Wednesday, September 2, 2015

Mimpi 36

36



Melihat Bianca tertunduk menukur karpet, Allisa kecewa. Dia kecewa. Pertama, kerana dia yang sepatutnya tidak mampu bersuara. Kedua, kerana dia ‘mampu’ bersuara. Dua perkara ini membawa satu perubahan besar dalam hidupnya. Permaisuri Raina kata, dia kunci kotak suaranya untuk sementara sehingga kebenaran diketahui. Punca suara dia dikunci... ianya berkaitan dengan warisan takhta dan akan pembunuhan Permaisuri Raina dan Raja Louise.

“Pengetahuan saya tentang cik ialah... seminggu sebelum cik tidur, beberapa hari sebelum hari hukuman, cik tidak pernah bersuara. Seminggu sebelum cik tidur, cik tidak mahu berjumpa sesiapa. Tetapi orang yang mampu menjawab segala persoalan cik, ialah Raja Dominick.”

Allisa ketap bibirnya. Dia mahu balik ke Brynn sekrang ini bila Bianca kata begitu. Tetapi di Brynn, ada Aria. Orang yang membunuh ibu bapanya. Memikirkan tentangnya buatkan perasaannya jadi berat.

“Bagaimana dengan Aria? Dia ada di Brynn sekarang ini?”

Bianca terkejut. Tidak menjangka Allisa akan bertanya soalan yang berbeza dari yang dia jangka. Dia fikir yang tuan puteri akan bertanya lebih tentang hari hukuman itu dan mengenai ahli sihir itu. “Cik Aria, sehingga sehari selepas diketahui keadaan cik, tiada siapa tahu dia hilang ke mana. Selama tiga tahun ini, saya tidak pernah dengar satu khabar pun tentang dia. Raja Dominick pun sudah berputus asa untuk mencari dia.”

“Dia hilang?”

Bianca mengangguk.

Aria hilang? Apa sebab gadis itu menyembunyikan diri sedangkan tiada siapa tahu rahsia gadis itu melainkan dia. Tetapi pada Aria, dia hanya tahu Aria mampu buat sihir dan percaya, bukan niat gadis itu ingin membunuh raja dan permaisuri kerajaan ini. Dia tidak tahu apa rancangan sebenar Aria, apa yang dia tahu, dia perlu ke Brynn. Secepat mungkin. “Kemas barang Bianca.”

“Haa?” Kali ini dia betul-betul sedar dari mamainya.

Allisa bangun. Dia mencari-cari beg bajunya. “Telefon atuk saya dan suruh dia hantar kenderaan paling laju untuk ambil saya. Saya nak pulang ke Brynn pagi ni juga,” arahnya tidak teragak-agak dalam mengeluarkan arahan.

Bianca cuba mengkoordinatkan situasi sekarang. Dia masih lagi terkejut. Allisa sememangnya suka buat keputusan mengejut sepertimana dia buat tiga bulan lepas. “Kalau cik nak pulang sekarang, macam mana dengan tuan muda?”

Pergerakan Allisa terhenti serta merta. Baharu dia sedar akan hal itu. “Fasal tu...” Dia perah mindanya. Segala yang berlaku petang semalam membuatkan segala rancangan dia huru hara! Sekarang ini, hendak atau tidak, dia perlu juga bertindak sebegini pada Daniel.


PAGI itu, Daniel bersiap sekacak mungkin. Wajah dia berseri-seri. Paling berseri yang dia pernah ingat. Malah sepanjang dia bersiap, dia asyik bernyanyi kecil, entah lagu apa. Dua-tiga kali juga dia bertukar pakaian. Pakai itu tidak sesuai, pakai yang ini tidak sesuai. Akhirnya dia putus untuk pakai kemeja putih, vase biru laut, bertali leher biru awan bercorak jalur biru seirama dengan vase dan kotnya.

“Kau nampak hebat!” pujinya di hadapan cermin. Matanya dikerdip. Bergaya ala-ala Elvis.

