Friday, August 14, 2015

Mimpi 32

32



Selepas bersetuju untuk berjumpa di stesen keretapi Darmadin keesokannya, Allisa dan Bianca berangkat dari rumah teres mereka. Sebahagian baju-baju Allisa telah pun di hantar ke Brynn dan apa yang dia bawa bersama cuma tiga pasang baju lelaki dan sehelai jubah tidur untuk dia pakai sepanjang dia berada di Beth nanti. Dia lihat segenap penjuru yang ada di rumahnya sebelum dia pergi. Rumah yang dia duduk tidak lebih dari tiga hari setiap kali dia datang tinggal di sini. Umpama sebuah tempat persinggahan dari sebuah tempat kediaman. Tidak banyak memori yang ada untuk dia kenang hanya beberapa memori yang membangkitkan rasa seram dalam dirinya.

Bunyi derap kaki Bianca di belakang, menarik perhatiannya untuk berpaling memandang gadis itu. Bibirnya terukir senyum lebar dengan tawa yang tertahan.

“Saya rasa kekok, cik. Macam mana cik boleh rasa selesa pakai ni? Rasa macam... bogel?” rungut Bianca. Tangannya sibuk menarik-narik seluar yang melekat di punggungnya dan baju kemeja yang mengikut bentuk tubuhnya.

Allisa mencebik. “Macam-macamlah awak ni. Kalau awak bogel, dah lama saya nampak awak punya lurah. Bagi saya ini yang paling selesa. Saya boleh lari dan berjalan seluas langkah yang saya mahu. Lama nanti awak selesa. Dah sedia?”

Bianca menunduk. Bibirnya ketap. Dia sudah tiada pilihan lain kan? Semata tidak mahu dikenali dan manarik perhatian, dia dipaksa berpakaian seperti lelaki bersama-sama Allisa yang jelas tidak teragak-agak untuk menyarung pakaian lelaki semula. Dia tarik nafasnya sedalam mungkin. Lalu dia hembus perlahan.


SEAWAL jam lapan pagi mereka sudah berada di dalam perut keratapi. Bayang Daniel masih lagi tidak kelihatan. Allisa tenang di tempat duduknya manakala Bianca pula bak helang matanya melihat wajah setiap satu. Namun bila ada yang berpapasan dengan mereka, memandang wajah mereka dengan pandangan pelik, mata helang itu helang diganti dengan mata anjing yang taat. Menunduk menukur kasut potong yang sedikit longgar.

Allisa ketawa.

Bianca pandang kiri dan belakangnya. Pandang ke arah penumpang yang memandangnya dengan pandangan pelik. Bibirnya menjuih.

“Saya suruh awak pulang ke istana, awak tak mahu. Dah bila orang pandang awak pelik, tahu rasa nak menyorok,” tegur Allisa sambil matanya masih lagi menatap ke arah halaman novel yang dibacanya.

Bianca terkulat. “Saya... saya nak jaga cik.”

Allisa ketawa lagi. “Awak ni pembantu diraja atau pengawal diraja? Orang suruhan atuk saya ke?” usik Allisa dalam luleconnya.

Gadis muda itu tersengih malu. Jemarinya saling bertingkah satu sama lain.

Pada waktu itu masuk pula seorang penumpang tua dengan sebuah beg bagasi yang besar dan sebakul rotan yang dibalut dengan kain, bersusah payah melalui ruang koc untuk menuju ke petak koc yang seterusnya. Bianca pantas bangun dan menghulurkan bantuan. Allisa tersenyum melihat sikap prihatin Bianca yang tidak teragak-agak menghulurkan bantuan.

“Maaf!” ucap Daniel sambil menyelit duduk di hadapan Allisa. Mata lelaki itu masih memandang figura Bianca sehingga gadis itu hilang. Rasa terkejutnya tidak surut sejak matanya bertentang mata dengan gadis itu yang sedang menuju ke petak koc lain dan dia sedang menuju ke petak koc yang diduduki mereka. Dia pandang Allisa pula. Dia tersenyum tidak percaya. “Dah bosan pakai gaun?”

Allisa tutup bukunya. Lantas dia simpannya di dalam beg sandang yang dia letak di bawah kerusi. “Kenapa? Sejak bila awak suka perempuan pakai gaun?” balas Allisa sinis.

Lelaki hadapannya itu ketawa kecil. Dia pandang pakaian Allisa yang tampak santai dengan seluar slack bewarna khakis, kemeja biru awan yang dibiarkan butang atasnya tidak berbutang. Rambutnya yang panjang diikat ekor kuda. “Saya ataupun awak yang cuba ambil hati siapa?” soalnya lagi dalam nada jenaka. “Kalau awak fikir ini cara awak untuk tidak tarik perhatian orang, awak salah,” sambungnya.

