Saturday, April 16, 2016

Mimpi 37

37


Dia telah selamat sampai ke rumah. Selamat dimarahi. Dinasihati. Tidak lebih dan tidak kurang. Dia terima semuanya. Dia tahu yang dia sudah buat kesilapan kali ini. Dia akhirnya sedar. Perjalanan dari Beth ke Darmadin buatkan dia banyak berfikir. Dia sudah banyak lukakan hati orang. Lebih-lebih lagi hati Anita. Gadis itu terima segala kedinginannya, kemarahannya tetapi tidak pernah sekalipun gadis itu menyerah kalah dalam merebut cinta dia. Allisa? Gadis itu tinggalkan dia begitu sahaja dengan sepecuk surat! Dia tahu yang Allisa tidak mahu apa-apa hubungan dengannya walaupun diakhirnya Allisa mengaku cintakan dia juga, semua itu hanya bawa kesedihan dan kemarahan dalam hati dia dan dia lansung tiada hati ingin buka surat peninggalan tuan puteri itu.

‘Tok, tok, tok.’

Daniel angkat wajahnya dari terus tertunduk menghadap muka meja kerjanya. Nafas dihela berat. Dia tiada keinginan untuk berjumpa sesiapapun. Tetapi dia juga tiada niat untuk menghalau. Lantas dia putarkan kerusinya menghadap ke luar tingkap, membelakangkan pintu.

Pintu terbuka perlahan. Berhati-hati dan sedikit takut-takut. Dia pasti itu bukan abangnya atau papanya. Dengar dari derap langkah, ianya seorang perempuan.

“Tuan muda...”  

Daniel pejamkan matanya. Kenapa mesti wanita ini? Satu-satunya wanita yang dia tidak mahu bersua muka hari ini. Dia takut.

“Tuan muda...”

Selain Puan Scot, pada wanita inilah dia mengadu dan menumpang kasih. Dia takut jika dia berhadapan dengan Mary secara berhadapan, dia akan runtuh.

Mary berasa serba salah. Sedikit kecewa juga. Dia tidak berharap dia akan berhadapan dengan Daniel hari ini tetapi dia berharap yang Daniel kuat menempuh dugaan dan tidak cepat terusik dengannya. Bila dia lihat tuan muda ini bersikap begini, dia mula fikir yang dia sepatutnya tahu akan akibatnya jika dia pilih pilihan ini dan berterus terang dengan tuan muda itu sejak awal. Tidaklah keadaan menjadi begini.

Dia tarik nafasnya dalam. Dia harus naikkan semangat Daniel. Esok hari perkahwinan anak muda itu dan dia tidak mahu lihat Daniel berjalan dengan rupa mayat hidup seperti tiga bulan lepas. Dia bersyukur bila Anita minta tunda perkahwinan tempoh hari. “Makcik nak minta maaf. Sebab makcik tak beritahu kamu awal-awal akan perkara yang sudah lama makcik tahu, kamu merana. Kalau dapat putar waktu, memang makcik nak perbetulkan keadaan ni.”

Daniel ketap bibirnya. “Ini bukan salah makcik. Benda dah nak jadi,” pingkas Daniel. Dia tidak suka bila Mary letakkan seluruh kesalahan di atas bahu wanita itu sedangkan dari mula tiada siapa yang bersalah. Semua ini ialah kerja takdir.

Tanpa sedar, Mary ukir senyum nipis. Hati tuanya gembira bila anak muda itu ingin juga membuka suara. “Kamu tahu, kamu banyak mengingatkan makcik pada ayah kamu.”

Mendengarkan kata-kata Mary, menarik perhatian Daniel untuk berpaling tetapi dia cepat-cepat tahan diri dia dari berbuat demikian.