“Apa yang aku buat?” Dia berdiri tegak, mula sedar diri yang dia sudah terlebih teruja. Dia tarik nafas dan hembus. Tali leher dibetulkan, beberapa kemasan di kot dan dia dah bersedia untuk berjumpa Allisa.

Dia tinggalkan biliknya dan menuju ke bilik Allisa yang selang sebilik darinya. Sekali lagi dia betulkan rambut dan tali leher. Suaranya dideham beberapa kali dan dia hidu bau nafasnya. Baik. Semuanya baik.

Dia ketuk pintu bilik tersebut.

Tidak berjawab.

Dia ketuk lagi.

Masih tidak berjawab juga.

Dia mula rasa tidak kena. Dia ketuk semula. Kali ini bersama laungan. “Allisa?”

Dia tekup telinganya pada permukaan pintu. Sepi.

Dia resah. Tidak mungkin Allisa masih lagi tidur. Gadis itu jenis bangun awal. Jika ya pun, Bianca kan ada. Takkan dua-dua masih tidur? Dia cuba menyedapkan dirinya. Sekali lagi dia cuba ketuk pintu bilik tersebut.

Dalam dia berusaha mengetuk pintu bilik Allisa, seorang petugas kaunter melalui koridor, melintasinya. Namun petugas itu berhenti dan berpaling kepadanya.

“Maafkan saya encik.”

Daniel pandang petugas itu.

“Kalau encik cari tetamu bilik ini, mereka dah keluar pukul tiga pagi tadi,” beritahunya.

“Keluar?” soal Daniel tidak percaya. Persoalan demi persoalan timbul di benaknya.

Petugas itu mengangguk yakin lalu ucap selamat. Daniel pandang belakang petugas itu berjalan menuju ke pintu biliknya pula. Lalu dia ketuk pintu bilik tersebut.

“Ya?” jawab Daniel.

Petugas itu pula yang terkejut. Wajahnya memerah. “Maafkan saya kerana tidak mengenali encik tadi. Um... saya ada surat untuk encik. Dari Cik Reed. Dia suruh saya serahkannya tepat jam 8.30 pagi.” Petugas itu menghulurkan sekeping sampul surat pada Daniel.

Dia pandang sampul itu. Namanya tertulis indah di atas permukaan sampul. Daniel yakin, di dalam surat itu pasti penuh dengan alasan Allisa yang mengatakan hubungan antara mereka tidak akan berjaya lantas melarikan diri dari dirinya. Gadis itu terlalu ironi. Dia jadi penat untuk ambil tahu isi surat itu. Bila dia fikir, Allisa ucap cinta padanya semalam, gadis itu mungkin akan ubah fikiran, tetapi dia tersilap perkiraan. Buatlah macam mana sekalipun, gadis itu tidak akan berganjak dari pendiriannya. Dia lepaskan keluhan berat.

Hendak atau tidak, dia ambil juga surat tersebut. Dia juga ucapkan terima kasih pada petugas itu.
Lemah dia bergerak ke biliknya. Dia perlu kemas beg untuk pulang ke Darmadin. Seperti yang dia janjikan dalam suratnya buat keluarga angkatnya, dia akan pulang jika Allisa memilih untuk menolaknya dimana Allisa tidak tunggu sehingga tamatnya hari ketiga untuk tinggalkan dia. Surat yang Allisa beri dia campak ke dasar beg bajunya.


ALLISA, Bianca dan Willson tiba di Brynn empat jam selepas mereka keluar dari hotel. Dia tidak mampu menyorok rasa terkejut, marah dan pelbagai jenis perasaan yang berkecamuk dalam dirinya bila dia mengetahui yang Willson ialah seorang pegawai elit datuknya! Betul, kata Julie... Willson tidak boleh dipercayai!

“Bagaimana dengan Julie? Selama ni awak tipu dia?” soal Allisa lagi beberapa minit mereka hendak mendaki tangga kapal terbang ‘propeller’. Wajah Willson yang dahulu Allisa lihat penuh sifat naif dan kebudak-budakkan pudar dan diganti dengan satu wajah matang dan entah kenapa Allisa lihat tersorok lakaran muram di sekeliling wajah lelaki itu.

