif ke dalam dirinya. Dia berdebar sebenarnya. Takut. Ayat yang telah dia susun dalam kepalanya sejak di luar pintu bilik adiknya telah bercampur aduk. Dia yakin, Julie akan meletup selepas ini.

“Adakah kerana Julie takut dengan cinta...? Atau sebenarnya Julie tak nak ada kaitan dengan James? Sebab itu awak tolak Willson jauh-jauh... sejak dulu?”

Persoalan yang timbul di dua ulas bibir Janice menarik perhatian Julie. Gadis itu menyelak selimutnya, dengan dahi yang berkerut dang kening yang bercantum, dia pandang wajah Janice. “Apa yang akak cuba cakapkan?”

Janice lawan pandang wajah Julie. Dia mengambil masa untuk dia keluarkan suaranya, meluahkan apa yang terbuku di dalam hatinya untuk dua tahun lamanya. “Akak tahu yang antara awak dan James, wujudnya cinta dan akak ni orang ketiga dalam hubungan tu.”

Julie membetulkan pembaringannya. Dia duduk menyandar. Dia terkejut tetapi pada masa yang sama dia rasa ringan di hatinya. Keseluruhannya, dia keliru. “Sejak bila?”

“Dua tahun lepas. Akak sedar sendiri, James pandai tutup mulut dia dan akak tak pernah tanya dia.”

“Apa yang buatkan akak pasti yang saya dan James berhubungan?”

Janice berfikir. Mengingati semula setiap perkara yang terjadi, dia dapat buat kesimpulan akan jawapannya itu. Pada hari tersebut. Hari dia diperkenalkan kepada James sebagai tunangnya.


DIA tahan debarnya. Jantungnya berdegup deras dan bertambah deras bila dia nampak kilas tubuh lelaki itu yang menantinya di rumah kaca keluarganya. Dia genggam erat kain skirtnya, menyapu peluh yang mula timbul akibat debarnya yang tidak sudah. Hari ini dia bakal berjumpa dengan lelaki yang sepatutnya dia berjumpa empat tahun lepas, ketika dia masih lagi belasan tahun. Namun kerana dia lebih pentingkan ilmu dan ekspedisi penjelajahan yang dia nantikan selama 19 tahun itu, dia lebih sanggup tangguhkan perjumpaan ini. Malah dia tidak sangka yang pihak lelaki sanggup untuk meneruskan janji ini.

Dia pandang belakangnya. Ke arah ibunya, ke arah Stefena (pembantunya) dan ke arah makciknya yang sanggup menemaninya untuk perjumpaan julung kalinya ini.

Dia tarik nafas sedalam mungkin. Perlahan-lahan dia lepas. Pintu rumah kaca dia ketuk. Namun tidak bersahut. Bila dia jejak masuk ke dalam rumah kaca itu bertambah-tambah debarnya. Seperti jantungnya saat itu mahu melompat keluar dan meneruskan larian marathon selaju mungkin.

Bila dia ternampak belakang badan lelaki yang tinggi dan bahunya tajam, Janice berhenti melangkah. Giginya diketap-ketap beberapa kali. Berkali-kali juga di dalam hatinya dia nasihat dirinya yang dia harus bersikap sopan dan menjaga tatasusila. Apa yang harus dia cakapkan pada lelaki yang tidak sabar-sabar berjumpanya? (Menurut makciknya yang menjadi orang tengah antara dua keluarga, tunangnya itu tidak sabar-sabar untuk bersua muka dan memberi kejutan padanya. Tambah makciknya, lelaki itu pernah berjumpanya dan kenal dengan dirinya. Pelik tidak pelik. Sedangkan dia tidak pernah berjumpa pun dengan lelaki yang makciknya maksudkan)

Janice deham sedikit. Memberi isyarat yang dia sudahpun sedia untuk memulakan sesi ini.  Dia berkira dalam hati saat lelaki itu akan berpusing dan menunjukkan wajah itu dan bila dia lihat wajah ceria lelaki itu, senyuman yang terukir dan garis mata yang tidak sabar-sabar berjumpa dengannya, hatinya tiba-tiba berdetak dalam irama yang lain.

“Julie!” kata lelaki serentak apabila dia berpusing menunjukkan wajah.

Kening Janice terangkat. Di hujung kata lelaki itu, dia tertanya-tanya. Dia tersilap jumpa orang yang sepatutnya-kah? Betulkah ini tunangnya atau ini tunang adiknya, Julie? Mata Janice terkelip-kelip.

Lelaki di hadapannya pun turut sama terkebil-kebil sepertinya. Terkejut. Dia tengok Janice atas bawah. Wajah Janice ada sedikit rupa Julie tetapi ini bukan Julie. “Awak siapa?”