“Ayah kamu sebelum dia berkahwin dengan ibu kamu, dia bercinta dengan seorang gadis yang tiada siapa pun tahu asal usulnya. Gadis itu berbeza dan dia menawan. Tiada siapa pun di bandar ini tahu yang ayah kamu dan gadis itu ada hubungan sehinggalah ayah kepada ayah kamu menyuruhnya berkahwin dengan ibu kamu. Ayah kamu menentang sehabis mungkin tetapi ibu kamu dia lansung tidak menarik diri dari perjanjian itu. Makcik tak tahu apa yang ibu kamu fikirkan, apa yang makcik tahu, ibu kamu lansung tidak mencintai ayah kamu. Entah macam mana, suatu hari, akhirnya ayah kamu bersetuju juga untuk berkahwin. Itupun bersyarat. Dia kata pada ibu kamu, jangan harap rumah tangga seperti pasangan lain dan jangan harap zuriat dari dia. Bila makcik tahu apa yang ayah kamu tetapkan, makcik bersungguh menyuruh ibu kamu untuk putuskan pertunangan tu, tapi ibu kamu degil juga.

Makcik yang masa tu hanya pembantu ibu kamu, tak boleh buat apa dan biarkan ibu kamu dengan keputusan dia dan lihat dia berkahwin dengan ayah kamu. Tujuh tahun, ibu kamu menderita mengharungi rumah tangga yang tidak pernah bahagia. Ayah kamu tunaikan janji dia dan ibu kamu perlahan-lahan cuba ambil hati ayah kamu. Sayangnya, seperti yang kamu tahu, ayah kamu suka mengembara dan dia jarang pulang ke rumah.” Mary sapu air mata dengan lengan bajunya. Tidak mampu menahan rasa sedih bila setiap kali mengingati Shelby, ibu Daniel.

“Setiap kali ayah kamu pulang, ibu kamu pasti akan masak dan cuba seboleh mungkin untuk tarik perhatian ayah kamu walaupun sedikit. Lama-lama usaha dia menjadi. Ayah kamu mula selalu jenguk rumah dan habiskan masa dia dengan ibu kamu. Mereka bahagia dan mereka dapat kamu. Tetapi bahagia mereka hanya sekejap. Lima bulan selepas ibu kamu mengandungkan kamu, ayah kamu hilang dan tidak pernah pulang. Ibu kamu pula, kerana pertumpahan darah yang banyak dan kerana terlalu rindukan ayah kamu, dia ikut pergi bersama ayah kamu dan bila mama kamu datang dan mahu menjaga kamu, dia ajak makcik juga untuk bekerja di sini dan jaga kamu.” Di hujung ayatnya, wanita itu tertawa kecil. Malu bila dia tiba-tiba menangis dan hidung berhingus. Sungguh, dia rindukan Shelby. Bila dia cuba cari sapu tangan untuk menyapu hingusnya, dia terjumpa sepucuk surat dalam poket apronnya bersama-sama sapu tangannya. Dia cepat tersedar akan tujuan dia masuk ke bilik ini tadi. Bila umur semakin meningkat, dia semakin cepat lupa.

Dia sapu hingusnya dahulu kemudian baharu dia letak surat itu di atas meja. “Sebenarnya tujuan makcik masuk bilik kamu sebab makcik nak serahkan surat ni. Makcik jumpa dalam beg kamu masa makcik kemas tadi. Lagipun makcik tengok kamu tak buka lagi surat tu, itu yang makcik bawa ke sini.”

Mary tunggu riaksi dari Daniel dan seperti tadi, anak muda itu tetap tidak mahu memandangnya. Apa yang dia boleh lakukan jika itu pilihan Daniel? Dia mengundur perlahan-lahan lalu menunduk sedikit sebelum beredar.

“Makcik!”

Mary berhenti berjalan. Perlahan dia pusing tubuh gempalnya. Dia nampak Daniel, badan berpusing memandang ke arahnya, wajah separuh terdesak. “Ya, tuan muda?”

Daniel basah bibirnya. Liur ditelan. “Apa... jadi pada gadis yang ayah saya cintakan tu?”

Mary tidak ambil masa yang lama untuk menjawab. “Gadis itu tidak pernah diketahui kerana tiada siapa pernah melihatnya. Lama ditelan bumi.” Suasana sepi sebelum Mary menunduk hormat dan ucap selamat malam.