Gadis itu menggeleng. “Ini cara saya bagi awak peluang. Saya nak luangkan saki baki masa yang saya ada dengan selesa. Lagipun awak senang dengan saya berpakaian begini bukan?” Selamba Allisa menyoal Daniel sambil berpeluk tubuh.

Daniel angkat dua tangannya tanda menyerah kalah. “Kalau dari dahulu awak santai macam ni, kan senang?”

“Apa yang senangnya?”

“Senang saya nak pikat awak!”

“Hah!” cemuh Allisa. “Saya tak sabar nak tengok prestasi awak tiga hari ni. Berusahalah. Awak akan sedar yang saya ni tak sesantai yang awak fikir,” cabar Allisa. Matanya melinggas mencari Bianca yang tidak kembali ke tempat duduk walaupun keretapi sudah mula bergerak dengan bunyi amaran datang dari enjin keretapi yang jelas kedengaran satu stesen keretapi. Tidak jauh dari situ, dia nampak Bianca duduk seorang diri, bersebelahan tingkap.

“Sebenarnya saya ada satu kemusykilan. Bianca tu sebenarnya pembantu di rumah Julie atau sebaliknya?”

Allisa pandang Daniel yang turut sama mengintai ke arah yang sama dengannya. “Urm... sebaliknya?”

Daniel kalih pandang wajah Allisa dengan pandangan pelik.

Tawa Allisa pecah saat melihat wajah pelik yang dibuat Daniel. “Dia sebenarnya pembantu istana yang sukarela beri bantuan bila keluarga Graham datang ke istana untuk ambil pakaian saya,” jawab Allisa.

“Awak pasti dia pembantu istana? Dia lebih nampak macam pengawal dari pembantu, dari cara dia cakap dengan saya beberapa hari lepas,” Daniel berlulecon.

Allisa menggeleng, menolak andaian merepek Daniel. Mana ada pengawal istana yang berjantina perempuan! Sangat pelik. Tetapi dia terfikirkan andaian lain. Yang kemungkinan Bianca bekerja untuk atuknya sebagai pegawai elit rahsia. Pada mula bila dia tahu yang Bianca sebenarnya bukan berasal dari pembantu rumah Graham tetapi dari istana, buatkan dia berasa tidak senang. Namun bila Bianca sendiri datang padanya dan bercakap jujur akan tujuan gadis itu sukarela menjadi pembantu rumah Graham lalu turun ke Darmadin, adalah semata-mata mahu berkhidmat untuknya. Agak sukar untuk dia percaya, tetapi dia tersentuh mendengar cerita Bianca yang mula menjadi pelatih di istana sejak berumur 10 dan menjadi pembantu rasmi istana pada umur 12 tahun. Lagipula Bianca tambah yang gadis itu dilantik untuk bekerja di rumah kediamannya. Pertama kali dia terima pembantu rumah semuda itu memandangkan rata-rata pembantunya sebelum ini semuanya sudah berpengalaman dan lebih berusia. Namun, dia tidak pernah dapat berjumpa dengan Bianca kerana pada waktu Bianca ditugaskan ke sana, dia sudah dimasukkan ke hospital kerana kesnya itu.

“Jadi apa sebab dia pakai macam tu?” soal Daniel memecah lamunan Allisa.

“Saya paksa dia,” jawab Allisa mudah. “Awak pergi Beth ni, keluarga awak tahu?”

Mulanya Daniel menggeleng kepalanya tetapi dia angguk pula. “Saya rasa waktu ni, mereka sudah tahu kehilangan saya. Pasti Makcik Mary dah gelabah sekarang ni bila dia jumpa surat saya,” cakapnya sambil tersenyum nipis. Di kepalanya sudah terbayang wajah Mary yang ketakutan membaca bait ayat yang dia rangkapkan di dalam surat larinya. Di hujung baris surat itu dia selitkan yang dia akan kembali dalam masa tiga hari jika dia jumpa jawapan yang dia cari dan jawapan yang dia cari, ada di hadapannya.

Dia hembus nafas berat. “Tapi saya tak rasa mereka kisah saya ada ataupun tak. Asalnya, saya ni bukannya ahli keluarga mereka pun.”

Allisa tenung wajah Daniel. “Kenapa awak cakap macam tu?”

Lelaki itu diam. Matanya di tala ke luar tingkap. Dagunya ditongkat. Kini dia sedar yang sebahagian besar dia lari dari rumah agam itu hari ini adalah kerana dia tidak boleh terima hakikat yang dia cuma orang luar dalam keluarga itu. Hampir 21 tahun dia ditipu. Dia tidak tahu bagaimana dia hendak bertindak terhadap perkara macam ini. Yang ada dalam fikirannya tika itu ialah dia mahu jumpa Allisa. Dia nak lari.