Melihatkan Willson diam dan lebih banyak mengelak untuk bertembung mata dengan Allisa, puteri itu hembus hela berat dan sebal. Dia menggeleng kesal. “Selain saya, siapa lagi tahu awak dan Bianca orang bawahan atuk saya?”

Bianca yang tadi cuba menyorokkan diri dari terlibat dalam perbualan serius ini (Allisa asyik desak Willson untuk menjawab setiap persoalannya bila dia nampak Willson yang datang untuk ambil mereka ke Brynn) terlompat bahunya.

Willson menggeleng.

“Kenapa awak dedahkan identiti awak pada saya?”

“Bila tuan puteri menaiki takhta, kami akan mula berkhidmat untuk tuan puteri. Saya fikir lambat laun tuan puteri akan tahu juga,” jawab Willson senada. Tiada lagi nada ceria atau main-mainnya. Rasa seperti berhadapan dengan patung hidup.

“Memang pegawai elit kena bawa karekter macam ini ke?” sinis Allisa menyoal. Dia masih ingat lagi peribadi Bianca diawal perkenalan mereka dulu. Dia masih enggan untuk menaiki kapal terbang itu.
“Saya tak macam tu,” jawab Bianca pantas dan mengundang senyuman di bibir Allisa.

“Kalau begitu, pada hari pertama awak mula berkhidmat bawah saya nanti, saya nak lihat Willson yang saya kenal bukannya pegawai yang berdiri depan saya ini.” Allisa pandang tempat duduk kapal terbang ‘propeller’ itu. Dua keningnya bercantum. “Kita nak campak Bianca dekat mana?”

Entah macam mana, mereka sampai juga ke Brynn, pukul tujuh pagi itu, disambuti oleh Raja Dominick dan Juliane. Jejak sahaja tanah, Allisa sudah tidak tengok kiri dan kanannya terus berlari memeluk tubuh datuknya. Tubuh lelaki tua itu dia peluk erat. Melepaskan rindu setelah empat bulan lebih dia tidak berjumpa dengan lelaki itu, sedangkan bagi Raja Dominick ianya lebih dari empat bulan itu.

“Oh cucu aku, cucu aku...” rintih Raja Dominick bila pelukan mereka terlerai.

Allisa tidak mampu berkata apa. Dia sedih dan keliru. Dia tinggalkan satu-satunya darah dagingnya di Brynn dan enggan pulang sehingga empat bulan lamanya tetapi rasa pelik bila dirinya dipeluk begitu erat oleh seseorang yang dirasakan sangat janggal buatnya. Dia bukannya cucu yang baik untuk berfikiran begini.

Di sebelah datuknya, berdiri Juliane, memandangnya kemudian ke arah tanah dan kembali semula ke arahnya. Allisa ketap bibirnya. Walaupun dengan kumis nipis di pipi dan misai nipis yang mula menghiasi wajah lelaki itu, Juliane okey sahaja malah tampak lebih kacak.

Menyedari mata asyik merenung wajahnya, Juliane tutup pipinya dengan kedua belah tangannya. “Maaf, lupa nak cukur.”

Tawa Allisa meletus. Betapa dia rindukan lelaki ini.


TENGAH hari itu, Julie datang melawatnya.

“Allisa!!!”

Allisa tutup telinganya. Berdesing dia dengar sahabatnya itu menjerit tidak ingat dunia di dalam biliknya. Apa yang dia harapkan dari Julie? Sahabatnya memang begini. Dia tidak boleh merungut. Lagipun, dia sebenarnya suka dengan sikap Julie yang hidup dan ceria. Satu-satunya yang membawa warna warni dalam hidupnya yang terkurung di istana ini.

Selepas berpeluk, Allisa bawa Julie duduk di taman bunga di belakang biliknya. Cuaca tengah hari itu selesa dan nyaman. Sudah lama rasanya dia tidak duduk di sini.