Daniel panggung kepalanya. Dia jadi kasihan pada dirinya sendiri bila dia dengar kisah ibu bapanya dari mulut Mary. Jalan cerita yang hampir serupa dengan kisahnya. Seperti dia sudah dapat agak apa kesudahan untuk dirinya juga. Ibunya tunggu tujuh tahun lamanya dan Anita... 10 tahun atau lebih. Kekasih ayahnya sudah lama mati sebelum ibu dan ayahnya bertunang dan Allisa?

Dia pandang surat yang terletak elok di atas mejanya. Patutkah dia baca surat tu sedangkan dia tahu dalamnya mungkin penuh dengan alasan yang sama? Ayat yang bakal mencalarkan hati? Hakikatnya, dia tidak akan tahu selagi dia tidak baca surat itu. Allisa sudah beri dia peluang. Dia juga harus beri Allisa peluang.

Berhati-hati dia tarik lilin yang melekat di bibir sampul. Surat dikeluarkan. Tulisan berlingkar yang halus dan kemas memenuhi dua helai kertas coklat itu. Mata Daniel laju membaca setiap patah kata tanpa meninggalkan satu huruf pun. Semakin lama dia baca, perasaan marah dan kecewanya pada Allisa kian memudar. Yang tinggal hanya pasrah.


Kehadapan Daniel,

Pertama sekali saya ingin ucap ialah saya minta maaf. Saya sepatutnya bagi awak peluang tiga hari tapi saya tak tunaikan janji saya. Ada sesuatu yang saya harus buat di Brynn. Sejak malam semalam, memori saya timbul sedikit demi sedikit dan saya keliru dan saya mahukan jawapan. Sekali lagi saya mohon kemaafan dari awak sebab masalah saya, awak merana. Saya tahu lambat laun saya harus juga jelaskan hal ini pada awak, saya tak sangka ia akan jadi seawal ini.

Saya juga nak ucapkan terima kasih kerana sepanjang dua hari saya di Beth, awak buat saya rasa gembira sangat. Saya dah lama tak rasa gembira seperti ini dengan awak Daniel. Jujur, saya rindu masa yang kita ada dahulu. Masa yang kita habiskan dengan berbual, ketawa dan bermain. Walaupun sekejap, ia kekal dalam memori saya. Tentang apa yang berlaku di ladang tulip semalam, juga tidak akan saya lupakan. Walau macam mana awak dan saya, kita saling cinta... bila tiada takdir bersama kita, usahalah macam mana sekalipun, kita hanya bawa kesedihan pada orang yang kita sayang dan saya tak mahu tu.

Ingat tak masa kita jumpa dengan perempuan gipsi yang menakutkan tu...? Awak ingat tak apa yang dia cakap? Yang walaupun kita tidak ada takdir untuk bersama di sini tetapi di satu tempat yang lain, kita pasti akan bersama. Mungkin nanti bila kita dilahirkan semula, kita akan berjumpa dan jatuh cinta dan berkahwin dan bahagia tanpa ada halangan dari apa sekalipun. Pada masa itu, saya cuma berharap yang awak akan ingat saya dan saya akan ingat awak.

Dan ada baiknya juga hubungan ini sehingga di sini. Dari mula tuhan tahu Anita memang untuk awak. Dia ada segalanya untuk awak. Awak beritahu saya yang awak ada satu ciptaan untuk ubah suai basikal kepada satu kenderaan bermotor. Saya rasa itu satu idea yang bernas dan Anita mampu bantu awak dari segi kewangan. Keluarga dia kuat di situ dan dia sangat-sangat cintakan awak. Saya tahu ia mungkin kedengaran seperti mengambil kesempatan tapi saya rasa suatu hari nanti awak akan cintakan dia juga. Saya dapat rasakan. Firasat perempuan selalu betul. Tentang sumpahan yang saya beri pada awak masa kejadian saya simbah air teh pada awak tempoh hari, saya minta maaf dan saya tarik balik kata-kata tu. Saya nak lihat awak bahagia Daniel. Saya doakan kebahagiaan awak.

Saya juga nak minta maaf jika selama ini saya ada buat awak terasa hati atau menceroboh kawasan yang tak sepatutnya. Saya rasa tempat tu selesa dan tenang. Sebelum ni saya sukar untuk tidur malam dan sering mimpikan sesuatu yang tidak munasabah yang saya lansung tidak faham. Kalaulah mimpi-mimpi itu ada bawa maksud pada persoalan yang saya alami ini, saya akan rasa sangat gembira!