“Aouch!” Daniel membongkok, tangannya pantas berlari ke kakinya yang ditendangi oleh Allisa tadi. “Untuk apa tu?” marahnya.

Allisa bercekak pinggang. “Untuk bersikap kebudak-budakkan!”

Daniel tidak faham.

Mata Allisa menjuling ke atas. “Daniel...” panggilnya. Kemudian dia lihat lelaki itu masih mengusap tulang betis yang ditendang tadi. “... saya minta maaf,” ucapnya dahulu. “Apa yang saya maksudkan ialah awak masih tak sedar yang keluarga awak sebenarnya sayang awak. Sangat-sangat.”

Daniel senyum sinis.

“Saya tak paksa awak percaya tapi itulah keluarga yang awak cakap yang tak ambil kisah fasal awak. Ibu awak pernah datang jumpa saya dan minta tolong dengan saya untuk putuskan pertunangan awak dengan Anita. Tapi saya tolak. Beberapa minggu lepas tu, abang awak pula datang dan minta saya terima cinta awak. Tapi saya tolak juga. Awak faham tak?” beritahu Allisa.

“Kenapa awak tolak?” soal Daniel dengan muka yang tidak faham.

Allisa keluh berat. “Daniel! Saya cakap ni supaya awak tahu yang mereka taknak lukakan hati awak. Kalau boleh mereka taknak tahu yang awak ni bukan sebahagian dari mereka. Dan sebab saya tolak ialah... perlu ke saya beritahu sekali lagi?”

Daniel tersandar malas mendengar kata Allisa. Bahunya mengendur. Anak matanya menunduk memandang jemarinya yang saling bermain. “Jadi kenapa papa beritahu saya semua ni? Sedangkan mereka lindungi saya untuk 20 tahun, kenapa lagi beberapa hari sebelum saya berkahwin, dia beritahu saya semua ni?”

Allisa ketap bibirnya. Dia tiada jawapan untuk itu. Dia hanya mampu simpati dan simpati. Seringkali Julie beritahunya bila gadis itu teringatkan James, untuk dicintai ialah untuk disakiti. Semakin dalam kita mencintai, semakin dalam kita disakiti. Bukan orang lain yang menyakiti hati ini tetapi diri sendiri.


30 minit di dalam gerabak, selepas perbualan mereka tadi, mereka senyap seketika. Bianca kekal di kerusi berasingan dari mereka. Membiarkan mereka berbual tanpa rasa diganggu. Daniel nyenyak tidur selepas lelaki itu senyap-senyap menangis. Allisa buat tidak tahu dan menyambung membaca novel yang dia bawa.

‘Ktang!’

Allisa angkat kepalanya. Dia lihat Daniel terhantuk kepalanya pada tingkap keretapi. “Awak mimpi apa?” usik Allisa.

Daniel mencebik. Dia gosok matanya lalu dia lihat ke luar. “Kita kat mana?”

Allisa jungkit bahunya. Dia tutup bukunya. Ada perkara yang dia ingin tanyakan pada Daniel sejak dia menjadi Benjamin lagi tetapi dia tidak pernah dapat tanya. Agak lama persoalan ini tersangkut di dalam kepalanya. Dia basah bibirnya yang kering, kepala sibuk mengarang ayat. “Daniel...”

Lelaki itu pandang wajahnya.

“Awak...” Dia senyap. Wajah Daniel ditenung kemudian dia alih ke arah lain. “... awak ingat tak masa saya curi dengar perbualan awak dengan abang awak?”

Anak mata lelaki itu melihat ke langit. Mukanya sedikit segar bila ditanya begitu. “Kenapa?” soalnya sambil memperkemaskan duduknya.

“Apa punca awak bergaduh dengan papa awak? Sebab awak ada impian berbeza dari yang dia mahu?”

Terkelip-kelip mata Daniel pandang Allisa. Selepas itu dia tersengih. “Saya fikir apa..” katanya perlahan. Belakang kepalanya diusap. Sengal di leher mula terasa bila dia duduk menegak begitu bila dari tadi dia berasa berdebar-debar mendengar soalan yang bakal muncul di bibir Allisa. Dia ketawa. “Awak buat saya terkejut aja.”

“Awak fikir saya nak tanya apa?”

Daniel menggeleng. Ketawanya masih bersisa. Dia tarik nafas bila dia dah bersedia untuk menjawab. “Entah... Jujur saya tak pasti apa punca saya bergaduh dengan papa. Dia dari dulu sememangnya macam tu. Fasal impian saya tu... itu satu hal. Tapi saya rasa banyaknya punca kami bergaduh, sebabnya saya ni dalam proses untuk membesar. Saya banyak buat silap yang saya tak maksudkan dan saya tak tahu untuk baikinya. Saya menolak untuk membaikinya,” jawabnya. Anak matanya tidak fokus seperti dapat membayangkan hari-harinya yang sebelum ini.