“Okey, saya tahu awak ada banyak benda nak tanya tapi saya nak buat pengunguman dahulu.” Allisa pandang Julie, menjangkakan yang sahabatnya akan membantah atau akan cuba meneka apa-apa sahaja tetapi Julie duduk di kerusi dan memandangnya. Menanti apa sahaja pengunguman yang Allisa ingin beritahu.

“Awak tak nak teka?”

Julie menggeleng perlahan. Antara yakin dan tidak. Kemudian dia tertawa kecil. “Cepatlah bagitahu saya apa pengungumannya.”

Allisa pandang Julie dengan pandangan pelik. Julie berperangai lain dari lain. Tetapi dia putuskan untuk beritahu juga. Itu mungkin perasaannya. “Saya putus untuk tidak akan tinggalkan Brynn.”

Mata Julie tidak berkelip. “Aw... awak nak naik takhta?”

Allisa jungkit bahunya.

Julie tiru perlakuan Allisa dengan rasa sebal. “Ini apa?” soalnya sambil terus mengejek aksi Allisa tadi.

Allisa kumpul semangatnya. “Saya memang nak naik. Tetapi ada beberapa hal yang saya tak berapa jelas. Mesti ada sebab kenapa saya lupa memori seminggu sebelum saya tidur untuk tiga tahun lamanya dan saya perlu tahu kenapa saya minta atuk saya bawa awak dan Juliane jauh dari saya seminggu tu?”

Mata Julie semakin membulat. “Awak ingat?!”

“Ia berlubang-lubang. Saya masih lagi mencari. Sebab tu saya tergesa-gesa pulang ke Brynn dan tinggalkan Daniel seorang di Beth. Awak tahu sebab saya minta atuk buat macam tu?

Julie berdiri. Dia cuba keluarkan suaranya namun seperti ada benda yang menyekat bibirnya dari membuka. “Aw... awak tinggal Daniel di Beth?”

“Ya. Jul awak ingat tak?”

Allisa lihat Julie seperti hendak ketawa tetapi lebih kepada tersenyum sinis. Antara percaya dan tidak. “Wow. Awak ikut dia sampai ke Beth dan awak mungkin berhibur sedikit dengan dia memandangkan awak kata awak nak beri dia peluang. Lepas tu, awak tinggalkan dia tanpa apa-apa– ”

“Saya tinggalkan surat.”

“Okey. Awak tinggalkan surat. Hah! Femme Fatale!”

Allisa berpeluk tubuh. Ketawa dalam ketidakpercayaan meniru gaya sahabatnya ketawa sekarang ini. Dia tersalah sangka yang Julie berperangai pelik. Sebenarnya, Julie macam biasa! Dia meneruskan tawa pura-puranya itu dan lima saat selepas itu dia berhenti. Wajahnya jadi serius. “Apalagi pilihan yang saya ada Jul? Saya terpaksa. Terlalu banyak benda yang saya nak tahu dan salah satunya saya dah beritahu awak. Tapi awak ambil mudah kata-kata saya.”

Julie angkat kedua belah tangannya tanda mengalah. Dia ucap maaf.

“Kenapa awak tak beritahu saya apa yang terjadi tiga tahun lalu?”

Julie ketap bibirnya. Wajahnya redup. “Saya dan abang dah berjanji taknak sentuh lansung tentang apa yang terjadi tiga tahun lepas. Saya minta maaf. Tetapi apa yang saya tahu mungkin tak banyak membantu dalam apa juga awak sedang cari. Saya rasa atuk awak boleh berikan apa yang awak nak.”
Allisa rasa tertekan. Mula-mula Bianca cakap begitu dan sekarang sahabatnya sendiri cakap begini. Kenapa begitu payah untuk orang berterus-terang dengannya? Ya, dia tahu minggu itu, minggu sedih buat semua orang. Buat dia. Tetapi dia perlukan jawapan. Bukannya persoalan demi persoalan bak cendawan tumbuh selepas hujan. “Jul... tolonglah.”