Akhir kata, saya akan cuba hadiri hari perkahwinan awak. Ada banyak perkara yang saya harus uruskan dan saya pasti lagi beberapa minggu dari sekrang, saya akan naik takhta. Doakan untuk saya kerana saya sangat perlukannya.
Ikhlas, Allisa L. Reed.


TIADA satu ayat pun yang mampu dia proseskan saat ini. Semuanya terlalu mengejutkan untuk dia telan. Sistem dalam kepalanya terhenti berfungsi. Badannya jadi kaku. Mendengarkan setiap patah kata datuknya, buatkan kepalanya rasa berpinar-pinar. Nafasnya pendek. Hampir terlepas garfu dan pisau di tangannya dek terlalu terkejut. Dia cuba tarik nafas, isi setiap darahnya dengan oksigen agar dia mampu terus berfikir. Dia tidak boleh tersekat. Ini baharu permulaan.

Dengan tangan yang menggeletar, dia cuba potong hirisan daging yang dipanggang. Dia telan liurnya bersama suapan kepingan daging yang dia potong tadi. Dia perlu tenangkan diri dia. Hendak atau tidak dia harus telan satu-satu tiap patah kata Raja Dominick.

“Atuk faham yang masih ada beberapa memori kamu yang belum pulih tetapi untuk terangkannya buat kali kedua, seperti membunuh kamu dari dalam buat kali dua.”

Dia patut dengar pesanan datuknya. Tetapi dia degil. Dia hendak tahu juga. Dia perlu tahu.

“Sebab kenapa kamu sembunyikan hal ini dari sahabat kamu, tunang kamu dan sebab kenapa ibu kamu kunci kotak suara kamu ialah kuasa yang ada dalam diri kamu sangat kuat sehingga jika kamu tidak mampu mengawal emosi yang ada dalam diri kamu, ia akan membinasakan orang-orang disekeliling kamu, sayang.”

Allisa masih lagi mengunyah dagingnya. Semakin lama dia cuba telan semakin payah, besar dan liat gumpalan itu dirasakan. Bisa menyekat kerongkongnya. Cekik dia sehingga dia tidak mampu bernafas.

“Jadi kuasa apa yang ada dalam diri saya?” Suaranya masa itu seperti bergetar ketakutan. Serak dan kering.

Raja Dominick mengeluh kecil. Jika dahulu dia berhadapan Allisa yang bisu, sekarang dia berhadapan dengan Allisa mampu mengekspreskan ketakutannya. Suara yang yang menggeletar itu buatkan dia jadi takut juga. “Ianya kuasa untuk menakluk dan merubah seseorang hanya dengan berkata-kata. Ia terlalu halus juga terlalu kuat sehingga mampu menukar seekor ayam menjadi singa. Jika ia jatuh pada tangan yang salah, kerajaan ini akan huru hara.”

Glup!

Perit dan pahit. Sakit yang dirasakan sehingga ke hidungnya. Matanya berair. Menerima setiap patah kata itu membawa dia kepada siri memori yang janggal sepanjang dia sedar dari tidur. Bila dia marah, kata-kata yang lahir dari mulutnya menuntut seseorang untuk mematuhi setiap arahannya tanpa kerelaan empunya badan.

“Empat tahun lepas, kuasa itu hampir jatuh ke tangan perempuan sihir tu, tetapi atas tindakan pantas ibu kamu, dia tidak mampu ambil kuasa itu kerana ianya terkunci jauh di dalam kotak suara kamu.”

Allisa masih berdebar. Perbualan mereka terhenti dua minit lepas. Dia mahupun datuknya seperti tiada hati untuk menyambung bual tentang perkara ini. Akan tetapi dalam kepalanya masih lagi ada tanda tanya lebih-lebih lagi, tidakkah datuknya tertanya-tanya bagaimana dia boleh bersuara semula? Sedangkan dalam memorinya jelas, datuknya mengetahui akan sumpahan yang ibunya letak pada kotak suaranya empat tahun lepas. Ada sesuatu yang tidak kena. Konsistensi antara memorinya dan dengan apa yang sedang berlaku sekarang tidak sekata. Seperti yang pernah berlaku tiga bulan lepas bila dia tanyakan pada Julie tentang parut di kening kirinya ini. Seolah-olah semua ini...