“Hah?” Janice tersentap. Dia buntu. “Ini rumah saya. Ini taman saya. Awak siapa?”

“Saya James. James R. Schoonmaker. Saya sepatutnya jumpa tunang saya dekat sini. Boleh saya tahu awak siapa?” jelas lelaki itu sekaligus menambahkan rasa curiga di hati Janice.

“Saya Janice Graham...” Janice jeda. Dia memproses. “... dan saya rasa, saya-lah tunang yang awak sepatutnya jumpa tu.” Di akhir katanya, dia hulur segaris senyum kekok pada James.

Terpacar jelas di wajah James, yang dia terpinga-pinga dengan situasi itu lalu sambil terangguk-angguk cuba menelan jawapan yang Janice beri, dia ketawa juga. “Begitu...” Dia ketawa lagi. Kekok.

“Macam mana boleh timbul nama Julie tadi? Awak kenal dia?” soal Janice tidak dapat menyorok rasa curiganya. Semakin lama dia lihat wajah James, semakin dia rasa tertarik tetapi dia mula rasa tidak yakin juga. Semuanya kerana nama Julie yang wujud tadi.

“Hah?” James pandang Janice. Kemudian dia pantas menggeleng. “A.. er... tak, tak... tak. Saya fikir nama awak Julie sebab saya dengar nama anak Tuan Graham, namanya Julie. Itu yang terkeluar nama Julie. Kononnya nak terkejutkan awak. Tak sangka terlebih terkejut. Terkejut tak?” soalnya sambil ketawa riang. Hilang kekok lelaki itu tadi.

Janice angguk. “Terkejut sangat sebab saya ingat saya dah salah jumpa orang. Memang ada nama Julie dalam rumah ni. Dia adik saya. Yang bongsu. Beza tujuh tahun dengan saya. Jauhkan?” katanya sambil berjalan mencari kerusi untuk duduk.

James berfikir. Sambil berjalan mengiringi Janice dia mencongak. Pertama kali dia berjumpa Julie empat tahun lepas, gadis itu berumur 12 tahun. Beza antara Julie dan Janice tujuh tahun. Jadi gadis di hadapannya ini... “Awak tua setahun dari saya?”

Janice pandang James tidak percaya. Sekali lagi dia curiga. “Macam mana awak tahu saya tua setahun dari awak?” nada suaranya seperti hendak meletus. Sedikit sensatif dengan isu umur juga. Ramai dalam kalangan sahabatnya telah berkahwin. Tinggal dia yang masih lagi terkedek-kedek mencari jodoh. Walaupunbegitu, dia baharu 23 tahun. Muda lagi!

James sekali lagi terpeinga-pinga sebelum dia ketawa kekok. “Saya teka je. Kenapa awak nak marah?”

Janice pantas menggeleng. “Saya tak marah. Tapi betul ke awak 22?” soalnya tidak percaya.

Lelaki mengangguk yakin. Dua jari kanan dan dua jari kirinya diangkat. “22 tahun,” ujarnya sedikit malu. Kemudian dia ketawa lagi. Dan lagi.

Janice tidak dapat menyorok tawanya bila James ketawa seperti itu dan tunjuknya wajah yang sebegitu. Namun jauh di sudut hatinya dia tidak dapat tolak rasa curiganya. Bagaimana James mampu teka umurnya dengan tepat tetapi itu mungkin hanya perasaannya. Dia rasa begitu kerana dia suka James.


MUKA Julie menegang. “Kenapa baru sekarang akak nak beritahu saya? Kenapa bukan dua tahun lepas? Kenapa bukan masa akak jumpa kitaorang hari tu? Kenapa?” marah Julie. Mengingati insiden yang mendebarkan dua tahun lepas, dimana dia terserempak James di hadapan rumahnya sewaktu majlis perjumpaan besar keluarga terdekat Graham... masa itu dia sedar, James bukan untuknya. Apa yang menambahkah rasa sebal, sedih dan kecewanya bila dia persoalkan pada James malam itu, lelaki itu bertindak senyap dan tidak memberitahunya. Bila Janice terserempak dengan mereka, James tinggalkan dia bersama Clarice (yang pada waktu itu mencarinya bersama Janice) terkapai-kapai mencari maksud sebenar kedatangan lelaki itu. Dua tahun lamanya, Janice simpan untuk dia tanggung rasa sakit. James pun serupa. Padanlah mereka berdua berkahwin.