Melihatkan Allisa separuh merayu dan separuh lagi tertekan dengan situasi yang dialami oleh sahabatnya, Julie rasa tidak sanggup untuk mengecewakan Allisa. “Sehari selepas raja dan permaisuri mangkat, awak lansung taknak jumpa kami atau becakap pun dengan kami. Mula kami fikir awak sedih dan perlukan ruang untuk bersendiri. Tetapi selepas hari hukuman, awak jadi depresi dan kurung diri awak sendiri dan arahkan semua orang pergi jauh dari awak termasuk kami.” Julie sapu air matanya yang bertakung. “Bila kami pulang, awak pergi All. Untuk tiga tahun dan sepanjang jangka masa awak pergi, saya banyak berfikir. Saya fikir... saya ni kawan yang tak guna. Saya lansung tak boleh buat apa-apa untuk sahabat saya bila dia susah sedangkan dahulu bila saya susah, dia sentiasa ada untuk saya. Bila setiap kali saya fikir itu All, saya sedih. Saya marah. Lama baru saya sedar, tak guna saya hukum diri saya begini dan saya berazam untuk sentiasa pastikan saya ada disisi awak bila awak susah All.”

Allisa termenung jauh. Tengah hari yang dia rasakan nyaman dan selesa tidak mampu mengubah hatinya yang berkocak. Julie telah lama pulang ke rumah dan dia masih duduk di kerusi taman, terkenangkan masa-masa yang dia lalui sepanjang dia berada di Darmadin. Padanlah Julie sentiasa marah dengan dia bila setiap kali dia jatuh sakit. Pemergiannya membenihkan sifat inferior dalam diri gadis itu. Agaknya kalau dia tidak desak Julie untuk bercakap, dan biarkan gadis itu melalut dengan kisah femme fatale, dia tidak akan tahu kebenaran ini sehingga sudah.

Dan dia, susah atau senang, janggal atau tidak, dia harus berhadapan dengan datuknya. Minta kebenaran yang dia cari. Dia sanggup jadikan meja makan medan perangnya malam ini.

“Bianca,” serunya.

Gadis itu datang dan berdiri di sampingnya.

“Beritahu tukang masak istana untuk sediakan makan malam malam ini di rumah saya dan beritahu juga hal ini pada Stuart. Saya nak malam ni hanya ada saya dan atuk saya sahaja,” arahnya. Matanya tertumpu pada perigi tidak jauh darinya yang selama ini dia tidak pernah perasan.

“Itu sahaja ke cik?”

Allisa pandang Bianca. Mata tidak berkelip.

Bianca tersedar sesuatu. “Maafkan saya, tuan puteri.”

“Saya tak kisahlah Bianca. Kita berdua aja.”

Wajah remaja itu memerah.

“Lagipun saya nak tanya fasal benda lain. Sejak bila taman saya ada perigi?”

Dahi Bianca beralun. Kening bercantum. Dia juga hairan dengan perkara itu. “Sepanjang saya kerja sini, saya tak pernah nampak perigi cik. Cik nampak di mana?”

Allisa unjuk jarinya ke arah perigi 100 meter di hadapannya.

Bianca pandang ke arah yang sama. Dia semakin bertambah hairan. Hendak kata dia rabun, matanya 20/20. Cuaca pun tidak membataskan pandangannya. Dia ketap bibirnya. “Saya rasa cik mungkin nak masuk ke dalam dahulu. Hari panas sekarang ni. Itu yang cik nampak fatamorgana. Saya tahu ubat yang sesuai untuk cik ambil dan saya yakin lepas ni cik - ”

“Bianca...”

Bianca hela nafas berat. “Tak cik. Saya tak nampak perigi di mana-mana pun di taman ni.”


Mendengarkan hal itu, Allisa pandang semula ke arah perigi tersebut dan perigi itu masih ada lagi di situ. Dia cuba yakinkan Bianca yang dia masih lagi nampak perigi itu namun melihatkan ekspressi Bianca yang memaksa senyum sedangkan remaja itu berasa takut akan apa yang dia nampak, dia pilih untuk terima yang dia seorang sahaja yang nampak perigi itu.

No comments:

Post a Comment