“Allisa?”

Dia angkat wajahnya. Kening terangkat. Sedikit cemas bila semua mata memandangnya; Raja Dominick dan Bianca. Bingung pun ada juga kerana kehadiran Bianca di sebelahnya yang tiba-tiba. Dia pandang semula datuknya. “Y... ya?”

Wajah Raja Dominick berkedut seribu. Terukir kerisauan yang ketara bersama satu keluhan berat. Penuh penyesalan. Matanya redup memandang hidangan makan malamnya. Hatinya menangis melihat cucunya begitu. Masih lagi mencari jawapan dan dia sepatutnya membantu seboleh mungkin. Sebagaimana mendiang isterinya dan anaknya pesan, setiap pewaris berbeza dugaannya kerana setiap orang berbeza kompleksnya. Dia beranikan dirinya memandang sepasang anak mata bersinar misteri itu. Ada yang berbeza di sinar mata itu. “Cucu baik-baik?”

Allisa angguk sekali. Mata pandang ke arah datuknya sejak tadi tidak beralih. Dia tidak mahu bawa aura yang mampu membuatkan situasi berubah menjadi tidak terkawal. Apa yang dia fikirkan tadi dia simpan dahulu. Dia pandang Bianca di sebelahnya. Tanpa mengutarakan soalan, dia ajukan melalui pandangan mata. Gadis itu menunduk sekali lagi. Sedikit formal dari kebiasaan. Mungkin kemunculan datuknya dalam ruang makan itu membuatkan remaja itu menjaga batas lebih dari biasa.

“Ada panggilan untuk tuan puteri.”

Badan Allisa terundur ke belakang. Sedikit terkejut dengan pemberitahuan itu. Siapa yang menelefonnya waktu makan begini? Adakah ianya kecemasan sehingga tidak boleh tunggu malam sedikit? Allisa lentukkan kepalanya ke kiri sedikit, mata dibesarkan dengan kening yang terangkat. 
Bianca tundukkan wajahnya. Mata mencuri pandang ke arah Raja Dominick. Bibirnya digigit lalu dia pandang semula wajah Allisa bila dia nampak Raja Dominick menumpukan perhatian ke arah mereka. “Ianya penting,” tambahnya. Jangan kata dia tidak berusaha menolak panggilan itu. Mendengarkan permintaan di hujung talian, dia antara hendak dan tidak, terpaksa masuk ke ruang makan dan mengganggu makan malam anak beranak ini.


ALLISA pandang gagang telefon di tangan Bianca dengan rasa cemas. Walau macam mana sekalipun dia soalkan pada Bianca akan siapa yang menelefonnya, gadis itu enggan mendedahkan malah menekankan betapa pentingnya untuk dia menjawab panggilan dari pemanggil ini.

“Cik?”

Pantas Allisa sambar gagang telefon itu dan letakkan pada telinga-mulutnya. Mata pandang Biaca yang mengundurkan diri dari ruang tamu rumahnya. Namun fokus matanya lari bila dia dengar suara di hujung sana.

Untuk seketika jantungnya seperti berhenti berdegup. Untuk seketika dia seperti lupa untuk bernafas. Bagaimana dalam masa sehari, suara ini mampu buatkan dia rasa seperti hendak mati bila dia dengar? Dia teringatkan tindakannya meninggalkan lelaki itu pagi tadi dalam keadaan tergesa-gesa. Hanya dalam sepucuk surat dia mampu luahkan rasa dan harapannya. Seikhlas mungkin. Jujur, dia tidak pernah harap yang lelaki ini akan menalefonnya waima menegurnya dengan lembut seperti ini. Rasa bersalah bertimpa jatuh memberatkan pernafasannya.

“Saya tak jangka yang awak akan telefon,” ucapnya. Tubuhnya dipeluk.