Janice menundukkan wajahnya. “Akak cintakan dia,” jujur Janice luahkan rasanya. “Akak ada terfikir untuk lepaskan dia dan kembali hidup di perantauan tapi... akak tidak pernah dapat nak cakap sehinggalah hari akak kahwin. Akak minta maaf, sebab akak pentingkan diri akak dan buat Julie sengsara. Akak minta maaf,” ucapnya sekali lagi.

“Jangan kerana apa yang terjadi antara kita bertiga, menghalang kebahagiaan Julie bersama Willson. Dahulu mungkin akak fikir semua ini terjadi sebab akak lambatkan pertemuan akak dengan James empat tahun sebelumnya tapi sekarang akak fikir ianya yang terbaik untuk akak dan untuk awak. Sedar atau tak, James hanya satu persinggahan dalam hidup awak. Dia ajar awak apa itu cinta dan apa itu perpisahan. Supaya bila awak berhadapan cinta yang sebetulnya, awak takkan buat kesilapan yang sama seperti James buat. Jangan simpan marah tu lama-lama. Kelak, ia memakan diri. Awak masih muda. Bakal 19. Nikmati cinta sebaiknya bila ada,” pujuk Janice berdasarkan pengalamannya. Dia hulur senyumnya

Julie hela nafas yang berat. Kata-kata Allisa terngiang-ngang di kotak fikirannya.  

“Saya nak katakan yang setiap perkara yang berlaku dalam hidup awak bukannya satu perkara yang patut awak elak. Lari dari masalah bukanlah jalan penyelesaian. Jika dia ditakdirkan mengetahui rahsia hati awak, biarlah. Dia berhak untuk tahu samaada awak sendiri yang beritahu atau sebaliknya. Macam sekarang ini, kenapa awak beritahu saya semua ini sedangkan kita baharu sahaja berkenalan beberapa hari? Tempoh perkenalan bukanlah pengukur segalanya. Betul?” soal Allisa ketika gadis itu masih lagi hilang ingatan. Kemudian dia sambung, “manalah tahu orang yang awak nak elak itu, ialah seseorang yang awak perlukan bantuan di masa akan datang?”

Terukir senyum nipis di bibir Julie. Dia bukan takat perlukan bantuan Willson tapi dia perlukan lelaki itu. Empat hari lepas, Willson datang ke rumahnya dan minta izin dari ibu dan ayahnya untuk melamarnya. Itu empat hari lepas...

“Entahlah akak. Saya tak rasapun yang Willson betul-betul nak kahwin dengan saya,” ujar Julie, membuka ruang untuk Janice lebih rapat dengannya. Pada siapa lagi dia nak mengadu? Sahabatnya waktu ini pasti sudah tidur di rumah mereka di Willow Garrack. Penat menaiki kapal udara dari Prace ke Darmadin.

“Julie letak syarat apa pada Willson?” soal Janice berasa ingin tahu.

Julie ketap bibirnya. “Saya tak minta banyak pun. Saya minta dia jujur dengan saya. Walaupun saya kenal dia dua tahun, saya tak pernah tahu siapa dia. Saya dengar banyak cerita tak enak tentang dia di Darmadin, jadi saya berasa sedikit tidak selesa... saya tak tahulah. Saya tak yakin. Bila dia tolak syarat saya dan undur diri, saya jadi susah hati pula. Saya tak faham apa yang dia fikir.”

Mendengarkan luahan Julie, Janice ketawa kecil.

“Kenapa kakak ketawa?”

Janice berhenti ketawa. “Oh Julie, itu tandanya awak kena pujuk dia. Lelaki... mudah cair dengan perempuan sebab mereka tak tahan dengan pujukan. Lagi-lagi, dari perempuan yang mereka sayang,” dia memberi tips.

Namun begitu Julie masih bermuram. “Saya tak yakinlah... saya dah banyak kali sakitkan hati dia. Hari itu pun...” Julie tidak mampu habiskan ayatnya. Wajah muram Willson bermain-main di hadapan matanya. Lelaki itu kecewa sangat-sangat dengannya.

Janice bangkit lalu pergi lebih dekat dengannya. Lalu kakaknya itu hulurkan jemarinya yang runcing itu. “Akak tak tahu apa yang terjadi antara awak berdua sebelum ini tapi akak tak nak Julie mengalah macam ni. Berusaha dan berusaha sehingga Willson mengalah dengan awak dan awak ada peluang pertama untuk awak cuba malam ini. Dah sedia?”

Kening Julie terangkat. Matanya beralih-alih dari tangan ke mata kakaknya. Apa yang Janice maksudkan?


“Dia ada kat sini. Dari tadi dia tunggu Julie. Dia mungkin nak balik Darmadin tapi itu bukan maknanya perjumpaan awak berdua yang terakhir. Ini adalah permulaan. Okey?” 


No comments:

Post a Comment