Tuan Scot ialah seorang yang tegas. Sangat tegas dan dia tidak tahan dengan ketegasan yang ditunjuki oleh Tuan Scot. Lebih-lebih lagi bila ianya berkaitan dengan janji. Namun disebalik semua itu, dia sedar... seperti kata Allisa, semua itu kerana papanya sayang padanya.

“Masa saya berumur 10 tahun, saya pulang ke rumah dan bawa berita yang saya dah ada tunang. Dua hari lepas itu, saya tak ingat saya ada buat janji tu. Seminggu lepas itu, Anita cari saya dan saya lansung tak terfikir yang saya dah buat silap masa tu. Papa marah dengan sikap saya yang saya ambil setiap perkara mudah dan lupa janji saya. Saya cuba untuk ikut jejak seorang Scot. Saya cuba setia. Tapi semakin lama saya berpura, saya mula lupa kenapa saya berjanji. Sehingga sekarang, saya tak tahu. Mangsa pergelutan emosi saya, Anita. Gadis itu manis dan dia baik. Naif tapi dia terlalu muda. Saya terlalu muda untuk dia.

Lima tahun saya berpura-pura, saya jumpa satu perkara mampu buat saya rasa teruja. Saya nak berlayar. Umumnya, saya nak bebas. Saya nak tahu potensi saya. Terikat dalam kepompong sumpahan Scot, saya benam kaki saya dalam tanah, saya hadkan penglihatan saya, lidah saya lebih berbisa dari bisa dan hati saya beku. Tapi papa tak benarkan. Dia kata saya perlu ada untuk syarikat keluarga. Walaupun abang ada, tapi saya perlu sokong abang. Mungkin dari situ, semuanya jadi lebih berbelit dan saya jumpa awak,” cerita Daniel.

“Dan awak nak tahu... ayah kandung saya dulu seorang pengembara. Setiap ceruk dunia ni dia dah jelajah. Saya rasa minat saya datang dari dia,” tambahnya. Di hujung katanya dia tersengih seperti anak kecil.

Allisa terikut sengih. Gembira bila Daniel sudah jumpa senyum itu semula. Sebenarnya, dia rindukan senyuman itu. “Jadi mana ayah kandung awak?”

“Mati,” ringkas Daniel menjawab. “Tiada siapa jumpa mayat dia. Samaada dimakan binatang buas atau lemas di lautan... tiada siapa tahu.”

“Saya minta maaf.”

Daniel geleng. “Papa kata orang memang susah nak jumpa dia sebab ayah kandung saya tak selalu ada di rumah. Dia kahwin dengan ibu kandung saya pun semuanya aturan keluarga dan mereka berkahwin lama sebelum ada saya. Bila saya wujud dalam perut ibu kandung saya, ayah kandung saya mati. Saya lahir, ibu kandung saya pula mati. Mama kasihankan saya dan bawa saya masuk dalam keluarga tersumpah ni dan... tamat. Itulah cerita orang tua kandung saya.”

Allisa pandang Daniel dengan rasa kasihan. “Awak okey?”

Lelaki itu ketawa. “Allisa awak ni... suka buat saya rasa emosi tau,” cakapnya.

“Awak nak tisu?” Tangan Allisa laju mencari beg sandangnya. Rasanya dia ada simpan sebungkus kecil beg tisu. Namun belum sempat dia dapat mencapai beg sandangnya, Daniel sudah menggapai tangannya lalu dia letak pada pipi.

“Saya tak perlu tisu. Saya tak menangis di sini tapi di dalam. Cukup awak sapunya begini. Saya pun ada maruah juga. Bagi saya simpan sikit,” ujarnya perlahan merujuk kepada aksinya sebelum ini. Allisa fikir yang Daniel tidak perasan akan dia yang perasankan air mata yang mengalir perlahan 30 minit lepas. Selepas itu dia genggam jemari Allisa.

“Walaupunbegitu, saya tetap cintakan kereta. Setinggi mana saya angankan untuk bebas, saya tetap suka kereta. Mungkin ada-lah sikit darah Scot mengalir dalam diri saya ni?” cakapnya dalam tawa kecil.

Mata Allisa bulat tidak faham. “Kenapa awak cakap macam tu?”

Kali ini mata Daniel pula yang bulat. Tidak percaya. “Awak tak tahu keluarga saya buat bisnes apa?”
Gadis itu geleng kepala.

Daniel tepuk dahi. Ya tuhan! “Allisa! Sebulan awak duduk dengan kami awak tak pernah tanya sesiapa tentang apa sumber kewangan kami?”

Sekali lagi gadis itu menggeleng kemudian tersengih-sengih seperti kerang busk.


Bertuah!

No comments:

Post a Comment