Lelaki itu ketawa halus. “Saya sendiri pun tak jangka yang saya akan telefon istana waktu makan malam begini.”

Allisa tarik nafasnya. “Tentang pagi tadi... saya...” Dia tidak mampu meneruskan kata-katanya.

Daniel senyap dan sepi itu menjawab ucapan maaf yang Allisa berikan dalam suratnya, yang bahawasanya dia sememangnya sudah melukakan hati itu. Masa tidak mungkin akan dapat undur kesilapannya tetapi jika ia berundur ke titik itu semula, dia akan tetap pilih pilihan yang sama. Keutamaan dia sekarang ini ialah jawapan kepada kebenaran yang telah dia elak untuk tiga tahun lamanya.

“Kenapa awak telefon?”

Kedengaran suara itu mengeluh. “Saya tak tahu nak cakap macam mana...”

Kening Allisa bercantum. Wajahnya berubah garang. “Saya takkan – ”

“Bukan!” potong Daniel sedikit menjerit. Dia mendesah. “Saya bukan nak pujuk awak atau rayu pada awak. Saya dah putus asa sejak awak tinggalkan saya di Beth pagi tadi. Juga... saya turut harapkan perkara yang sama sebagaimana awak harapkan.”

Entah kenapa bila Allisa dengar Daniel berkata begitu, dia jadi kecewa. Hilang riak garang di wajahnya. Dia tersenyum tawar. Jika ia benar wujud alam lain itu... dia fikir. Dia tidak akan lari lagi. Dia akan maju. Dia akan jujur dengan hatinya sendiri. Jika... benar kata wanita gipsi itu, itu janjinya. Walaupun penuh duka cita dan rasa kecewa di hujungnya, dia tidak akan lari lagi.

“Saya ada satu pengakuan nak dibuat Allisa.”

Gadis itu tersentak. Untuk seketika dia benarkan fikirannya melayang jauh ke satu alam yang tidak pasti. “Pengakuan apa?” soalnya dengan suara yang dalam. Tiba-tiba jadi gugup bila dia tertangkap dirinya sendiri mengalamun jauh.

Daniel pandang lama permukaan muka surat diarinya. Matanya tidak lepas memandang sebaris ayat yang dia tulis tempoh hari dan di atas beberapa noktah yang dia tekankan, di atasnya dot-dot itu dia tulis satu nama yang asing tetapi rasa begitu dekat dengannya. Aneh...

“Malam sebelum saya jumpa awak depan bilik rahsia tempoh hari, saya ada datang jenguk awak.”
Mendengarkan hal itu, otak Allisa pantas mengimbas hari di mana dia bertengkar dengan Daniel di hadapan bilik rahsia. Hari itu sedikit kacau dan penuh air mata. “Malam tu?”

“Ya. Saya datang jenguk masa awak tidur dan saya dengar awak meracau dalam tidur.” Terbayang-bayang di mata Daniel saat dia melihat kelopak mata itu terbuka dan membulat tanpa berkelip, menumpahkan air mata titis demi titis. “Saya minta maaf.”

Allisa menggeleng seperti Daniel ada di hadapannya. Walaupun tika ini wajahnya merah dek malu bila tidurnya dilihati oleh Daniel dan racaunya didengari juga, hatinya lebih tertarik untuk mengetahui apa yang dia racaukan. Jantungnya berdebar laju. “Saya cakap apa dalam tidur?”

Daniel menarik nafasnya dalam. Matanya terus-terusan melihat sebaris ayat itu. Mulanya dia tidak faham akan apa yang dia tulis namun malam ini seperti dia terima satu pencerahan yang tiba-tiba. Dia rasa yakin dan pada masa yang sama dia juga sedikit ragu-ragu. Adakah betul terjemahannya ini? Jika betul, adakah ini mampu membantu Allisa dalam mencari cebisan teka teki yang dicari?

“Daniel?”

“Suri...” Nama itu berdengung-dengun dalam kepalanya. “Awak minta saya panggil awak Suri,” jawab Daniel.


“Suri...”

---

I have finished posting "mimpi' at other site called "ilham karangkraf" and has entered the new arc so feel free to go there. sorry for the late post in here. :)

No comments:

Post a Comment